ماشین‌هایی با هوشمندی کامل یا متکی بر عامل انسانی
تصادف مرگبار خودران اوبر و آینده خودران‌ها
همان‌گونه که در اخبار خوانده‌اید چند روز پیش یکی از ماشین‌های خودران شرکت اوبر که در وضعیت آزمایشی به کار گرفته شده بود، باعث شد تا یک زن امریکایی ساکن در ایالت آریزونا جان خود را از دست بدهد. پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که این اتفاق چگونه رخ داده و آیا ماشین‌های خودران با استانداردهای امروزی این قابلیت را دارند تا به شکل جدی مورد استفاده قرار گیرند؟

1606683296_1_0.gif

حادثه چند روز پیش باعث شد تا شرکت اوبر فعالیت همه ماشین‌های خودران خود در جاده‌های عمومی و شهرهای سان فرانسیسکو، تورنتو و پیتسبورگ را به حالت تعلیق درآورد. این حادثه که دوشنبه صبح در منطقه تمپه در ایالت آریزونا به وقوع پیوست به واسطه عدم شناسایی عابر پیاده از سوی ماشین خودران رخ داد. شدت جراحات وارده به اندازه‌ای بود که حتا با انتقال این زن به بیمارستان بازهم امکان نجات جان او امکان‌پذیر نبود. این حادثه باعث شد تا کارشناسان این پرسش مهم را مطرح کنند که ماشین‌های یاد شده تا چه اندازه هوشمند هستند و آیا قانون‌گذاران این توانایی را در اختیار دارند تا به راحتی به شرکت‌های فعال در این زمینه اجازه دهند ماشین‌های هوشمند را به شکل گسترده در جاده‌ها و خیابان‌ها مورد استفاده قرار دهند؟

علت بروز این حادثه چه بوده است؟

با توجه به این‌که اکثر خودران‌هایی که امروزه به شکل آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند در سطح دو یا سه قرار دارند همواره یک ناظر در ماشین حضور دارد تا در صورت لزوم بر کارهای ماشین نظارت کرده و مانع بروز حوادث جدی شوند. در حالی که در این حادثه ناظری در نقش کمک راننده در ماشین حضور داشته است اما به درستی مشخص نیست که چرا موفق نشده است کنترل ماشین را به دست گرفته و مانع بروز این اتفاق شود. در گذشته نیز ماشین‌های خودران اوبر باعث بروز تصادف‌هایی شده بودند اما این اولین باری است که شاهد یک تصادف مرگبار هستیم.

اولین فرضیه‌ای که در خصوص بروز این حادثه با استناد به تحقیقات اولیه پلیس مطرح است اعلام می‌دارد که خانم الین هرزبرگ که در این حادثه جان خود را از دست داده است از روی خط‌کشی عابرپیاده عبور نکرده که شاید همین موضوع باعث بروز این تصادف شده است. با این وجود سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در ایالات متحده تصمیم گرفته تحقیقات گسترده‌ای در این خصوص انجام دهد. این حادثه که در ساعت 10 شب به وقت محلی در خیابانی بدون ازدحام رخ داده است نشان می‌دهد که این خودرو با سرعتی تقریبا 64 کیلومتر بر ساعت (40 مایل) با خانم هرزبرگ برخورد داشته و حتا با وجود مشاهده عابر پیاده هیچ‌یک از سامانه‌های هشداردهنده و حس‌گرها سعی نکرده‌اند آلارم مربوطه را ارسال کنند تا سامانه کروز کنترل سرعت واکنش از خود نشان دهد.

آزمایش‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که ناظر خودرو در سلامت و هوشیاری کامل قرار داشته است. لازم به توضیح است که خودرو یاد شده که یک خودروی ولوو XC90 است به سامانه‌های هوشمند امروزی تجهیز بوده است و مقصر شناخته نشده است. در ویدیویی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است مشاهده می‌کنیم این ماشین خودران بدون اعتنا به خانم هرزبرگ که با دوچرخه خود در حال حرکت از یک سمت خیابان به سمت دیگر آن بود برخورد شدیدی داشت. همچنین در این ویدیو شاهد هستیم که ناظر ماشین (راننده کمکی) که پلیس رافائل واسکوز آن‌را معرفی کرده برای چند لحظه نگاهش از جاده منحرف شده و زمانی که سر خود را بالا می‌آورد شاهد بروز این اتفاق است. همچنین به نظر می‌رسد که هر دو دست راننده در این حادثه روی فرمان قرار نگرفته است. این همان دستورالعملی است که تولیدکنندگان ماشین‌های خودران به اکثر رانندگان پشتیبان متذکر می‌شوند که تحت هیچ شرایطی دست خود از روی فرمان برندارند، این‌کار به آن‌ها اجازه می‌دهد در لحظات اورژانسی تصمیمات سریعی اتخاذ کرده و ماشین را کنترل کنند.

 همانند همه خودران‌ها، خودران اوبر نیز به حسگرهای لایدر که برای تشخیص نور به کار گرفته می‌شوند و همچنین سامانه‌های تشخیص فاصله تجهیز شده‌اند تا به ماشین در شناسایی محیط پیرامون کمک کنند. یکی از خصوصیات شاخص سامانه‌های لایدر کار کردن با آن‌ها در زمان شب و شناسایی اجسام از فاصله صد فوتی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟