CES 2018 جولانگاه خودران‌‌سازان
دیترویت یا سیلیکون‌ولی؟ کدام شرکت‌ها آینده خودروهای خودران را می‌سازند؟
از مزدا تا مازراتی، هرکدام از تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در بخش تحقيق و توسعه خود در زمینه تولید خودروهای خودران مشغول فعالیت هستند. اما تنها خودروسازان نیستند که می‎خواهند شما دست به فرمان نزنید، تعداد زیادی از شرکت‎های فناوری از بزرگ و کوچک نیز هستند که در این زمینه کار می‎کنند. بعضی کارشناسان عقیده دارند که بعد از بازار تجهیزات همراه، بازار خودرو مورد هجود صنعت ICT قرار خواهد گرفت. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که آیا سیلیکون‌ولی قبل از دیترویت به نتیجه می‌رسد.

1606683296_1_0.gif

در نمايشگاه CES 2018 تولیدکنندگان خودرو و گجت به طور یکسان محصولات خود را در زمینه خودروهای خودران و هوشمند به نمایش گذاشته‎اند. پوشش دادن کامل این توانمندی‎ها به دلیل وسعت و گستردگی آن کار غیرممکن است. برای مثال چندین شرکت هستند که به نمایش سیستم‎های Lidar (نوعی چشم بینا که به خودرو اجازه می‎دهد خودش رانندگی کند) می‎پردازند. گروهی به نام 6th می‎خواهد سیستم‎های Lidar را برای موتورسیکلت بسازد، Benewake قصد دارد تشخیص دهنده‎های Lidar حالت جامد با بخش‎های متحرک کمتر را توليد کند و TriLumina محصولی به نام 3D solid-state lidar را توليد کرده است که احتمالا نمونه پیشرفته مدل‎های غیر سه بعدی سیستم‎های غیر حالت جامد است.

بعد از این‌ها، مجموعه‎ای دیگر از شرکت‎ها هستند که با رابط‎های جديد برای تسهیل ارتباط با اتومبیل شما (تعامل انسان و ماشین یا HMI) به میدان آمده‎اند، و همچنین گروهی کوچک که روی سیستم‎های خودران لینوکس کار می‎کنند، که تقریبا تمامشان فکر می‎کنند که روزی به بخش اصلی خودروهای خودران آینده تبدیل خواهند شد. در ادامه با برخی از این شرکت‎ها آشنا خواهیم شد.

مطلب پیشنهادی

رایگان دانلود کنید: کتاب الکترونیکی «خودران‌ها»
آیا سرانجام خودروهای خودران از راه خواهند رسید؟

ALMOTIVE

با ده‎ها میلیون دلار در بانک و جاه طلبی‎های بزرگ، Almotive با اجزای ارزان قیمت امکان تولید خودروهای خودمختار را فراهم کرده است. این شرکت مجوز آزمايش خودروهای خودمختار را در جاده‎های عمومی‎ در چندین منطقه از جمله مجارستان، فرانسه و کالیفرنیا را دریافت کرده است. همچنین قصد دارد تا در سال 2018 مناطق مورد آزمايش را به ژاپن و چین و همین‎طور سایر ایالت‎های آمریکا گسترش دهد.

APTIV

این نامی‎ است که احتمالا تاکنون چیزی از آن نشنیده‎اید اما در آینده بیشتر با آن برخورد خواهید داشت. APTIV در ابتدا بخشی از Delphi بود که خود آن هم در ابتدا بخشی از GM بود که احتمالا یکی از بزرگترین نام‎ها در زمینه تولید تجهيزات خودروهای خودمختار محسوب می‎شود. APTIV با همکاری با Lyft خبرنگاران را سوار بر خودروهای خودران به CES می‎برد. این اتومبیل و فناوری خودکار به کار رفته در آن محصول APTIV است و پلتفرم و اپلیکیشن مصرف کننده آن توسط Lyft تولید شده است.

مطلب پیشنهادی

۷ کار باورنکردنی که می‌توانید با 5G انجام دهید

ARGO.AI

Argo سابقه‎ای پر فراز و نشیب در این فناوری دارد. موسسان آن برایان سالسکی (که در حال حاضر سمت مدیر عامل را برعهده دارد) و پیتر رندر (مدیر اجرایی) هستند که در ابتدا گروه خودروهای خودران را در گوگل و اووبر رهبری می‎کردند. جای تعجب نیست که شرکت فورد در حدود یک سال پیش اعلام کرد که 1 میلیارد دلار در Argo سرمایه گذاری کرده است. هدف از این کار توسعه یک پلتفرم نرم افزاری برای خودروهای تمام خودکار فورد است که در سال 2021 رونمایی می‎شوند.

AURORA

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر باهوشترین افراد گوگل، تسلا و اووبر تصمیم بگیرند این شرکت‎های بزرگ را ترک کرده و کسب و کار خود را راه اندازی کنند؟ اینجا است که Aurora متولد می‎شود و این استارت آپ مرموز برنامه‎های خود برای مشارکت با هیوندای و ولکس واگن را برای ساخت خودروهای خودمختار را آشکار می‎کند.

مطلب پیشنهادی

خودرویی که هیچ‌گاه جریمه نمی‌شود!
پتنت جالب گوگل برای خودران‌ها

BAIDU

این غول موتورهای جستجوی چینی می‎خواهد فعالیت خود را به خودروهای خودمختار گسترش دهد و در CES 2018 چندین برنامه و طرح مختلف در این زمینه را معرفی کرده است. امسال قرار است آنها Apollo 2.0 (آخرین پلتفرم خودروی خودران بیدو) و همین‎طور Apollo Pilot (راهکار بیدو برای خودروهای خودمختار L3) را به نمایش بگذارند.

CISCO

نام سیسکو با شبکه مترادف شده است و حدس بزنید این روزها چه چیزی در همه اتومبیل‎ها مشترک است؟ شبکه‎های پیچیده روی بستری از پروتکل‎های سیمی‎ قدیمی‎. مثل هر شرکت دیگری این روزها سیسکو هم به ویژگی‎های خودکارسازی اتومبیل و میلیاردها دلار فرصت درآمدزایی حاصل از آن فکر می‎کند. انتظار می‎رود این شرکت در CES حضور پررنگی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

V2V: اینترنت خودروها
تکنولوژی های مدرن صنعت خودرو سازی (قسمت اول)

CLARION

شما احتمالا با نام Clarion به جهت چند دهه فعالیت در زمینه استریوهای اتومبیل آشنا هستید. این شرکت که زیرمجموعه‎ای از هیتاچی است در واقع کار تولید نرم افزاری كه در اتومبیل هم به کار می‎رود را برعهده دارد. برای این که همه از این موضوع مطلع شوند، Clarion قصد دارد در CES نسل بعدی فناوری‎های خودروهای خودمختار خود را به نمایش بگذارد.

DELPHI

بخش Aptiv را مشاهده کنید.

GREEN HILLS SOFTWARE

GREEN HILLS SOFTWARE به قابلیتی جدید در خودروهای خودران پی برده است. در CES امسال این شرکت با مشارکت شرکت تولید كننده میکروکنترلر Renesas Electronics پلتفرمی‎ را به نمایش می‎گذارد که شامل هر چیزی است غیر از بخش راندن خودرو. این پلتفرم که Connected Cockpit Vehicle نامگذاری شده است، وظیفه ناوبری، چند رسانه‎ای، کنترل A/C، تعامل بین شما و خودرو و خیلی چیزهای دیگر را برعهده دارد.

INTEL

محال ممکن است شما فهرستی از فناوری‎های نوظهور را گردآوری کنید که نام اینتل در بخشی از آن وجود نداشته باشد. شرکت اینتل در حال سرمایه گذاری در زمینه خودروهای خودمختار لینوکسی است و به شدت تلاش می‎کند تا آن را عملی سازد. در CES 2018  پروژه Transport Division این شرکت یک دمو از پلتفرم مرجع خودکار را به نمایش می‎گذارد.

NAVYA

این شرکت فرانسوی اتوبوس‎های خودرانی را توليد کرده است که در اطراف شهر لاس وگاس تردد می‎کنند، در ماه نوامبر نیز خبری در مورد تصادف یکی از این خودروها منتشر شد. امسال Keolis و Navya یک تاکسی روباتیک خودران را به نمایش خواهند گذاشت.

NUTONOMY

این شرکت نرم افزاری را می‎سازد که به خودروهای خودران اجازه می‎دهد حرکت کنند. NUTONOMY اخیرا به مالکیت Aptiv درآمده است.

NVIDIA

انویدیا زمانی تنها به تولید کارت‎های گرافیک می‎پرداخت. این شرکت با بازنگری‎های تازه به حوزه‎های دیگری همچون بینایی ماشینی وارد شده است. ما سال گذشته از مشارکت بخش خودروهای خودمختار انویدیا با آئودی مطلع شدیم. انتظار می‎رود امسال نیز اخبار بزرگی از این شرکت منتشر شود.

QUALCOMM

کوال‎کام خودروی خودران نمی‎سازد. اما مثل اینتل و انویدیا، این تولیدکننده بزرگ تراشه در تسهیل این فناوری مشارکت دارد که از آن جمله می‎توان به ارتباط خودرو با همه چیز از طریق اتصالات 5G اشاره کرد. اما کوال‎کام در زمینه سیستم شارژ خودروهای برقی و چند پروژه دیگر نیز برنامه ریزی کرده است.

TRANSDEV

مسلما تنها در ایالات متحده نیست که مهندسان مشغول کار روی فناوری خودروهای خودران هستند. شرکت فرانسوی TRANSDEV اخیرا پروژه Rouen Normandy Autonomous Lab خود را راه اندازی کرده است. اولین خودروهای برقی خودران اروپايی قابل استفاده در اماکن عمومی‎. این شرکت نیز اتومبیل‎های خود را به CES 2018  خواهد آورد.

مطلب پیشنهادی

حداقل چند سال دیگر می‌توانیم خودروی خودران بخریم؟
شمارشی طولانی برای آغاز عصری جدید

TORC

TORC یک شرکت روباتیک است که مدعی است یکی از قدیمی‎ترین گروه‎های خودروهای خودران است که امروز به توسعه فناوری خودروهای خودمختار مشغول است. برای نمونه میتوان از سیستم خودران Asimov یاد کرد که در سال 2007 رتبه سوم رقابت‎های آژانس پروژه‎های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی DARPA را از آن خود کرد. در CES آنها قصد دارند یک خودروی خودران کامل را به نمایش بگذارند.

THE UNIVERSITY OF WATERLOO

این دانشگاه در نمايشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی 2018 نرم افزاری را برای راندن یک خودرو به نمایش خواهد گذاشت که Renesas autonomy vehicle نام دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟