تراشه‎ای که تنها 4 میلی وات انرژی مصرف می‎کند
ARM Cortex A32؛ پردازنده کوچکی برای پوشیدنی‌ها و رزبری‌پای
طراحی هسته Cortex پردازنده ARM به طور گسترده‎ای توسط خیلی از تولیدکنندگان تراشه مورد استفاده قرار می‎گیرد، به همین جهت معرفی یک معماری جدید از طرف این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا نمونه‎هایی که ما شاهد آن هستیم تراشه‎های 64 بیتی (مثل Cortex A72 و A57 تراز اول و Cortex A53 میان رده) مخصوص تلفن‎های هوشمند و تبلت‎ها هستند. اما ARM برای کاربردهای بسیار کم مصرف و قابل جاسازی نیز طراحی‎های کوچک‎تری را نیز انجام داده است.

1606683296_1_0.gif

Cortex A32 یک هسته طراحی شده فوق‌العاده کوچک از ARM است که مخصوص دستگاه‎های پوشیدنی، اینترنت اشیا، سیستم‎های جاسازی شده، بوردهای ارزان قیمت مثل رزبری پای یا پای زیرو و موارد دیگری تولید شده است که مصرف انرژی، فضا و هزینه تمام شده از اهمیت بیشتری نسبت به عملکرد برخوردار است. این هسته از معماری ARMv8 استفاده می‎کند و برای جایگزینی با معماری‎های قدیمی‎تر Cortex A7 و A5 که هر دو از معماریARMv7  استفاده می‎کنند، در نظر گرفته شده است. اما Cortex A32 تنها از ساختار 32 بیت استفاده می‎کند و به منظور کاهش مصرف انرژی و فضا، امکان استفاده از ساختار 64 بیتی در آن حذف شده است.

این اولین پردازنده ARM با معماری ARMv8 است که از ساختار 64 بیتی پشتیبانی نمی‎کند. اما این معماری جدید همچنان نسبت به Cortex A7 و A5 عملکرد بسیار بهتری را به A32 به ویژه در عملکرد رمزنگاری اضافه می‎کند. همان گونه که ما در تلفن‎های هوشمند مبتنی بر ARMv8 شاهد آن هستیم، عملکرد رمزنگاری بهتر می‎تواند به میزان بسیار زیادی نقاط ضعف کدگذاری فضای ذخيره‌سازی یک دستگاه را کاهش دهد. برای کاربرانی که همچنان تمایل به پشتیبانی از ساختار 64 بیتی دارند، هسته پردازنده Cortex A35 عملکردی مشابه اما این بار با ساختار 64 بیت را در اندازه کمی‎ بزرگ‎تر ارائه می‎کند.

ARM می‎گوید A32 در حدود 10 درصد سریع‎تر از A35 در وضعیت 32 بیتی است. همچنین این شرکت مدعی است Cortex A32 به لطف ترکیبی از سرعت بهینه شده و کاهش مصرف انرژی در حدود 25 درصد کارآمدتر از معماری قدیمی‎تر Cortex A7 است. مثل دیگر طراحی‎های ARM، این هسته نیز در نمونه‎های متفاوت تولید می‎شود. یک نسخه تک هسته‎ای 100 مگاهرتز از این پردازنده تنها 4 میلی وات انرژی مصرف می‎کند و یک تراشه چهار هسته‎ای با کلاک یک گیگاهرتز کمتر از 75 میلی وات برای هر هسته (در مجموع چیزی در حدود 300 میلی وات) مصرف انرژی دارد.

===============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟