ماده استثنایی دهه جدید
27/04/1394 - 00:32
گرافین سفید سه بعدی؛ بهترین خنک‌کننده گجت‌ها
گرافین ماده‌ای اعجاب‌برانگیز و پیچیده است که به نظر می‌رسد هنوز به طور کامل کشف نشده است و مزیت‌های آن پنهان باقی مانده‌اند.

1606683296_1_0.gif

در گذشته، مشخص شده بود که می‌توان از ماده گرافین در ساخت پردازنده‌های قدرتمندتر، سلول‌های خورشیدی کارامدتر، هدفون‌هایی با صدای با کیفیت‌تر و بهتر و باتری‌هایی با طول عمر زیاد استفاده کرد. اما به تازگی، محققان دانشگاه Rice دریافته‌اند نوع سه بعدی این ماده می‌تواند قابلیت‌های خنک‌کنندگی هم داشته باشد و اگر در ساخت گجت‌های امروزی به کار گرفته شود؛ یک جهش بزرگ در دنیا خواهد بود. 

گرافین عادی یک حامل حرارتی بسیار عالی است و می‌تواند گرما را از یک سطح به سطح دیگر منتقل کند. به همین دلیل، در پردازنده‌های پرقدرت به کار گرفته می‌شود تا گرما را به بیرون از سطح تراشه‌ها و هسته‌ها هدایت کند. حرارت به طور خیلی خوبی روی سراسر این ماده انباشته می‌شود ولی با محدودیت‌هایی برای انتشار در هر جهتی روبرو است. تا حد خاصی می‌تواند گرما را از روی یک سطح جذب و به سوی سطح دیگری هدایت کند. در واقع؛ گرافین عادی دارای محدودیت چگالی است. محققان دانشگاه Rice با استفاده از شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی از این ماده توانستند این محدودیت را کنار بزنند و درصد جذب حرارت گرافین را بسیار زیاد افزایش دهند. 

یک ساختار سه بعدی از گرافین سفید با نانولوله‌های نیترات موجب می‌شود تا حرارت در همه جهت‌ها جذب و دفع شود و امکان انتقال آزادانه حرارت در همه جهت‌ها به وجود بیاید. به زبان ساده‌تر، این کشف بزرگ می‌تواند موجب دستیابی به یک سیستم خنک‌سازی بسیار کوچک و ارزان‌قیمت شود که روی هر گجتی به کار می‌رود. برای مثال، اسمارت‌فون‌ها می‌توانند با کمک گرافین سه بعدی قدرت محاسباتی خود را افزایش دهند و دیگر نگران حرارت زیاد تولید شده توسط چندین هسته در یک پردازنده مرکزی بسیار کوچک نباشند. انتظار می‌رفت مصارف صنعتی این تحقیق به زودی وارد بازار شود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟