بر اساس گزارش ام آی‌تی تکنولوژی ریویو
این دکتر سرطان خود را با استفاده از یک اسمارتفون تشخیص داد
آیا یک دستگاه فراصوت جیبی مبتنی بر یک اسمارت‌فون قادر است به ستوان فقرات دنیای پزشکی تبدیل شود؟

1606683296_1_0.gif

هر بازاریابی به دنبال آن است تا داستان خود را تعریف کند. اما اگر شما یک پزشک باشید، دوست ندارید داستان خود را تعریف کنید؟ اوایل سال جاری، جان مارتین جراح عروق یک دستگاه سونوگرافی جیبی را آزمایش کرد که از سوی استارت‌آپ Butterfly Network واقع در Guilford طراحی شده بود. چند وقت پیش مارتین ضعف و گلو درد شدیدی را احساس کرد. او متوجه خلط‌های غیرمعمولی شد. از اسمارت‌فون خود که به دستگاهی متصل بود استفاده کرده و به سرعت تصاویر سیاه و خاکستری را مشاهده کرد.

توده سرطانی که دکتر مارتین موفق شد از طریق دستگاه  Butterfly IQ آنرا شناسایی کند.

مارتین یک متخصص سرطان‌شناسی نیست. اما به خوبی می‌داند که تاریکی روی تصاویر که توده‌ای در ابعاد سه سانتی‌متر هستند چیست و نباید در آن مکان قرار داشته باشند. او می‌گوید: «در حوزه پزشکی به اندازه کافی اطلاع دارم که بدانم دچار یک دردسر جدی شده‌ام. آن سرطان squamous-cell بود.» دستگاهی که او از آن استفاده کرده بود Butterfly IQ نام داشت. اولین دستگاه سونوگرافی/فراصوت حالت جامدی (solid-state) که به بازار ایالات متحده وارد شده است. سونوگرافی با ارسال صدا به داخل بدن و دریافت پژواک کار می‌کند. به‌طور معمول، امواج صوتی بر مبنای ارتعاشی که در کریستال‌ها به وجود می‌آید، کار می‌کنند. اما دستگاه ساخت استارت‌آپ فوق به جای آن‌که از کریستال ارتعاشی استفاده کند از 9000 هزار درام کوچک که روی یک تراشه نیمه هادی قرار دارند و قادر هستند پژواک را دریافت کنند استفاده می‌کند. استارت‌آپ تولیدکننده این دستگاه می‌گوید: «ساخت این دستگاه فراصوت از سوی یک استارت فعال در حوزه نیمه‌های باعث شده است تا بتوانیم از فناوری‌ به شکل ارزان‌تر استفاده کرده و همچنین از راهکارهای تشخیص مختلفی برای این منظور استفاده کنیم.»

مارتین می‌گوید: «اکنون فکر می‌کنم که خرید این دستگاه بهترین تصمیمی بوده است که تاکنون اتخاذ کرده‌ام. این دستگاه به من اجازه می‌دهد تا هر کاری را حتا در رختخواب انجام دهم. شما می‌توانید آن‌را در جیب خود قرار دهید و برای اسکن هر قسمت از بدن خود از آن استفاده کنید.» این دستگاه فراصوت به خوبی توانسته است جایگاه خود در بازار را تثبیت کند. در اتاق‌های اورژانس، پزشکان از این دستگاه برای شناسایی سریع وضعیت قلب‌ها، ریه‌ها و معده بدون آن‌که به اشعه ایکس نیازی باشد استفاده می‌کنند. اما برای استفاده همگانی از آن مقاومت‌هایی دیده می‌شود. بیمارستان‌ها تمایل دارند تا متخصصان از دستگاه‌های بزرگ و گران‌قیمتی در این زمینه استفاده کنند تا به این شکل بتوانند کسب درآمد کنند. استارت‌آپ Butterfly در سال 2011 از سوی جانات روتبرگ، کارآفرین و متخصص در تطبیق فناوری نیمه‌هادی‌ها با زیست‌شناسی تاسیس شد. او قبل از آن موفق شده بود روشی برای توالی DNA روی تراشه را ابداع کند. راتبرگ نزدیک به هشت سال کار کرد تا موفق شود دستگاه فراصوت خود را به بازار عرضه کند. به جای استفاده از کریستال‌های ارتعاشی، این دستگاه از مبدل‌های فراصوتی خازنی میکرو که به اختصار CMUTs نامیده می‌شوند استفاده می‌کند. فرستنده‌های کوچک فراصوت که روی یک تراشه نیمه هادی قرار گرفته‌اند ابعادی کمی بزرگ‌تر از یک تمبر پستی هستند. جان کاندل، مدیر سونوگرافی بخش اورژانس مرکز پزشکی بهداشتی دنور که یکی از مشاوران این استارت‌آپ است در این خصوص گفته است: «سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا این دستگاه دقیقا همان تصاویری که یک دستگاه سونوگرافی گران‌قیمت تولید می‌کند را ارائه می‌کند؟آیا می‌توانم از این دستگاه برای تشخیص بهتر و دستیابی به پاسخ مدنظرم استفاده کنم؟ تصاویری که این دستگاه تولید می‌کند تمام جزییاتی که دستگاه‌های گران‌قیمت تولید می‌کنند را ارائه نمی‌کند. اما نباید چنین قیاسی را انجام دهید. به واسطه آن‌که این دستگاه قابل حمل بوده و البته در مقام مقایسه با دستگاه‌های گران‌قیمت نیز نباید قرار بگیرد.» این شرکت امیدوار است بتواند این ابزار را با نرم‌افزار هوش مصنوعی ترکیب کرده تا افق‌های تازه‌ای را در این زمینه به وجود آورد. به‌طوری که در حوزه‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. خودکارسازی تفسیر تصاویر دریافت شده از جمله این اهداف است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟