۵۰ میلیارد ترانزیستور روی تراشه‌ای به اندازه یک ناخن
آی‌بی‌ام با ساخت تراشه‌ ۲ نانومتری انقلاب عصر جدید را رقم زد
آی‌بی‌ام می‌گوید به یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های بشر در حوزه ساخت تراشه‌ها دست یافته است. خبری که به تازگی به نقل از آی‌بی‌ام منتشر شده نشان می‌دهد این شرکت بزرگ توانسته است اولین تراشه ۲ نانومتری در جهان را تولید کند. این شرکت می‌گوید: «فناوری که برای ساخت این تراشه ابداع شده قادر است ۵۰ میلیارد ترانزیستور را در تراشه‌ای به اندازه ناخن انگشت قرار دهد.» با تولید این تراشه انقلاب عظیمی در صنایع، از گوشی‌های موبایل گرفته تا خودران‌ها، از 5G تا اینترنت اشیا و به طور کلی در تمام حوزه‌های دنیای پردازش رقم خواهد خورد.

1606683296_1_0.gif

آی‌بی‌ام می‌گوید: «معماری فوق به تولیدکنندگان مطرح تراشه در جهان کمک می‌کند تا ۴۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌هایی داشته باشند که مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری کار می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، در لیتوگرافی جدید، تراشه‌ها قادر هستند به نسبت تراشه‌های ۷ نانومتری به میزان ۷۵ درصد انرژی کمتری استفاده کنند. دستاورد فوق به تولیدکنندگان بزرگ تراشه‌ها نظیر اینتل و ای‌ام‌دی کمک می‌کند پردازنده‌هایی به مراتب کارآمدتر از قبل طراحی کنند، به‌طوری که توان محاسباتی کامپیوترهای امروزی به میزان چند برابر بیشتر از قبل شود. علاوه بر این، لیتوگرافی فوق به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز اجازه می‌دهد به بهترین شکل از باتری دستگاه‌ها استفاده کرده و یک گام دیگر به ساخت هرچه کارآمدتر پردازنده‌های هوش مصنوعی نزدیک‌تر شوند.» با این توصیف مشاهده می‌کنیم که به احتمال زیاد در آینده تراشه‌های ۲ نانومتری تلفیقی از عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایین‌تر را ارایه خواهد داد.

یک تراشه ۲ نانومتری چه مزایایی دارد؟

همان‌گونه که اطلاع دارید میزان شارژدهی گوشی‌ها با تراشه ۲ نانومتری می‌تواند به میزان چهار برابر بیشتر از گوشی‌های مجهز به تراشه ۷ نانومتری باشد. آن‌گونه  که آی‌بی‌ام اعلام کرد است، گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه‌های ۲ نانومتری هر چهار روز یکبار نیاز به شارژ دارند. علاوه بر این لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه ۲ نانومتری نیز عملکردی به مراتب سریع‌تر از لپ‌تاپ‌های امروزی خواهند داشت، در حالی که مصرف انرژی آن‌ها بازهم کمتر از گذشته می‌شود. ماشین‌های خودران نیز می‌توانند اجسام را با سرعت بیشتری شناسایی کنند و در زمان مناسبی به اتفاقات واکنش نشان دهند. آی‌بی‌ام می‌گوید: « فناوری جدید در بهبود مصرف انرژی مراکز داده، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی، شبکه‌های ارتباطی 5G و 6G، محاسبات کوانتومی و اینترنت اشیا خانگی و صنعتی کاربرد گسترده‌ای خواهد داشت.»

آی‌بی‌ام با ساخت تراشه ۲ نانومتری موفق شد به بهترین شکل از سد رقابی خود بگذارد. به‌طوری که اکنون اپل M1 و A14 و هواوی کایرین 9000 که زمانی جزء اولین تراشه‌هایی بودند که با فناوری ۵ نانومتری TSMC روانه بازار شدند و مزیت رقابتی بزرگی در اختیار این شرکت‌های بزرگ قرار داده بودند اکنون در پشت سر آی‌بی‌ام قرار گرفته‌اند. جالب آن‌که تولیدکنندگان بزرگ دیگر تراشه‌ها نظیر AMD و کوالکام که پیش از این از تراشه‌های ۷ نانومتری این شرکت استفاده می‌کردند در آینده قادر به استفاده از لیتوگرافی جدید خواهند بود.

گزارش‌هایی که از شرکت اینتل منتشر شده نشان می‌دهد که این شرکت به سختی قادر خواهد بود تا پیش از سال 2023 تراشه‌های ۷ نانومتری خود را روانه بازار کند. در حال حاضر اینتل از تراشه‌های ۱۰ و ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند، اما  تراشه‌های تولید شده توسط این شرکت ترانزیستورهای بیشتری را به نسبت رقبا با همان میزان نانومتر در خود جای داده‌اند. اخبار منتشر شده نشان می‌دهند که TSMC نیز در حال کار روی تراشه‌های ۲ نانومتری است و انتظار می‌رود تا سال آینده شاهد ساخت تراشه‌های ۴ و ۳ نانومتری توسط این شرکت باشیم.

در حالی که خبر ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری انقلاب بزرگی در جهان به وجود خواهد آورد، اما به‌طور دقیق نمی‌دانیم که این تراشه‌ها چه زمانی به شکل گسترده در دستگاه‌های مصرفی استفاده خواهند شد، زیرا تولید انبوه این تراشه‌ها با چالش‌های زیادی روبرو است. آی‌بی‌ام در سال جاری میلادی موفق شد تراشه‌های ۷ نانومتری خود را برای سیستم‌های سرور عرضه کند، بنابراین این‌گونه به نظر می‌رسد که چند سالی تا عرضه گسترده تراشه‌های ۲ نانومتری به بازار فاصله داشته باشیم. اما یک نکته قطعی است، تراشه‌هایی که قرار است جهان ما در آینده را متحول کنند اکنون از راه رسیده‌اند.

با انتشار اخبار و مطالب جدید در مورد تراشه‌های ۲ نانومتری، در مورد این فناوری انقلابی مطالب مفصل‌تری را برای علاقه‌مندان به این فناوری منتشر خواهیم کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟