پروژه «تلاش» ایران را به هاب ارتباطی منطقه تبدیل می‌کند
ظرفیت پهنای باند IP ایران دو برابر شد
محمود خسروی، مدیرعامل شرکت زیرساخت در مراسم افتتاح پروژه تلاش (توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت)، تبدیل شدن ایران به هاب منطقه و ایجاد مسیر جایگزین ارتباطی در شرایط بحرانی را از نتایج اجرای این پروژه بزرگ برشمرد.

1606683296_1_0.gif

خسروی درخصوص پروژه تلاش گفت: «تلاش با هزینه‌ای بالغ بر دو هزار و 100 میلیارد ریال اجرا شده که ترانزیت دیتا از طریق ایران به عنوان مسیری امن و با کیفیت و تأثیرگذاری در تبدیل کشورمان به هاب ارتباطی منطقه از جمله ویژگی‌های این پروژه بوده است. در راستای اجرای این پروژه افزایش ظرفیت پهنای باند IP داخلی کشور به بیش از دو برابر از حدودا 650 هزار لینک E1 به یک میلیون و 350 هزار لینک، اتفاق افتاد. 128 ایستگاه تجهیزات در راستای این پروژه نصب شده و 100 شهر را نیز پوشش می‌دهد که در نهایت ظرفیت انتقال را به 1200 گیگابیت بر ثانیه می‌رساند.»

معاون وزیر ارتباطات در ارتباط با دیگر پروژه‌های در دست زیرساخت گفت: «پروژه‌های بزرگی مثل تدبیر و امید هم داشتیم که دیدم اگر منتظر اجرای آنها شویم بسیاری از اپراتورها با مشکل مواجه می‌شوند لذا تلاش را پیش کشیدیم. مناقصه پروژه نور2 را انجام دادیم و 13 هزار کیلومتر به ظرفیت فیبرنوری کشور اضافه خواهد شد. برنده این مناقصه مشخص شده است و هدف آن ارتقای ظرفیت شبکه کشور به 20 ترا بیت بر ثانیه است. مناقصه پروژه امید 1 نیز تا پایان این ماه برگزار می‌شود. در شروع به کار دولت 51 هزار کیلومتر فیبرنوری داشتیم که تا پایان خرداد 93 به 56 هزار کیلومتر رسید. علاوه بر این شبکه مایکروویو را علی رغم هزینه های بسیارش، همچنان به عنوان شبکه پشتیبان داریم.»

خسروی خاطر نشان کرد: «در ارتباط با اینترنت بین‌الملل خیلی با حساسیت پیش می‌رویم؛ زیرا ظرفیت شبکه براساس محتوای داخلی اکنون به 40 درصد رسده در حالی‌که ابتدای کار دولت 10 درصد بود؛ در نظر داریم این میزان را به 80 درصد برسانیم.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟