با بررسی واکنش‎های پی در پی ماده خاکستری مغز بیمار
پیش‌بینی حملات صرع با تراشه‌های کاشتنی
محققان دانشگاه ملبورن با همکاری شرکت ای‎بی‎ام یک تراشه کامپیوتری قابل کاشت را توليد کرده‎اند که قادر است به طور دائم وضعیت فعالیت مغز بیمار را تحت نظر قرار داده و این امید می‎رود که بتواند زمان حملات دردناک صرع را پیش‌بینی کند. این تراشه بر اساس فناوری TrueNorth ای‎بی‎ام ساخته شده است و از معماری شبکه‎های عصبی (شبیه به سیستم هوش مصنوعی یادگیری عمیق مورد استفاده توسط فیسبوک و گوگل) استفاده می‎کند.

1606683296_1_0.gif

درست به همان شیوه‎ای که شبکه‎های عصبی را می‎توان برای شناسایی اشیا آموزش داد، گروه دانشگاه ملبورن امیدوار هستند که بتوانند نمونه مورد آزمايش خود را به گونه‎ای آموزش دهند تا بتواند الگوهای الکتریکی نشانه تشنج را شناسایی کند. یکی از محققان دانشگاه ملبورن به نام استفان هرر می‎گوید: «ما مشغول تلاش هستیم تا اطلاعات معنی دار حاصل از نویزهای پس زمینه را استخراج کنیم. ما می‎خواهیم این امکان را داشته باشیم تا بتوانيم تشنج‎های مختص به هر بیمار را شناسایی کنیم.» اما قبل از این که آنها بتوانند چنین کاری را به این سیستم آموزش دهند، این گروه به داده‎های خام بسیار بیشتری نیاز دارند.

مطلب پیشنهادی

اختراع شبکه‌ عصبی پلاستیکی شبیه به مغز انسان

این سیستم هنوز تنها یک اثبات مفهومی‎ است. آزمايشات اخیر انجام شده که در آن به این تراشه فرمان داده شده بود که به تجزیه و تحلیل امواج مغزی بپردازد تا بتواند حدس بزند که آیا بیمار یک توپ را با دست راست خود فشار می‎دهد یا با دست چپ، تنها توانست با دقت 76 درصدی از عهده این آزمایش برآید. رتبه به دست آمده از این آزمایش 10 واحد بیشتر از آزمايشات شبیه سازی قبلی بوده است، به همین دلیل محققان مطمئن هستند که این ارقام در تمرینات بعدی بیشتر خواهد شد. متاسفانه این به این معنا است که ما این گونه از دستگاه‎ها را تا چند سال آینده در بخش تجهيزات پزشکی مشاهده نخواهیم کرد. تا آن زمان، افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند باید به سگ‎های تعلیم دیده برای پیش بینی حملات تشنج اکتفا کنند. گروه هرر در حال برنامه ریزی برای معرفی اکتشافات خود در کنفرانس مرزهای محاسباتی ACM ماه می‎ هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟