بیت‎کوین در حال انفجار
واحدهای پولی رمزنگاری شده، حبابی برای پایان دادن به سایر حباب‌ها
واحد مدیریت دارایی شرکت خدمات مالی بین المللی سوئیسی UBS تردید دارد که بتوان بیت‎کوین را به عنوان یک واحد پولی استفاده کرد. اقتصاددانان نیز معتقدند واحدهای پولی رمزنگاری شده یا همان ارزهای دیجیتال تنها در صورتی ارزش دارند که به عنوان واحد پولی پذیرفته شوند.

1606683296_1_0.gif

حتی با وجودی که خیلی از سرمایه گذاران معتقدند این واحد پول مجازی بازار باثبات‎تری پیدا خواهد کرد، اما مدیریت دارایی UBS تردید دارد که بیت‎کوین بتواند به یک واحد پول قانونی تبدیل شود.

اقتصاددان ارشد بین المللی پاول داناوان در یک مقاله اینترنتی نوشت: «حبابی که برای پایان دادن به همه حباب‎ها همچنان ادامه دارد. واحدهای پولی رمزنگاری شده تنها در صورتی ارزش دارند که به عنوان واحد پولی پذیرفته شوند. اما نمی‎توان از آنها در مهمترین معاملات اقتصادی استفاده کرد و عرضه واحدهای پولی رمزنگاری شده تنها می‎تواند با رشد همراه باشد و هرگز سقوط نمی‎کند (که باعث می‎شود ارزش ذخیره کمی‎ پیدا کنند). تاکنون استفاده از واحدهای پولی رمزنگاری شده نیازمند خرید و فروش همزمان کالا یا خدمات بوده است.»

این اقتصاددان در گزارش ماه اکتبر گفت نوسان شدید قیمت بیت‎کوین  بعد از امکان تبدیل شدن آن به یک عنصر ارزش اندوز (store of value) که یک ویژگی حیاتی برای تبدیل شدن به واحد پولی است کاهش پیدا کرده است.

او در گزارش خود می‎نویسد: «تنها ظرف دو سال ما شاهد افزایش بیست و دو برابری قیمت بیت‎کوین بودیم و به دلیل فقدان هر گونه حمایت اقتصادی بنیادین، قیمت واحدهای پولی رمزنگاری شده معمولا حبابی است.

در همین راستا، بنیانگذار Bridgewater Associates، ری دالیو در ماه سپتامبر توانایی تبدیل شدن بیت‎کوین به یک ارز مبادلاتی را ریز سوال برد. دالیو گفت: «شما نمی‎توانید با بیت‎کوین امروزی معاملات زیادی انجام دهید. شما نمی‎توانید آن را به راحتی خرج کنید. برخلاف طلا، این یک دارایی مؤثر از ثروت نیست؛ زیرا دارای نوسان است.»

یکی از کهنه کاران وال استریت معتقد است که ارزش بیت‎کوین می‎تواند حتی اگر آن را حبابی هم بدانیم بیشتر افزایش پیدا کند. مدیر پیشین صندوق Fortress، میکایل نووگراتز می‎گوید: «من تصور می‎کنم بیت‎کوین قصد دارد به بزرگترین حبابی که ما در طول زندگی خود شاهدش بودیم تبدیل شود.» او ماه گذشته در کنفرانس فست مانی CNBC اعلام کرده بود که بیت‎کوین تا پایان سال 2018 به 40 هزار دلار خواهد رسید. موج پولی بزرگی که سراسر دنیا را فرا خواهد گرفت.

طبق اعلام شاخص قیمت گذاری بیت‎کوین CoinDesk  دوشنبه گذشته بیت‎کوین با 9 درصد افزایش به 16,453 دلار رسید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟