در دانشگاه شهید بهشتی
نخستین کنفرانس ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد
نخستین کنفرانس ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات 22 و 23 اردیبهشت 1394 در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

1606683296_1_0.gif

به گزارش ماهنامه شبکه، این کنفرانس دو روزه با رویکردی جامع به نقش فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف صنعت میزبان مدیران فناوری اطلاعات شرکت‌ها و همچنین بزرگان صنعت IT بود.

سخن‌رانان به تشریح کارکردهای فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف تجارت از جمله تجارت الکترونیک، نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو پرداختند و مقاله‌های متعددی از جمله تأثیر شبکه‌های اجتماعی در افزایش کارآفرینی و افزایش فروش، گردشگری الکترونیکی، بررسی وضعیت اینترنت کشور، معرفی مرکز عملیات امنیت و نقش فناوری اطلاعات در صنعت برق به ارائه آمارها و توضیحاتی از تأثیر فناوری اطلاعات در رشد و گسترش صنایع مختلف در دنیای امروز پرداختند.

حسین شاکری، مدیر عامل شرکت وارثان پیش‌رو صنایع، در افتتاحیه کنفرانس درباره تأثیر ورود فناوری اطلاعات به بخش‌های مختلف صنعت اظهار داشت: «طی بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که مهم‌ترین عوامل جذب مشتریان در دنیای امروز به‌ترتیب اهمیت توانایی‌ها، اعتماد، قیمت و کیفیت است. در واقع، می‌توان گفت کیفیت جزیی ذاتی از محصولات و خدمات است و سازمان‌هایی که هنوز دغدغه کیفیت دارند، حق حضور در بازار را ندارند.»

وی در ادامه تشریح کرد: «بزرگ‌ترین عامل در جذب مشتری‌ها توانایی‌های هر سازمان است که شامل استفاده از نیروی انسانی متخصص و خدمات‌دهی و تولید با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های دنیا می‌شود. مهم‌ترین عوامل دفع مشتریان نیز به‌ترتیب اعتماد، کیفیت توانایی‌ها و قیمت است. زیرا در دنیای امروز میزان پولی که برای هر کالا توسط مشتریان پرداخته می‌شود، ارتباط مستقیمی با ارزش آن کالا دارد.»

شاکری افزود: «در سازمان‌هایی که امروزه از آن‌ها به‌عنوان ابرسازمان یاد می‌کنیم تا قبل از ورود فناوری اطلاعات حدود 13 تا 25 درصد از درآمد آن‌ها صرف بازاریابی و 9 تا 21 درصد صرف تبلیغات می‌شده است، اما پس از ورود حوزه فناوری اطلاعات این ارقام به 6 تا 13 درصد در حوزه بازاریابی و 3 تا 9 درصد در ارتباطات و روابط عمومی کاهش پیدا کرده است. چنین آمارهایی نشان‌گر تأثیر شگرف فناوری اطلاعات در کاهش هزینه‌های سازمان‌ها و البته در افزایش سوددهی و گسترش سهم آن‌ها در بازار دارد.»

داریوش نوروزی، دبیر همایش، نیز در سخنرانی خود با مقایسه انواع آموزش در دوره‌های مختلف به تفسیر ایده‌آل‌ترین نوع آموزش متناسب با رشد فناوری پرداخت و گفت: «در گذشته آموزش به‌صورت معلم‌محور موجب از بین رفتن خلاقیت دانش‌آموزان می‌شد. پس از ورود فناوری به فضای آموزشی و استفاده از فناوری در مدارس آموزش دانش‌آموزمحور مطرح شد که این نوع آموزش نیز به علت مداخله نکردن فعال معلم نواقصی داشت. در حال حاضر، بهترین نوع آموزش که نمونه آن در ژاپن عملی شده است، آموزش ترکیبی است در این نوع از آموزش معلم در واقع نقش رهبر را در کلاس درس ایفا می‌کند. بنابراین، در آموزش ترکیبی با استفاده از فناوری معلم و دانش‌آموز هر دو به‌صورت فعال در روند آموزش سهم دارند. این نوع از آموزش به علت انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، موجب افزایش خلاقیت و راندمان کلاس می‌شود.»

وی خاطر نشان کرد: «با توجه به سرعت بالایی که رشد فناوری در دنیای امروز دارد، لازم است استفاده از ابزار خصوصاً فناوری اطلاعات در کلاس‌های درس همراه با شرکت فعال معلم و دانش‌آموزان باشد.»

علیرضا درخشان، دبیر علمی کنفرانس فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سخنرانی خود به تشریح تفاوت‌های تجارت الکترونیکی و اینترنتی پرداخت و گفت: «در تجارت الکترونیکی مفهوم واقعی از تولید به مصرف تحقق پیدا می‌کند؛ یعنی، هیچ واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. در این فرآیند، مشتریان کالای مورد نظر خود را از طریق ارتباط اینترنتی انتخاب و در صورت نیاز برای خرید از بانک وام دریافت می‌کنند. وزارت دارایی و مرجع دریافت مالیات در زمان انجام معاملات مالیات خود را دریافت می‌کند. گمرک مجوزهای مورد نظر را صادر می‌کند، شرکت‌های حمل و نقل سفارش را دریافت و کالا را تحویل خریدار می‌دهند و پیش از تأیید خریدار مبلغ مورد نظر به فروشنده کالا و خدمات توسط بانک پرداخت می‌شود. با این فرآیند تجارت الکترونیکی موجب رونق اقتصادی خواهد بود.»

وی افزود: «گسترش تجارت الکترونیکی از طریق عملی شدن مفهوم بانکداری الکترونیکی امکان‌پذیر است. در بانکداری الکترونیکی هیچ بانکی نیاز به داشتن شعبه فیزیکی ندارد. در واقع، زمانی که هیچ بانکی هیچ شعبه‌ای در کشور نداشته باشد، می‌توانیم بگوییم که بانکداری الکترونیکی تا حدودی عملی شده است. آن‌چه در حال حاضر وجود دارد، بانکداری اینترنتی است و نه بانکداری الکترونیکی.»

در پایان نیز به مقاله‌ها و سخنرانی‌های برگزیده در کنفرانس جوایزی اهدا شد و حسن ختام برنامه سخنرانی کوتاه دکتر فرمنش، نخستین دکتری کامپیوتر کشور، بود. 

ایسوس

نظر شما چیست؟