با استفاده از فناوری چاپگرهای سه‌بعدی
16/05/1394 - 13:03
تلسکوپ قدرتمند روباتیک خودتان را بسازید
موضوع ساخت یک تلسکوپ DIY یک چیز است و ساخت یک تلسکوپ حرفه‎ای که بتواند به طور روباتیک اجرام سماوی را رصد کند، موضوعی کاملا متفاوت است. اکثر ما نه فرصت و نه امکانات فنی مورد نیاز برای ساخت و برنامه‌ریزی یک رصدخانه روباتیک را در اختیار داریم. به همین دلیل تنها گزینه پیش روی ما صرف هزاران دلار بودجه برای خرید یکی از آنها است، البته تا امروز.

1606683296_1_0.gif

طی چند سال گذشته، آژانس گسترش فضايی لندن در حال ابداع روشی به نام Ultrascope بوده است. این نوآوری، یک تلسکوپ منبع باز قابل دانلود است که می‎تواند توسط یک چاپگر سه بعدی تولید شود، به وسیله اجزای روباتیک ساده کنترل شود و توسط دوربين یک تلفن هوشمند تصاویر را ذخيره کند.

صادقانه بخواهیم بگوييم، شما نمی‎توانید تمام اجزای این Ultrascope را تنها بوسیله یک چاپگر سه بعدی تولید کنید، اما سازندگان این دستگاه راه زیادی را برای پیدا کردن روش ساخت و راه‌اندازی فوق ارزان آن پیموده‎اند. اگر قیمت تلفن هوشمند را حساب نکنیم، کل این کیت تنها 312 دلار هزینه دارد و تنها با یک ابزار مونتاژ می‎شود. طرح این دستگاه، جیمز پار به مجله ساینس گفت: «ایده پشت این پروژه به این شکل بوده است که شما با استفاده از یک پیچ و یک آچار آلن بتوانيد قطعات موجود را سرهم کرده و آن را بسازید.»

بعد از راه‌اندازی و تنظیم، این تلسکوپ می‎تواند برای شناسایی موقعیت دقیق خود روی زمین با ماهواره‎ها ارتباط برقرار کند. در این وضعیت این ماشین می‎تواند با استفاده از موتورهای موجود خود را به طور خودکار روی اجرام آسمانی مثل ستارگان، سیارات و اخترواره‎ها متمرکز کند. علاوه بر مشاهده ساده، خیلی کارهای دیگر از عهده این دستگاه ساخته است. با استفاده از دوربين تلفن هوشمند و اتصال به اینترنت، Ultrascope قادر خواهد بود از موضوعات مورد نظر شما به سرعت عکس‌برداری کرده و آنها را برای تجزیه و تحلیل و پردازش‎های بعدی فورا به فضای ذخيره‌سازی ابری آپلود کند.

ایده پشت پرده این کار این است که با بوجود آوردن شبکه بزرگ و گسترده‎ای از این تلسکوپ‎های نصب شده در حیاط خانه‎ها در سراسر دنیا، آژانس گسترش فضايی لندن بتواند مشاهدات ارزشمند علمی‎ از زوایای مختلف کره زمین را گردآوری کند. همچنین این سیستم به شما اين امکان را می‎دهد تا به طور زنده بفهميد سایر مردم در دیگر نقاط دنیا چه چیزی را مشاهده می‎کنند. اگر آسمان بالای شهر شما اکثرا ابری است، نگران نباشید، تنها کافی است برنامه موبایل همراه این تلسکوپ را استفاده کرده و ویدیوهای ارسالی از آسمان صاف یک نقطه دیگر از این کره خاکی را مشاهده کنید.

آژانس گسترش فضايی لندن این پروژه را برای اولین بار یک سال پیش معرفی کرد، و حالا که تمام مراحل آزمایشی مقدماتی خود را سپری کرده است، آنها آماده می‎شوند تا این طرح را در معرض دید همگانی قرار دهند. این سازمان قصد دارد تا یک مدل با مقیاس کوچک‌تر از این دستگاه را به همراه یک آیینه 9 سانتی‌متری اکتبر امسال در San Diego Maker Faire عرضه کند. بعد از آن نیز به زودی مدل اصلی 30 سانتی‌متری آن ارائه خواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟