چاپ سه بعدی چشم انسان
ساخت چشم انسان با قابلیت وای‌فای و ذخیره خودکار تصاویر
مدتی است که مباحثی در مورد چاپ سه بعدی اعضای بدن انسان به خصوص اندام درونی بدن شکل گرفته است. فهرست افرادی که در انتظار پیوند عضو از جانب اهداکنندگان هستند نیز همیشه طولانی بوده است. اکنون با پیشرفت سریع فناوری شاید بتوان به این انتظار خاتمه داد و زندگی دوباره‎ای برای بیماران فراهم کرد.

1606683296_1_0.gif

شرکتی به نام MHOX مشغول کار روی یک طرح مفهومی‎ از چاپ زیستی (Bioprinting) پیشرفته کره چشم انسان است که به افراد نابینایی که بینایی خود را در اثر بیماری یا ضربه جسمی‎ از دست داده‎اند، شانس دوباره دیدن را حتی بهتر از افراد سالم می‎دهد.

در واقع این کره چشم مفهومی به سه گونه مختلف تقسیم بندی شده است. نوع اول به گونه‎ای است که عملکرد چشم مصنوعی به همان شیوه‌ای خواهد بود که چشم ما عمل می‎کند و نسخه مقرون به‌صرفه در بین این سه گونه خواهد بود. نوع دوم تا اندازه‌ای پیشرفتهتر است و می‎تواند امکان تمرکز پیشرفته‌تری را فراهم کند و یک چشم جدید با توان دید 10/15 را به شما ارائه می‎کند.

نوع سوم امکانات وای‌فای را هم در اختیار شما قرار می‎دهد و توانایی این را دارد که هر چیزی را که شما می‎بینید ضبط کرده و آن را به طور خودکار آپلود کند. اما برای فعال كردن بعضی از این قابلیت‎ها، شخصی که آن را پوشیده باید یک قرص را هم که شامل آنزیم های مشخصی است، بخورد که باعث می‎شود در بازه زمانی مشخصی ارتباط وای‌فای برقرار شده و امکان تصویربرداری فراهم شود.

اما صرف نظر از اینکه شما کدام یک از این سه گونه را انتخاب می‎کنید، MHOX فرآیند پیوند را تا اندازه زیادی یکسان در نظر گرفته است. در هر یک از این گونه‎ها، ابتدا کره چشم اصلی بیمار برداشته می‎شود و یک قطعه سخت‌افزار اندامی‎ به نام deck نصب خواهد شد که نقش یک رابط بین عصب بینایی و چشم جدید را ایفا خواهد کرد. خود کره چشم توسط فناوری نوینی که محققان از آن به عنوان bio-ink یاد می‎کنند، در چندین نوع مختلف چاپ خواهد شد و هر کدام شامل سلول‌های متفاوتی خواهد بود. سپس این سلول‌ها می‎توانند در نهایت ساختار اصلی هر یک از این سه نوع چشم را تشکیل دهند.

فلیپو ناستی، طراح ارشد MHOX، در مورد امکان عملی شدن چنین فناوری‌هایی می‎گوید: "این پروژه یک طرح مفهومی‎ برگرفته از فناوری‌های موجود در حال تکامل است. ما پیش‌بینی می‎کنیم چاپ زیستی و دستکاری زیستی به شکل پیشرفته خود تا سال 2027 قابل انجام نباشد."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟