یک اتفاق بزرگ در اینترانت ایران
فردا فاز نخست شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود!
طبق اعلام وزارت ارتباطات، نخستین فاز از مرحله اول شبکه ملی اطلاعات فردا با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن شهید قندی این وزارتخانه افتتاح می‌شود. پیش از این و طبق برنامه زمانی اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات، قرار بود فاز نخست شبکه ملی اطلاعات امروز افتتاح شود اما ظاهراً به‌دلیل ترافیک برنامه‌ای مربوط به هفته دولت، افتتاح این پروژه ملی به فردا موکول شده است.

1606683296_1_0.gif

شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) به‌همراه سوئیچ‌ها، مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است؛ به‌صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به‌هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود. همچنین، قرار است در این شبکه از موتورهای جست‌وجوگر فارسی وب به همراه ارتباطات باندپهن برای کاربران استفاده شود.

مطلب پیشنهادی

دو پروژه‌ای که امنیت شبکه ملی اطلاعات را تضمین می‌کنند!

در واقع، یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران ایرانی به محتوای فارسی با سرعت بسیار بالاتر از اینترنت است. امنیت وب‌سایت‌های ایرانی، سرورها، شبکه‌های درون سازمانی و شبکه‌های اجتماعی بومی از دیگر اهداف شبکه ملی اطلاعات است. 

مطلب پیشنهادی

ایران صاحب شبکه تحویل محتوای اینترنت می‌شود!
افتتاح CDN به مناسبت هفته دولت توسط مخابرات

ایران مدت‌ها است که منتظر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است و حداقل سه دولت روی این پروژه با قدمت ۱۱ سال کار کردند. بسیاری از کشورهای دیگر مانند چین و کره جنوبی نیز یک شبکه اینترانت بزرگ داخلی دارند که زیرساخت‌ها، مراکز داده، مراکز عملی تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، سرورها و بسترهای ارتباطی درون کشوری را به یکدیگر متصل می‌کند و از سوی دیگر، از خارج کشور در دسترس نیست!

باید منتظر ماند و دید فردا چه بخشی از پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود و به طور ملموس و عینی کاربر ایرانی به چه چیزهایی دسترسی خواهد داشت. در روزهای گذشته، چندین پروژه ملی در حوزه ارتباطات و مخابرات مانند افتتاح اولین مرکزداده ابری ایران را شاهد بودیم.

 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟