یک باگ یا جمع‌آوری عمدی
15/01/1397 - 23:30
فیس‌بوک مخفیانه ویدیوهای حذف شده کاربران را ذخیره‌سازی می‌کرد
پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا، اکنون فیسبوک با بحران تازه دیگری روبرو شده است. گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که فیس‌بوک ویدیوهای پاک شده کاربران را به شکل مخفیانه ضبط کرده است. یکی از کاربران فیسبوک اعلام کرده ویدیوهای خودش را که در گذشته پاک کرده و در حالت عادی نمی‌بایست روی سرورهای فیسبوک قرار داشته باشند را پیدا کرده است. خبری که نشان می‌دهد فیس‌بوک آن‌چنان که باید برای حریم خصوصی کاربران ارزش قائل نشده است.

1606683296_1_0.gif

مجله نیویورک (New York Magazine) اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد فیسبوک حتا محتوا منتشر نشده که تنها در پروفایل کاربران قرار داشته و برخی از کاربران پس از مدتی این محتوا را از حساب کاربری خود پاک کرده‌اند را ذخیره‌سازی کرده است. یکی از این کاربران این شبکه اجتماعی کشف کرده است که بیش از 100 ویدیو متعلق به او از سوی فیس‌بوک ذخیره‌سازی شده است، در حالی که او تنها یک سوم از ویدیوهای خود را به شکل آنلاین منتشر کرده بود.

مطلب پیشنهادی

هشدار هشت سال پیش استیو  جابز  به مارک زاکربرگ در باره حریم خصوصی

چند سال پیش، فیس‌بوک ویژگی خاصی در اختیار کاربران قرار داد که به آن‌ها اجازه می‌داد فیلم‌هایی را از طریق وب‌کم خود ضبط کنند. کاربران می‌توانستند پس از مشاهده پیش‌نمایشی فیلم ضبط شده را برای دوستان خود ارسال کرده یا به راحتی آن‌را پاک کنند. اکنون مشخص شده است که این ویدیوها واقعا پاک نشده‌اند و در قالب فرمت فایلی FLV (Flash Video) روی سرورهای فیسبوک باقی مانده‌اند. به‌طوری که کاربران قادر هستند با دانلود فایل‌ها و با استفاده از پخش‌کننده VLC فیلم‌های خود را مشاهده کنند.

مطلب پیشنهادی

به اعتقاد تحلیل‌گران فیسبوک بیش از اندازه بزرگ است که شکست بخورد

چرا فیسبوک ویدیوهای ارسالی را به جای پاک کردن روی سرورهای خود ذخیره‌سازی می‌کرد؟

این احتمال وجود دارد که فیسبوک برای سرعت بخشیدن به فرآیند دسترسی مجدد به فیلم‌ها اینکار را انجام داده است. به‌طوری که کاربران در زمان‌های بعدی و تنها با یک کلیک ساده دکمه Publish دومرتبه بتوانند به فیلم‌ها دسترسی پیدا کرده و به سادگی منتشر کنند. اما در حالت کلی زمانی که دکمه delete را فشار می‌دهید باید همه چیز پاک شود! در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که فیسبوک با نگه داشتن فیلم‌ها بدون اطلاع کاربر قانون خاصی را نقض نکرده است.

مطلب پیشنهادی

بحران بزرگ، فیسبوک را به کجا خواهد برد
نگاهی به رسوایی اخیر فیسبوک

به واسطه آن‌که در توافق‌نامه این شرکت آماده است که محتوا و سایر اطلاعات شما زمانی که از سرویس‌های ما استفاده می‌کنید جمع‌آوری می‌شوند. در نتیجه زمانی که محتوایی را ایجاد کرده یا به اشتراک قرار می‌دهید این محتوا نیز جمع‌آوری خواهد شد. البته پس از انتشار این خبر فیسبوک در بیانیه‌ای گفته است: «این مسئله به واسطه یک مشکل نرم‌افزاری به وجود آمده که باعث شده است پیش‌نویس‌های ویدیویی پاک شده همچنان پا برجا باقی بمانند. بیایید آن‌ها را حذف کنیم. ما از بابت به وجود آمدن این اتفاق عذرخواهی می‌کنیم.» برخی از کاربران نیز مدعی شده‌اند که فیس‌بوک شماره تماس‌ها، نام‌ها و مدت زمان مکالمه انجام شده روی گوشی اندرویدی آن‌ها را نیز ضبط کرده است.  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟