مزایای درخشان زنجیره بلوکی
تولیدکنندگان ماشین‌های خودران چگونه از فناوری زنجیره بلوکی بهره می‌برند؟
فناوری بلاک‌چین یکی از مهم‌ترین ترندهایی است که به شدت مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته است. خبری که چندی پیش تلگرام مبنی بر به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین منتشر کرد باعث شد تعداد بیشتری از مردم با این فناوری آشنایی پیدا کنند، اما واقعیت این است که فناوری بلاک‌چین به میزان قابل توجهی می‌تواند به رشد صنعت ماشین‌های خودران نیز کمک کند. اما پرسشی که مطرح است این است که فناوری زنجیره بلوکی چگونه می‌تواند در خدمت تولیدکنندگان ماشین‌های خودران قرار گیرد؟

1606683296_1_0.gif

فناوری‌های مستقل و هوشمند به سرعت در حال ورود به زندگی ما هستند. ما درباره روبات‌هایی که روزگاری صاحب شغل ما خواهند شد کاملا نگران هستیم، اما در مقابل از فناوری‌های کاملا هوشمندی که به درون خانه‌های ما وارد شده یا ماشین‌های ما را به شکل مستقل از عامل انسانی به حرکت در می‌آورند استقبال می‌کنیم. فناوری زنجیره بلوکی که روزگاری تنها با واژه بیت‌کوین مترادف شده بود اکنون این پتانسیل را به دست آورده است تا از سوی هر صنعتی به کار گرفته شود. زنجیره بلوکی فناوری است که به یکباره و همگام با ماشین‌های خودران توسعه پیدا کرد و در ادامه با فناوری نوبینان ماشین‌های خودران ادغام شد، به‌طوری که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا خود را پارک کرده، سوخت‌گیری کرده، دومرتبه خود را شارژ کرده و حتا هزینه سرویس‌ها را نیز پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی

هشت حقیقت مهم درباره ماشین‌های خودران
خودران‌هایی در سطوح مختلف

 زنجیره بلوکی فناوری قدرتمندی است که اجازه می‌دهد تراکنش‌های مالی در یک شبکه تجاری با رویکردی مبتنی بر تغییرناپذیری جزییات انجام شود. به عبارت دقیق‌تر این فناوری مانع از آن می‌شود تا داده‌های ذخیره شده مورد سوء استفاده قرار گرفته، ویرایش شده یا پاک شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های زنجیره بلوکی می‌توان به حفظ امنیت داده‌ها که تنها دو طرف تایید شده قادر هستند فایل‌های موجود در ledger (دفتر کل) را مشاهده کنند (و در صورت لزوم اجازه مشاهده جزییات به اشخاص ثالث نیز امکان‌پذیر است)، انجام معاملاتی که همیشه از طریق فناوری‌های رمزگذاری محافظت می‌شوند (طرف‌هایی که در انجام یک معامله نقش دارند اعتبارنامه‌های امنیتی جداگانه‌ای را دریافت می‌کنند که از طریق کلیدهای مشخصی قابل رمزگشایی هستند و در نتیجه هیچ فردی به جزء ذی‌نفعان مجاز و صاحبان فایل قادر نیستند در هیچ زمانی به داده‌ها دسترسی داشته باشند)، انجام تراکنش‌های فاقد ابهام (طرف‌های حاضر در یک معامله تاکید دارند که اسناد به شکل صحیحی ذخیره شده که همین موضوع مشکلات و ناهماهنگی‌ها را به حداقل می‌رساند،)  اشاره کرد.

زنجیره بلوکی چگونه می‌تواند به تولیدکنندگان ماشین‌های خودران کمک کند؟

یکی از مهم‌ترین خصایص زنجیره بلوکی در ارتباط با گسترده بودن گزینه‌هایی است که به منظور بهبود امنیت و محافظت از فایل‌های داده‌ای ارائه می‌کند. فناوری فوق این پتانسیل را دادر تا اطلاعات و داده‌های موردنیاز برای ساخت وسایل نقلیه خودران را نیز جمع‌آوری کند. یک سامانه مبتنی بر زنجیره بلوکی به تولیدکنندگان و همچنین مراکز ارائه‌دهنده سرویس‌ها اجازه می‌دهد تا مبدا قطعاتی که قرار است در ماشین‌های خودران جایگزین شوند را شناسایی کنند. برخی از تولیدکنندگان ماشین‌های خودران نگران این موضوع هستند که ممکن است تعمیرگاه‌ها به عمد قطعات تقلبی را جایگزین نمونه‌های اصلی کنند. زنجیره ‌بلوکی قادر است به شکل دقیقی سوابق مربوط به قطعات جایگزین را نگه‌داری کند. در این حالت اگر تولیدکنندگان ماشین‌های خودران در اثر بروز تصادفات و به واسطه به‌کارگیری قطعات جعلی مقصر شناخته شوند، این سوابق مانع از آن می‌شود به اعتبار آن‌ها خدشه وارد شد. چیزی شبیه به شائبه‌ای که چند وقت پیش در ارتباط با ماشین‌های خودران تسلا به وجود آمد و عده‌ای این شرکت را متهم کردند که ماشین‌های دست دوم را به جای ماشین‌های نو به فروش می‌رساند. واحدهای فروش و امور مالی نیز می‌توانند از طریق ذخیره‌سازی سوابق مربوط به مالکان وسایل نقلیه با اتکا بر فناوری زنجیره بلوکی، زمان درست به‌کارگیری وسیله نقلیه و مستهلک شدن آن را مشخص کرده تا در ادامه بتوانند اصالت ضمانت‌نامه منتشر شده را تشخیص دهند.

زنجیره بلوکی چه مزایایی به همراه دارد؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که پیرامون زنجیره بلوکی وجود دارد به کاربردی بودن آن باز می‌گردد.از مهم‌ترین مزایای این فناوری به بهبود شفافیت عملیات، کاهش هزینه مربوط به منابع و همچنین کاهش زمان حل اختلافات، کوتاه‌تر شدن زمانی که دو طرف برای عقد قرار داد به آن نیاز دارند، افزایش اعتماد و توسعه روابط تجاری دوطرف حاضر در یک معامله، در اختیار داشتن زمان لازم برای بررسی وضعیت ریسک اعتباری و کم کردن ساعت کار اداری شرکت‌ها اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟