بررسی جوانب اجرای اینترنت اشیا در ایران
۵۰ میلیارد سنسور ارتباطی ایران را فرا می گیرد
«اینترنت اشیا» نوع پیشرفته‌ای از تکنولوژی ارتباطی است که قرار است آینده جهان را دگرگون کند. در این فناوری، امکان اتصال و ارتباط میلیاردها دستگاه در هر نقطه از جهان بر بستر اینترنت فراهم می‌شود. اما اینترنت اشیا در ایران هم مورد توجه قرار گرفته و با اجرای آن اتصال تمامی ارتباطات شهری، شبکه‌های انرژی مانند آب و برق و گاز، حمل‌و‌نقل و صنعت و آموزش و سلامت برقرار خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

عظیم فرد، مدیرکل سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص کارهای انجام شده در زمینه IOT در ایران گفت: «این کار چندبعدی است و ما این بستر را فراهم می کنیم. در هر صورت برای ارتباط با این دستگاه‌ها باید از شبکه‌های رادیویی و ارتباطی عبور کرد. حجم زیادی از این مدل ارتباطات باید روی شبکه‌های ارتباطی راهیابی شوند. از سوی دیگر با توجه به ترافیک عظیمی که روی شبکه ایجاد خواهد شد، شرکت ارتباطات زیرساخت هم باید همگام با این پروژه حرکت کند. به طور کل پشتیبانی از پروژه‌ای که رگولاتوری در بخش فرکانس دنبال می کند در سایر قسمت‌های وزارت ارتباطات نیز باید دیده شود. البته فناوری اینترنت اشیا فراتر از یک وزارتخانه است و برای مثال حتی قوه قضاییه هم باید فکر کند که برای قوانین استفاده ازاین فناوری چه کارکند. حتی شرکت‌های بیمه و استاندارد و نیروی انتظامی هم درگیر این بحث هستند. دامنه این فناوری بسیار وسیع است.»

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی این مزیت‌ها برای اجرا نیازمند تامین هزینه است، می‌افزاید: «باید بررسی شود که این طرح چه میزان مزیت برای کشور خواهد داشت و آیا لازم است که برای آن هزینه شود و یا خیر.»

عظیم فرد با اشاره به اینکه با فناوری اینترنت اشیا ارتباطات به تمامی حوزه‌ها نفوذ پیدا خواهد کرد، می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که در ایران فقط ۵۰ میلیارد سنسور خواهیم داشت؛ زیرا تصور کنید در کشور ۸۰ میلیونی هر یک نفر نیازمند تعداد زیادی سنسور در محل کار، ماشین و زندگی روزمره خود است. البته شاید تا پایان برنامه ششم به این عدد نرسیم؛ اما ظرفیت‌سازی می‌کنیم و برای این موضوع نیازمند آدرس IP، فرکانس و ظرفیت هستیم؛ چرا که ما معتقدیم اتفاقات از پیش بینی جلوتر است.»

ایسوس

نظر شما چیست؟