پوشیدنی‌ها را فراموش کنید، بلعیدنی‫ها در راه هستند!
تا حالا ما با دستگاه‫هایی آشنایی داشتیم که پوشیدنی بودند، از ساعت‫های هوشمند که مکان و ضربان قلب ما را تحت‫نظر دارند گرفته تا عینک‌هایی که باعث تقویت عملکرد روزانه می‫شوند. در حالی‫که این گجت‫ها انقلابی بزرگ در زندگی روزمره انسان‫ها به‫وجود آورده‫اند و باعث تغییر نحوه برخورد انسان‫ها با سلامت و محیط پیرامونشان شده‫اند، دانشمندان پا را از این هم فراتر گذاشته‫اند و در حال کار بر روی بلعیدنی‫ها هستند.

1606683296_1_0.gif

بنابر اظهارنظر حسین رحمان، مدیرعامل Jawbone، این شرکت در حال حاضر مشغول کار بر روی ساخت وسیله‫ای برای ردیابی سلامتی است که قابل بلعیدن بوده و می‫تواند به شما اطلاع دهد که بدنتان در چه وضعیتی قرار دارد و نسبت به هر گونه دستگاه خارجی که روی پوست قرار می‫گیرد اطلاعات دقیق‫تر و جامع‫تری را در اختیار می‫گذارد. به گفته رحمان ممکن است که دو مدل سنسور برای این منظور وجود داشته باشد: یک مدل وقتی است که وقتی آن را می‫بلعید در طول عبور از سیستم گوارشی شما سلامت داخلی بدن را ردیابی و ضبط می‫کند و مانند غذای معمولی می‫توانید آن را از بدن خارج کنید. مدل دیگر ردیابی است که بطور دائمی در بدن می‫ماند و شروع به بدست آوردن اطلاعات از وضعیت سلامتی شما می‫کند.

مطالب پیشنهادی: الکترونیک تزریقی: آینده فناوری دستگاه‎های پوشیدنی

 اخیرا دانشمندان موفق شده‫اند تا کامپیوتر بلعیدنی طراحی کنند. این کامپیوتر که به اندازه یک قرص است از معده انسان کمک می‫گیرد تا بتواند اطلاعاتی مانند فشار خون، عکس‫العمل بدن در مقابل دارو و حتی الگوی خواب را گردآوری کند. سپس این اطلاعات به گوشی تلفن همراه انتقال داده می‫شود و خود فرد می‫تواند تصمیم بگیرد که مایل است تا این اطلاعات با چه کسانی به اشتراک گذاشته شود: خانواده، پزشکان یا سایر کسانی که در بخش مراقبت و بهداشت کار می‫کنند. در نتیجه آن‫ها می‫توانند وضعیت سلامت بدن فرد را کاملا زیرنظر داشته باشند.
 این فناوری جدید، آینده بهداشت و مراقبت خواهد بود. ما همیشه عادت کرده‫ایم که به بیمارستان یا درمانگاه برویم و برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن آزمایش‌های مختلف و زیادی را انجام دهیم. اما با استفاده از این چیپ‌ست کوچک دیگر نیازی نیست که هر چند وقت یک‫بار به دکتر برویم یا این‫که یک ربات با فروکردن آمپول در بدن ما این‫گونه اطلاعات را بدست بیاورد.
 یکی از دکترها از این فناوری جدید انتقاد می‫کند و می‫گوید که بلعیدن چیپ مانند این است که شما در اتاق پرو لباس باشید و یک دوربین در آن اتاق کار گذاشته شده باشد. این چیپ‌ست در بدن ما چه می‫کند، به چه چیزی نگاه می‫کند. من با این چیپست احساس ناامنی می‫کنم.
ولی دکتر دیگری برای قانع کردن او می‫گوید: «فرض کن که بیمار من هستی و در بیمارستان تو را معاینه می‫کنم. آیا بهتر نیست که با بلعیدن یکی از این قرصها قادر باشی تا دو روز زودتر به خانه بروی یا این‫که دوست داری وقت خود را در گوشه‫ای از بیمارستان روی تخت بگذرانی.»
البته یک بحثی که در این‫جا وجود دارد آن است که اگر این چیپ‌ست درست کار نکند باعث بروز چه مشکلاتی در بدن می‫شود. هر چند که در حال حاضر از چنین چیپ‫‌ست‌هایی در بازیکنان فوتبال آمریکایی، آتشنشانان و فضانوردان استفاده می‫شود تا عملکرد داخلی بدن آن‫ها کاملا تحت‫نظر باشد. مثلا دمای بدن همیشه در حال تست شدن است تا اگر دما از حد طبیعی بالاتر رفت بتوان علت آن را پیگیری کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟