ویزای طلایی امارات متحده عربی برای برنامه‌نویسان
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی به 100 هزار نفر کارآفرین، صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های نوپا ویزای طلایی می‌دهد. بر مبنای این طرح که جزییات آن در وب‌سایت رسمی دولت دبی، قرار گرفته، امارات در نظر دارد، برترین برنامه‌نویسان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متخصص در زمینه برنامه‌نویسی را به‌شکل مقیم و غیر مقیم جذب کند. امارات به دنبال آن است تا از طریق یک برنامه‌ریزی مدن و دقیق 1000 شرکت بزرگ دیجیتال را در بازه پنج ساله و در قالب یک برنامه بلندمدت تاسیس کند، به‌طوری که بازار دیجیتال و زیرساخت‌های لازم برای تولید نوآوری و خلاقیت که می‌تواند با تغییرات سریع جهانی در انواع مختلف زندگی سازگار باشد پدید آیند.

1606683296_1_0.gif

سلطان العلما، وزیر دولت در حوزه هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های کار از راه دور در این ارتباط گفته است: «نقشه راه امارات متحده عربی برای افرادی که می‌خواهند با استفاده از استعدادها، توانایی‌ها و تخصص خود، بخشی از مسیر موفقیت کشور را همواره کنند، باز است. علاوه بر این، شرایط برای افرادی که می‌دانند علم، فناوری و نوآوری در شکل‌گیری آینده‌ای روشن برای نسل‌های بعدی چقدر ارزشمند است، فراهم است.»

نکته جالب توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که امارات محدودیت خاصی برای افراد یا ملت‌ها در نظر نگرفته و برنامه‌نویسان از هر ملیت و گروه سنی می‌توانند برای ویزای طلایی امارات متحده عربی از طریق دفتر هوش مصنوعی در دولت امارات متحده عربی یا سازمان فدرال هویت و تابعیت اقدام کنند.

کاملا مشخص است که امارات متحده عربی اهداف بلندمدتی را در حوزه دیجیتال دنبال می‌کند و سعی دارد از طریق جذب استعدادهای برتر در حوزه برنامه‌نویسی اقتصاد ملی دیجیتال این کشور را بهبود بخشد و در این راستا بودجه چند میلیارد درهمی تصویب کرده است. این برنامه با همکاری شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، آمازون، سیسکو، آی‌بی‌ام، اچ‌پی‌ای، لینکدین، انویدیا و فیسبوک راه‌اندازی شده و بر این أساس مشاهده می‌کنیم که یک پروژه فراکشوری است.

با این‌حال، هدف امارات محدود به پیاده‌سازی زیرساخت‌های اقتصاد ملی دیجیتال نیست و سعی دارد از 100 هزار برنامه‌نویس در حوزه‌های مهم دیگری همچون روباتیک، کوانتوم، هوش مصنوعی و رمزارزها نیز استفاده کند.

در همین ارتباط شیخ محمد بن راشد، نخست وزیر امارات در توییتر خود نوشت: «برنامه ملی، گام جدیدی برای کمک به ساخت اقتصاد ملی ما به عنوان بخشی از برنامه‌های ملی جدید است. جهان تغییر می‌کند و سرعت تغییر دیجیتال دو برابر است. ماهیت مشاغل تغییر خواهد کرد. فقط افرادی که آمادگی کافی برای مقابله با سرعت تغییرات جدید را داشته باشند زنده می‌مانند.»

امارات در مسیری جدید

تا قبل از این‌که امارات به شکل جدی به دنیای دیجیتال وارد شود به همان یک کشور جذاب و اولین نقطه گردشگری منطقه خلیج فارس شناخته می‌شد، اما اکنون به دنبال آن است که در قرن بیست و یکم به عنوان یک کشور بزرگ در دنیای دیجیتال شناخته شود.

به‌طور سنتی، امارات برای کارگرانی که قصد کار در این کشور را دارند با تمهیدات خاصی ویزا صادر می‌کند، اما به افرادی که در زمینه ICT دارای مهارت، تخصص، دانش کاربردی و تخصصی باشند ویزای طلایی امارات می‌دهد. امارات به دنبال چیست؟ مقامات دولتی سعی دارند این کشور را به سیلیکون‌ولی خاورمیانه و به عنوان هاب آسیا در حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌ها تبدیل کنند.

مهم نیست که دانش‌آموخته مهندسی پتروشیمی، یا گرافیست یا حتی داروساز باشید. اگر علاقمند به فناوری‌اطلاعات و درآمدزایی از این حوزه پول‌ساز و پر رونق در عصر دیجیتال دارید، می توانید با سرمایه‌گذاری 12 ماهه در یکی از شاخه‌های آیتی، آموزش مناسب را دریافت کنید و با یک سال کارآموزی خود را برای ویزای طلایی امارات آماده کنید. اگر متخصص حوزه آی‌تی هستید، این شانس را دارید تا برای ویزای طلایی امارات درخواست دهید.

ویزای طلایی برای برنامه‌نویسان

برنامه ملی برای کدنویس‌ها که NATIONAL PROGRAM FOR CODERS نام دارد، بزرگ‌ترین برنامه ملی امارات است که سعی می‌کند تا بهترین فعالان آی‌تی جهان را به سمت این دیار ثروتمند جذب کند. برای اطلاعات بیشتر به آدرس
https://ai.gov.ae/np4c/ مراجعه کنید. در خصوص برنامه صدور ویزای طلایی امارات سه نکته جالب توجه وجود دارد که پرداختن به آن خالی از طرف نیست.

اول آن‌که، اجازه دهید نیم‌نگاهی به وضعیت دره سیلیکون ولی در ایالات متحده داشته باشیم:

دره سیلیکون در حدود 341 هزار مهندس نرم‌افزار دارد که در میان آن‌ها مهندسان بک‌اند بزرگ‌ترین نیروی کار هستند.

در حالی که 57 درصد از مهندسان کمتر از 10 سال سابقه کار دارند، مهندسان دوآپس تجربه بیشتری نسبت به سایرین دارند.

نزدیک به 50 درصد مهندسان نرم‌افزار سیلیکون‌ولی، مدرک کارشناسی خود را از یک کشور خارجی مثل هند و چین دریافت کرده‌اند. به بیان دقیق‌تر، افرادی هستند که به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند. جالب آن‌که نزدیک به 1% مهندسان نرم‌افزار شاغل در سیلیکون ولی ایران هستند.

بیش‌ترین حقوق مربوط به مهندسان  دوآپس است که به‌طور متوسط 171  هزار دلار و مهندسان امنیت نیز 170 هزار دلار درآمد دارند.

جالب آن‌که نزدیک به 10 درصد از مهندسان بدون مدرک دانشگاهی و به شکل شخصی و تجربه‌ای نکات مهم را کسب کرده‌اند.

برای مشاهده گزارش کامل اطلاعاتی که ارایه کردیم به آدرس
https://info.celential.ai/2021-silicon-valley-software-engineering-talent-report مراجعه کنید.

دوم آن‌که، اکنون اجازه دهید به جامعه فناوری و متخصصان ژاپن یا به عبارت دقیق‌تر Society 5.0  و هم‌افزایی حداکثری دنیای فیزیکی و دنیای مجازی در این کشور نیم‌ نگاهی داشته باشیم. در مستندات ارایه شده در خصوص مشخصات جامعه فوق هوشمند به این موضوع اشاره شده است که برای تحقق اقتصاد و جامعه جدید، جامعه و دولت باید این 5 سد بزرگ را بردارند:

  • تعامل وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها: تدوین استراتژی‌های ملی و یکپارچگی سیستم‌های دولتی
  • برطرف کردن موانع متعدد نظام حقوقی: تدوین قوانین جهت اجرای فناوری‌های نوآورانه، ارتقاء مقررات و اصلاح نظام حقوقی (به ویژه قوانینی که مانع از نوآوری می‌شوند)، تدوین قوانین ترویج استفاده و کاربرد داده‌ها
  • موانع پیرامون فناوری‌ها: شکل‌گیری شالوده دانش، بهبود محیط نوآوری در علم و فناوری، ترویج فناوری‌هایی نظیر امنیت سایبری و هوش مصنوعی
  • به‌روز کردن سطح دانش و آگاهی منابع انسانی: مشارکت پویا همه شهروندان در اقتصاد و جامعه جدید، آموزش و توسعه شهروندان با هدف داشتن شهروندانی با قابلیت تفکر مستقل و ایجاد ارزش‌های جدید از طریق ترکیب آیتم‌های مختلف در زمان کار با یکدیگر
  • قبول فناوری از سوی جامعه و اجتماع: یکپارچگی فناوری‌های پیشرفته و جامعه، ایجاد اجماع اجتماعی از طریق اشتراک‌گذاری چشم‌انداز ملی برای همه ذینفعان، بررسی مسائل اخلاقی، پیامدهای اجتماعی و غیره.

سوم آن‌که: به اصل این مطلب می‌رسیم که خبر جذب یکصد هزار برنامه‌نویس و راه‌اندازی 1000 شرکت دیجیتال  در طی 5 سال آینده  در در امارات است که خود قابل تامل است و به خوبی توصیف‌کننده این نکته است که قرار است در آینده نزدیک اتفاقات زیادی در کشور همسایه ایران اتفاق بیافتد. به‌طوری که دور از انتظار نخواهد بود که طیف گسترده‌ای از متخصصان و برنامه‌نویسان ایرانی به‌شکل مستقیم یا غیر مستقیم به این کشور مهاجرت کنند. هرچند برخی از این برنامه‌نویسان از هم اکنون به‌دنبال این‌کار هستند.

کلام آخر

هر کشور برای احیای خود در عصر دیحیتال به مجموعه‌ای از استراتژی‌های ملی ضروری نیاز دارد. این نوع استراتژی‌ها باید ضمن همسویی مناسب، به دنبال برداشتن موانع و دیوارها برای حضور موثر و تاثیرگذار در اقتصاد دیجیتال و اقتصاد داده باشند. طراحی و اجرای سیاست‌های مناسب برای عصر دیجیتال یک چالش پیچیده و در عین حال ضروری است که نیاز به یک رویکرد یکپارچه سیاست‌گذاری دارد. سیاست‌هایی که باید توسط اهل فن و با استفاده از تجارب افراد و سایر کشورهای موفق به درستی تدوین شوند تا هم بتوان آگاهانه دیوارها را برداشت و هم ناآگاهانه دیواری را نساخت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر حسام بحرپیما
حسام بحرپیما

سلام من اگر در سن ۱۶ سالگی به دبی مهاجرت تحصیلی کنم و در اونجا به مدرسه برم آیا امکانش هست که در صورت اینکه یک برنامه نویس حرفه ای باشم و مسلط به دو زبان PHP و javascript باشم در اوجا به طور نیمه وقت از منزل یا مدرسه به صورت اینترنتی کار کنم و پروژه انجام بدم ؟

اگر بله شرایط درآمدی به چه صورت هست ؟