با اجرای پروژه تلاش
10/04/1394 - 19:06
ظرفیت پهنای‌باند اینترنت ایران سه برابر افزایش یافت
پروژه توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت ارتباطی کشور موسوم به پروژه «تلاش» عصر روز سه‌شنبه، نهم تیرماه رسماً شروع به کار کرد. با اجرای این پروژه ظرفیت انتقال اطلاعات شبکه داخلی کشور سه برابر خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

در این پروژه که به دست معاون اول ریاست‌جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد؛ ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخلی در حوزه انتقال از ۶۲۴ گیگابیت به ۲ هزار و ۴۰۰ گیگابیت در ثانیه ارتقاء یافت تا زیرساخت لازم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات فراهم شود.

همچنین با اجرای این پروژه، پهنای‌باند شبکه ارتباطات بین‌الملل نیز از ۷۲ گیگابیت به ۲۰۴ گیگابیت بر ثانیه رسید که اجرای آن میتواند ظرفیت اینترنت را به ۳ برابر ظرفیت فعلی برساند و همچنین افزایش امنیت تبادل اطلاعات در داخل کشور، ارزان‌تر شدن خدمات مبتنی بر وب و تامین نیاز اپراتورهای داخلی را فراهم می کند.

یکی دیگر از دستاوردهای این پروژه، جایگزین شدن مسیر ایران به جای مسیر کانال سوئز برای انتقال اطلاعات به کشورهای همسایه است. این اتفاق علاوه بر تبدیل کردن ایران به یک هاب ارتباطی منطقه‌ای و ارزآوری، موجب افزایش ظرفیت پهنای باند مسیر ارتباطی اینترنتی منطقه از 365 گیگابیت به 575 گیگابیت می‌شود. 

این پروژه بخشی از نیازمندی‌های برنامه پنجم توسعه را به میزان ۱.۷ ترابیت در ثانیه تامین می کند و برای آن هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال صرف شده است.

ایسوس

نظر شما چیست؟