قانون مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه چیزهایی می‌شود؟
08/03/1400 - 13:16
مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟
مجلس روز گذشته کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد که در صورت نهایی شدن معاملات ارز، طلا، خودرو و ملک با شرایطی مشمول مالیات می شود.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

 نحوه پر كردن اظهارنامه مالياتی اشخاص حقوقی
مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی یک هفته دیگر تمدید شد

طرح مالیات بر عایدی سرمایه

  •  هر نوع نقل و انتقال املاک، انواع وسایل نقلیه موتوری، مسکوکات طلا و انواع ارز خارجی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است. بر این اساس، عایدی سرمایه معادل مازاد قیمت زمان انتقال دارایی نسبت به قیمت زمان تملک تعریف شده می شود.

در قانون مالیات بر عایدی سرمایه چه مواردی از پرداخت مالیات مستثنا هستند؟

در طرح مذکور مواردی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مستثنا شده اند از جمله:

  •  باغات و زمین‌های خارج از بافت شهر‌ها مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.
  • در صورتی که واحد مسکونی یا وسیله نقلیه موتوری مورد معامله، تنها واحد مسکونی تحت تملک اشخاص حقیقی بالای 18 سال بوده و بیش از یک‌سال در تملک وی باشد.
  • اولین انتقال املاک نوساز
  • انتقال بلاعوض به والدین
  • همسر دایم و فرزندان بالای 18سال و اعطای وکالت به آن‌ها
  • انتقال ترکه به صورت ارث یا وصیت و انتقال قهری املاک مسکونی

تفاوت نرخ مالیات بر عایدی سرمایه

 نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس مدت تملک متفاوت است.

به‌عنوان مثال:

 نرخ مالیات بر وسایل نقلیه موتوری

  • وسایل نقلیه موتوری، با نگهداری کمتر از یک سال مشمول نرخ 30 درصد شده و پس از یک سال، سالیانه 10 واحد درصد کاهش می یابد به طوری که از سال چهارم به بعد نرخ آن به صفر می رسد.

 نرخ مالیات بر املاک

  •  نرخ مالیات بر املاک، این نوع دارایی ها با نگهداری کمتر از یک سال مشمول نرخ 40 درصد شده و پس از یک سال، نرخ مذکور سالیانه  3 واحد درصد کاهش می یابد به طوری که از سال دوازدهم به بعد، به نرخ ثابت 4 درصد خواهد رسید.

** در طرح مذکور، برخی هزینه ها به عنوان هزینه قابل قبول از میزان عایدی سرمایه کسر می شود.

  • به عنوان مثال در تبصره 2 ماده 5 تصریح شده است که هزینه های مربوط به به سازی املاک مستند به صورت حساب الکترونیک از میزان عایدی کسر خواهد شد.
  • در صورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تغییراتی در نحوه معاملات دارایی ها اتفاق خواهد افتاد.
  • به عنوان مثال در ماده 6 این طرح آمده  است که دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک خودرو، موظف اند پیش از نقل‌ و انتقال املاک و خودرو، قیمت مورد معامله را بنابر اظهار طرفین معامله ثبت و پس از دریافت گواهی پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه، به ثبت سند انتقال قطعی با درج قیمت اقدام کنند.

هدف مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

  • هدف مالیات بر عایدی سرمایه مهار سوداگری در بازارهای کاذب می‌باشد.
  • همان طور که جزئیات فوق نشان می دهد، مالیات بر عایدی سرمایه اساساً جریان نقدینگی دلالانی را هدف قرار می دهد که به خصوص در سال های اخیر، رو به خرید و فروش دارایی هایی نظیر ارز، طلا، ملک و خودرو آورده اند.
  • سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال‌هایی که تورم شدید را تجربه کردیم مانند سال 99 که تورم 40 درصدی را پشت سر گذاشتیم، افزایش در چهار بازار نام برده بیش از 40 درصد بود بنابراین علاوه بر تورم موجود در اقتصاد، ما برای سوداگران بازار ملک، خودرو، طلا و ارز موضوع عایدی ایجاد کرده‌ایم. طغیانی با بیان این که در واقع نام اصلی این طرح مالیات بر سوداگری و دلالی است، افزود: 133 کشور جهان قانون مالیات بر عایدی سرمایه را مصوب کرده‌اند و  حدود 7  تا 8 درصد درآمد مالیاتی خود را از همین محل کسب می‌کنند، این مالیات از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد جلوگیری می کند.
  • وی هدف دیگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه را افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی دانست و افزود: متأسفانه حضور در بازارهای سوداگری باعث شده برخی افراد به دلیل نبود همین قوانین ره صد ساله را یک شبه طی کنند. همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه از نوسان قیمت ها به ویژه نوسان نرخ ارز جلوگیری خواهد کرد.

اشکالات اتاق بازرگانی به طرح مجلس

  • جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه حدود دو ماه دیگر در صحن علنی مجلس برای تصویب مطرح می‌شود.

اگرچه دیروز نسخه تصویب شده این طرح منتشر نشد، اما پیشتر، اتاق بازرگانی ایران، مخالفت خود را با کلیات این طرح در ابتدای آذر سال گذشته اعلام کرده بود.

از جمله مهم ترین اشکالاتی که این نهاد بخش خصوصی به طرح مذکور گرفته، این است که در طرح مجلس، تعدیلات مربوط به تورم و استهلاک دیده نشده است.

در گزارش اتاق بازرگانی آمده است: توجه به مسئله تورم و تعدیل عایدی سرمایه ای نسبت به آن، حتی در کشورهای توسعه یافته ای که با نرخ های تورم اندک روبه رو هستند به طور جدی دنبال شده است.

اتاق بازرگانی ایران در ادامه، به نبود زیرساخت های نهادی، اطلاعاتی، فنی و حقوقی مورد نیاز برای اعمال این پایه مالیاتی اشاره و مطرح کرد که موارد فوق می تواند این نوع مالیات را از کارکرد اصلی خود دور کند.

ایسوس

نظر شما چیست؟