آخرین حلقه ورود به دنیای اینترنت‌ اشیاء
ARM به دنبال بهبود امنیت اینترنت اشیاء
ARM طراح تراشه‌ها در حال مذاکره با شرکتی امنیتی است که تخصصش در زمینه امنیت تراشه‌های کامپیوتری و موبایل است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده ARM قصد دارد شرکت امنیتی سانسا را به ارزش تقریبی 80 میلیون دلار خریداری کند. این خرید به ARM کمک خواهد کرد در بازار رو به رشد دستگاه‌های متصل با حضور قدرتمندی وارد شود.

مطابق با گزارش‌های منتشر شده، طراح تراشه‌ها، ARM به دنبال خرید یک شرکت امنیتی است که تخصصش در زمینه بازار رو به رشد اینترنت‌اشیاء است. این خرید به ARM کمک می‌کند تا تراشه‌های کامپیوتری را در هر شی قرار دهد. بر همین اساس ARM در تلاش است، شرکت امنیتی Sansa را در محدوده قیمت 75 تا 85 میلیون دلار خریداری کند. وال استریت ژورنال با استناد به اخباری که از منابع موثق به دست آورده است روز دوشنبه گزارش داد این قرارداد به احتمال زیاد در اوایل این ماه بسته خواهد شد.

تراشه‌های طراحی شده توسط ARM در حال حاضر روی نزدیک به 95 درصد از گوشی‌های هوشمند یافت می‌شود. سانسا یک پلتفرم امنیتی برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء و برای اشیایی شبیه به یخچال، فریزر یا ماشین‌های لباسشویی طراحی می‌کند که به صورت ذاتی غیرهوشمند هستند و به این دستگاه‌ها امکان دسترسی به وب را از طریق متصل کردن آن‌ها به اینترنت می‌دهد و به این شکل آن‌ها را به یک دستگاه هوشمند (Smart) تبدیل می‌کند. اگرچه در ظاهر به نظر می‌رسد زمینه‌های فعالیت این شرکت غیرسازگار با هم هستند، اما یک مؤلفه اصلی در پلتفرم امنیتی سانسا وجود دارد. یک لایه سلیکونی که ویژگی‌های امنیتی را در خود جای داده است و در تراشه‌هایی که روی دستگاه‌های اینترنت‌اشیاء اجرا می‌شوند، قرار می‌گیرد. همین موضوع پتاسیل لازم را در اختیار ARM  قرار می‌دهد تا تجارت خود را در این زمینه گسترش دهد.

روز دوشنبه ARM خبر از ساخت یک سخت‌افزار زیربنایی داد که به توسعه تراشه‌های سفارشی ویژه اینترنت اشیاء شتاب می‌بخشد. این زیرسیستم که برای پردازنده‌های Cortex-M طراحی شده است، در روند توسعه سریع TSMC 55ULP طراحی شده است. این زیرسیستم سخت‌افزاری جدید قادر است روند توسعه سریع و کارآمد تراشه‌های سفارشی برای دستگاه‌های هوشمند متصل را شتاب ببخشد. زیرسیستم اینترنت‌اشیاء آرم به صورت بهینه‌ای برای پردازشگرهای ARM  Cortext M طراحی شده است تا پردازشگر آرم بیشترین و کارآمدترین بهره را از فناوری‌های رادیویی، آدرس‌های IP فیزیکی و سیستم‌عامل mbed این شرکت ببرند. با ترکیب این فناوری سخت‌افزاری و سیستم‌عامل mbed، ARM امیدوار است در سال آینده دستگاه‌های اینترنت اشیاء قدرتمندی را روانه بازار کند. آرم در اکتبر سال 2014 میلادی سیستم‌عامل mbed را معرفی کرد، یک سیستم‌عامل رایگان که ویژه پردازنده‌های Cortext M طراحی شده بود و در نیمه چهارم سال 2014 میلادی در اختیار شرکای تجاری این شرکت قرار گرفت. اولین محصولات بر پایه این سیستم‌عامل در سال جاری میلادی ساخته خواهند شد. ممکن است از دید ARM، سانسا یک مکمل هم برای محصول mbed و هم در زمینه گسترش فناوری تراشه‌ها با ترکیب ویژگی‌های امنیتی از سخت‌افزار به نرم‌افزار به شمار رود. در واقع، یکی از اصول پایه در طراحی mbed "ساخت یک استاندارد امنیتی ساده بوده" که ابتکار عمل خوبی روی وب داشته باشد. سانسا پلتفرمی است که ادعا می‌کند توانایی ارائه این ویژگی‌ها را دارد. اگر ARM به سمت خرید سانسا پیش برود، آخرین شرکت بزرگ طراحی کننده تراشه‌های تجاری است که به این سمت حرکت کرده است.

هفته گذشته، دو شرکت سازنده تراشه‌ها Avago و Broadcam اعلام کردند، قصد ادغام شدن در یکدیگر را دارند.

این ادغام به ارزش 37 میلیارد دلار اعلام شده است. مدیاتک نیز سال گذشته میلادی پروژه خود را موسوم به MediaTek Lab آغاز کرد. LinkIt ویژه اینترنت اشیاء و گجت‌های پوشیدنی توسط این شرکت طراحی شده است و اکنون به قیمت 59 دلار به فروش می‌رسد.

روز دوشنبه، اینتل نیز اعلام کرد، به دنبال خرید سازنده تراشه‌ها Aletra به ارزش 16.7 میلیارد دلار است. شرکتی که محصولات آن از تراشه‌های آرم استفاده می‌کنند.

در حالی‌که ARM یک سازنده تراشه‌ها نیست، این شرکت فناوری‌‌هایی را طراحی می‌کند که شرکت‌هایی نظیر کوال‌کام و دیگران آن‌را تولید می‌کنند. با این خرید آرم فرصت‌های قابل توجهی در زمینه طراحی تراشه‌ها در فضای اینترنت اشیاء به دست خواهد آورد. تحلیل‌گر گارتنر می‌گوید، از اوایل سال جاری میلادی تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه‌ها به یکباره روند صعودی به خود گرفته‌اند و به نظر می‌رسد تا سال 2020، تعداد آن‌ها به 26 میلیارد عدد برسد، در حالی‌که این تعداد در سال 2009 میلادی 900 میلیون دستگاه بود. در تحقیق دیگری که در مؤسسه International Data Corporation انجام گرفته است، نشان می‌دهد، بازار اینترنت اشیاء تا سال 2020 بالغ بر 3 تریلیون دلار خواهد بود.

لازم به توضیح است، آرم در سال 2004 میلادی شرکت Artisan Components را که طراح، سیستم روی تراشه‌ (System on chip) است به ارزش 913 میلیون دلار خریداری کرد. ( سیستم روی تراشه با هدف هماهنگ کردن سخت‌افزار و نرم‌افزار یک پردازشگر تولید می‌شوند.)

با این تفاسیر به درستی قابل درک است که آرم نزدیک به یک دهه پیش برنامه‌ریزهای لازم برای ورود به دنیای اینترنت اشیاء را انجام داده است. اکنون حلقه شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامل شده است. در نتیجه در پنج تا هفت سال آینده شاهد بزرگ‌ترین تحولات دنیای فناوری خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟