یک روبات کارآمد
روبات دو پای آلفابت با چهره‌ای عجیب در ژاپن رونمایی شد
به نظر می‌رسد، جدا شدن آلفابت از بوستون داینامیکس تأثیری روی برنامه‌های روباتیک این شرکت نداشته است، به‌طوری که این شرکت به تازگی از روبات جالب توجهی رونمایی کرده است.

1606683296_1_0.gif

نزدیک به یک هفته پیش کنفرانس NEST 2016  (نشست اقتصادی جدید) در توکیو ژاپن برگزار شد. یکی از سخن‌رانان اصلی این کنفرانس اندی رابین بود. رابین در سال 2013 عهده‌دار برنامه روباتیک گوگل بود. درست زمانی که گوگل (آلفابت کنونی) در تلاش برای به دست آوردن تعدادی از شرکت‌های روباتیک قدرتمند و جالب توجه در سطح جهان بود. در آن زمان آقای رابین وظیفه داشت، به صورت پنهانی طیف گسترده‌ای از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و روباتیک در کشورهای ایالات متحده و ژاپن را تحت تملک گوگل در آورد.

مطلب پیشنهادی

10 روبات جذابی که از حیوانات الهام گرفته شده‌اند + تصویر

یکی از این شرکت‌ها SCHAFT نام داشت. خاستگاه اولیه SCHAFT آزمایشگاه روباتیک JSK دانشگاه توکیو بود. شرکتی که توسط یک گروه کوچک از طراحان ژاپنی به منظور توسعه روبات‌های انسان‌نما و ادراک‌پذیر صنعتی راه‌اندازی شده بود. این استارت‌آپ عمدتا در زمینه بینایی ماشینی و بازوهای روباتی برای بارگیری و تخلیه کامیون‌ها فعالیت می‌کرد. شرکتی که موفق شد در چالشی که از سوی دارپا در ارتباط با روبات‌ها برگزار شده بود، پیروز گشته و جایزه مربوط به آن را کسب کند. نزدیک به سه سال خبر خاصی از SCHAFT نبود. تنها چیزی که ما از آن اطلاع داشتیم این بود که این شرکت بخشی از آزمایشگاه فناوری آلفابت ایکس شده است. اما در این کنفرانس آلفابت از یک روبات دو پا رونمایی کرد. روباتی که نمونه اصلی و اولیه آن توسط این شرکت ارائه شده است. یوتو ناکانیشی مدیرعامل و بنیان‌گذار SCHAFT در جریان این کنفرانس به روی صحنه رفت و این روبات دوپا که توسط این شرکت ساخته شده است را معرفی کرد.

 او روبات فوق را این‌گونه تشریح کرد: «روبات طراحی شده توسط SCHAFT توانایی بالا رفتن از پله‌ها، حمل بسته‌های سنگین به وزن 60 کیلوگرم، راه رفتن حتی زمانی که اتصالات داخلی آن آسیب دیده است، را دارد. به‌طوری که این توانایی را دارد تا تعادل خود را حفظ کند. این روبات همچنین توانایی حرکت کردن در فضاهای تنگ را نیز دارد. در ویدویی که در همین رابطه منتشر شده است، به خوبی می‌توانیم نحوه راه رفتن این روبات از راه پله‌های باریک را مشاهده کنیم. به‌طوری که  گام‌هایش را همانند انسان‌ها بر می دارد.»

در همین ارتباط سخن‌گوی واحد X گوگل گفته است: «چیزی که SCHAFT آن‌را نشان داده است محصولی که در بر گیرنده یک نقشه راه بوده یا محصول ویژه‌ای باشد، نیست. این تیم به سادگی این فرصت را پیدا کرده است تا آخرین پیش‌رفت‌های خود را در زمینه روبات‌ها نشان دهد. گروه SCHAFT و دیگر اعضاء گروه روباتیک X همچنان کار روی این پروژه را برای حل کردن مشکل خاصی در دنیای واقعی ادامه خواهند داد.»

در بخشی از دموی کنجکاوانه، نحوی تمیز کردن مجموعه‌ای از پله‌ها با جارو توسط این روبات قابل مشاهده است. در انتهای این فیلم روبات را در خارج از منزی روی زمین ناهموار، سنگ‌های لغزان و برف مشاهده می‌کنیم. شرکت SCHAFT روبات خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که هم کم مصرف بوده و هم ارزان باشد. به‌طوری که یک دستگاه جمع و جور را با هدف کمک به جامعه آماده‌ کند. این روبات توانایی حمل وسایل 60 کیلوگرمی؛ حرکت روی زمین‌های ناهموار و حتی پله‌ها را نیز دارد. کاری که انجام آن برای بیشتر روبات‌ها با دشواری همراه است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟