کاهش خطر آتش سوزی‌های آتی در گرمای تابستان
استفاده آتش‌نشان‌ها از فناوری‌های پیشرفته به دلیل تشدید آتش‌سوزی‌ها در جهان
با تشدید آتش‌سوزی‌ها در جهان، آتش‌نشان‌ها از فناوری‌های پیشرفته برای حفظ سلامت خود استفاده می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

اولیولا، اسپانیا- در حالی که شعله‌ها و دود ناشی از سوزاندن بوته‌ها به سمت آن‌ها سرازیر می‌شد، آتش‌نشان‌های کاتالان با آرامش پیشروی آتش‌سوزی برنامه‌ریزی‌شده را در دامنه تپه‌های جنگلی کنترل کردند. در واقع این تمرینی بود که با هدف کاهش خطر آتش سوزی‌های آتی در گرمای تابستان انجام شد. آتش‌سوزی‌های عمدی و تجویزشده در جنگل‌ها، موجب کاهش بوته‌های کوچک و قابل اشتعال می‌گردد، این یک روش شناخته‌شده برای کاهش خطرات آتش‌سوزی‌هاست که با گرم شدن آب و هوای زمین در حال افزایش هستند.

در یک صبح معتدل در حومه‌ای خارج از بارسلونا، یک دستگاه نظارت ارازن‌قیمت برای اولین بار به‌صورت میدانی مورد آزمایش قرار گرفت. هدف آن محافظت از تیم آتش نشانی و در بلند مدت حفاظت از جمعیتی است که در نزدیکی مناطق مستعد آتش‌سوزی زندگی می‌کنند. جوآن هررا، آتش‌نشان کهنه‌کاری که پس از رنج کشیدن‌های بسیار از سردرد و مشکلات تنفسی تلاش کرد تا اثرات استنشاق دود را شناسایی کند، این طور می‌گوید:« در طی 20 سالی که این قبیل کارها را انجام داده‌ایم، بیشتر به این واقعیت پی بردیم که با عناصر سمی روبه‌رو هستیم.» او و یک پرستار اورژانس همراه با یک تیم داوطلب شامل سه توسعه‌دهنده فناوری اطلاعات و دانشمندان داده بر روی دستگاه و نرم‌افزار Prometeo کار کرده‌اند، این تیم در سال 2019 برنده «فراخوان چالش جهانی کد» به رهبری غول فناوری IBM شد.

  • شرکت IBM خدمات کامپیوتری و تخصصی را ارائه می‌دهد تا بتواند راه‌حل متن باز را در سراسر جهان در مکان‌های مستعد آتش سوزی، از اسپانیا تا استرالیا و کالیفرنیا مستقر کند. هررا گفت:« ابتدا باید بفهمیم که چه اتفاقی برای ما می‌افتد، غلظت دود و  تاثیر آن بر سطح مونوکسید کربن را تشخیص دهیم و از طریق نرم‌افزار تصمیم بگیریم که یک آتش‌نشان در طول مدت اطفای حریق چگونه عمل می‌کند و این که آیا می‌توانیم همچنان از او استفاده کنیم یا این که باید او را برای استراحت به بیرون ببریم.»
  • ده نفر از سی آتشنشانی که در نزدکی روستای اولیولا عملیات آتش‌سوزی را انجام می‌دادند در جلوی یونیفرم خود یک جعبه کوچک سبزرنگ داشتند که با چاپ سه بعدی ساخته شده  و شامل سنسورهایی بود که سطح مونوکسید کربن، دما و رطوبت را تشخیص می‌داد. با استفاده از اینترنیت اشیا، محاسبات ابری و هوش مصنوعی، این داده‌ها تبدیل به برنامه‌ای می‌شدند که در چادری دورتر از محل حریق در دامنه تپه بر روی یک صفحه نمایش مورد بررسی و نظارت قرار می‌گرفتند.
  • هر زمان که مونوکسید کربن در اطراف هر آتش‌نشان افزایش می‌یافت، آیکن‌های کامپیوتر از رنگ سبز به رنگ کهربایی یا قرمز تغییر می‌کرد. جوزف رافولز، عضو تیم Prometeo توضیح داد:« اگر بفهمیم آتش‌نشان شماره سه تمام طول روز در معرض منوکسید کربن قرار گرفته است، کامپیوتر می‌گوید که او فردا نباید بیرون برود.» وی افزود:« پرسنلی که خدمات اضطراری را انجام می‌دهند، هرگز به شما نمی‌گویند که احساس بد و سرگیجه دارند، اما این داده‌ها به شما می‌گویند.» هدف این برنامه در حال حاضر جمع‌آوری داده‌های کافی برای تولید نتایج مهم پزشکی، بهبود دستگاه‌های چندبار مصرف ( که به گفته رافولز با کمتر از 11 دلار تولید می‌شوند) و یافتن شرکای تجاری برای استقرار گسترده‌تر آن است.   

  • سالومه والرو، توسعه دهنده Prometeo گفت که اگر این فناوری در کاتالونیا به خوبی کار کند، این امیدواری وجود دارد که بتوان آن را در جاهای دیگر هم اجرایی نمود، از استرالیا آغاز می‌کنیم، جایی که بسیاری از آتش‌نشان‌های داوطلب فاقد ابزارهای پیشرفته مانند Prometeo هستند.از نظر سالومه والرو، آتش‌نشان‌ها یک خانواده بزرگ بین‌المللی هستند. آن‌ها مکانیزمی برای یادگیری از همدیگر در آتش سوزی‌های بزرگ دارند، مانند استرالیا، یونان، پرتغال، اینجا در اسپانیا یا در آمریکا.
  • مارک کاستلنو، تحلیلگر آتش‌سوزی در خدمات اطفای حریق دولت کاتالونیا می‌گوید دستگاه Prometeo در حالت ایده‌ال به مدت 5 سال در گروهی شامل تقریباً 1000 آتش‌نشان در سطح بین‌المللی مور استفاده قرار می‌گیرد تا نتایج بالینی مطلوبی حاصل شود. وی عنوان کرد مطالعات نشان داده‌اند کسانی که در ساختمان‌‌ها با آتش‌سوزی مقابله می‌کند، خطر ابتلایشان به سرطان بیشتر است. او افزود در حال حاضر هدف این است که بفهمیم آیا قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل نیز همین خطرات و تهدیدها را به همراه دارد و این که آیا به طور بالقوه بیماری‌های قلبی عروقی را بدتر می‌کند یا خیر. او گفت: « به محض اطلاع از این قضیه، می‌توانیم به راه حل آن فکر کنیم.»
  • فابین ریسن، دانشمند تحقیق در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع در استرالیا، یک دهه پیش دستورالعمل‌هایی را برای محافظت از آتش‌نشان‌هایی که در معرض دود قرار می‌گرفتند، تهیه کرد. او می‌گوید آتش‌نشان‌هایی که مسئول دفاع از مناطق شهری در آتش‌سوزی‌های مهیب و گسترده هستند، نیاز به کار بیشتری دارند چون ممکن است مواد شیمیایی ناشی از سوختن ساختمان‌ها و ماشین‌ها را استنشاق کنند، آن‌ها حداقل به محافظت تنفسی نیاز دارند.
  • کاستلنو گفت که تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش فصل‌های آتش‌سوزی و آتش‌سوزی‌های شدید می‌شود که امکان گسترده‌تر شدن آن‌ها وجود دارد و دارایی و اموال بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهند. وی گفت:« در یک جامعه ثروتمند، مانند کالیفرنیا، اروپا یا استرالیا، دارایی‌ها و اموال بیشتری وجود دارند که توسط آتش تهدید می‌شوند و باید از آن‌ها محافظت کرد.»
  • شرکت IBM و شرکای آن در «فراخوان چالش کد» عنوان کردند در رقابت 2020 به‌دنبال نوآوری‌هایی براساس فناوری‌های متن باز برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی هستند. شرکا که شامل سازمان ملل متحد و بنیاد لینوکس است می‌گویند که شرکت‌کنندگان باید روی پایداری آب و انرژی یا مقاومت در برابر فجایا متمرکز شوند. در یک نظرسنجی آنلاین بین‌المللی که توسط IBM از حدود 3200 توسعه‌دهنده فناوری، گروه پاسخگویی اورژانس و فعالان آب‌وهوا به عمل آمد، 79 درصد موافقند که تغییرات آب‌وهوایی معضلی است که می‌توان به کمک فناوری آن را کاهش داد یا با آن مبارزه کرد.
  • دانیل کروک، مهندس نرم‌افزار شرکت IBM می‌گوید:«تغییرات آب‌وهوا بزرگترین و فوری‌ترین مسئله زمان ما است. با صحبت و مشاوره‌ای که با توسعه‌دهندگان سراسر جهان و سیاستمداران اکثر کشورها انجام دادیم، متوجه شدیم که این مسئله نیاز به اقدامات فوری دارد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟