شرایط معاینه فنی رایگان تاکسی در سال 1400
01/03/1400 - 14:10
نوسازی تاکسی و تسهیلات تاکسیرانی 1400
شهرداری تهران با هدف افزایش توان مالی رانندگان در راستای کاهش فاصله قیمت تعیین شده تاکسی، با تکیه بر منابع مالی شهرداری و در چارچوب ضوابط، تسهیلاتی را فراهم کرده که تاکسیرانی با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه به اسقاط خودرو و نوسازی تاکسی اقدام کند. در ادامه مطلب به راهنمای نوسازی تاکسی فرسوده و شرایط معاینه فنی رایگان تاکسی در سال 1400 اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

راهنمای نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی خودرو سال 1400

نوسازی 30 هزار تاکسی فرسوده در 1400

ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور:

  •  از زمان شروع طرح نوسازی تاکسی فرسوده از اسفند 1394 تاکنون بیش از 75 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده‌ و با تاکسی‌های جدید تعویض شده‌اند. برای سال 99 نیز برنامه‌ریزی‌ها برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده بود اما تا ابتدای اسفندماه تنها 8 هزار دستگاه تاکسی جدید به متقاضیان تحویل داده شد.
  • آقای ضامنی همچنین گفته که برای سال 1400 قرار است 30 هزار تاکسی فرسوده نیز با محصولات پژو 405 و سمند ایران خودرو جایگزین شوند.

مطلب پیشنهادی

 نرخ معاینه فنی خودرو در سال 1400
راهنمای دریافت نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی خودرو

راهنمای نوسازی تاکسی فرسوده

  • جهت ورود به قسمت نوسازی ناوگان ازیکی از دوروش زیر استفاده کنید.

راهنمای نوسازی تاکسی فرسوده

وام 90 میلیون تومانی برای تاکسی‌های فرسوده

  • در مراسم بهره‌برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در تاریخ 18 بهمن اعلام شد که شهر تهران به بیش از 3 هزار اتوبوس جدید و 40 هزار تاکسی جدید نیاز دارد.
  • آقای هاشمی همچنین به امضای تفاهم‌نامه 900 میلیارد تومانی میان شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرده و گفته که شهرداری منتظر تخصیص این اعتبار از سوی دولت است تا از اسفندماه 99، نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده را با وام 90 میلیون تومانی، آغاز کند و تا پایان سال 1400 نیز همه این خودروها را بدست تاکسیرانان برساند. جزییات بیشتر این طرح، هنوز اعلام نشده است.

سه چالش برای نوسازی تاکسی فرسوده

  • طرح نوسازی تاکسی فرسوده، به دو روش درحال انجام است.

1-یکسری از متقاضیان برای نوسازی تاکسی فرسوده، نیازی به تسهیلات تاکسیرانی ندارند و اصطلاحا پول‌شان نقد است و می‌توانند در طرح فروش نقدی تاکسی جدید مشارکت کنند، سپس خودروی‌شان اسقاط کرده و نهایتا با پرداخت پول، تاکسی جدید تحویل بگیرند.

2-اما روش دوم، برای تاکسیرانانی است که جهت مشارکت در طرح نوسازی تاکسی فرسوده، نیازمند تسهیلات بانکی هستند. در این روش، تاکسیران ابتدا باید درخواست نوسازی دهد. سپس در صف انتظار تسهیلات بانکی بماند تا نوبتش شود. در ادامه، پیش فاکتور تاکسی جدید توسط خودروساز صادر شده و تاکسی قدیمی متقاضی نیز اسقاط می‌شود. سپس با احتساب وام بانکی، مابه‌التفاوت قیمت تاکسی قدیم و قیمت تاکسی جدید، توسط متقاضی پرداخت شده و نهایتا خودروی جدید در اختیار تاکسیران قرار می‌گیرد.

** ولی طبق گفته‌های آقای ضامنی (مدیرهامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) طرح نوسازی تاکسی های فرسوده، با چندین چالش مهم روبروست.

  1. اولین چالش، عدم مشارکت همه شهرداری‌هاست. یعنی در برخی شهرها، نه شهرداری‌ها وارد میدان شده‌اند و نه بانک‌ها، از این طرح حمایت می‌کنند.
  2. دومین چالش، مربوط به محدود بودن خودروهای تاکسی است طوری که به غیر از شرکت ایران خودرو، شرکت دیگری مجوز شماره‌گذاری خودرو تاکسی را با استاندردهای موجود ندارد. به همین دلیل، میزان نوسازی تاکسی‌های فرسوده، به نوعی به میزان تولید تاکسی توسط ایران خودرو هم مرتبط می‌شود.
  3. سومین چالش نیز درباره تغییر قیمت خودروهاست. از ابتدای سال 99 تا پایان این سال، خودروسازان در سه مرحله، قیمت‌ها را افزایش دادند که هم تاکسیرانان را دچار مشکل می‌کرد و هم برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی را تغییر می‌داد.

افزایش کرایه تاکسی در سال 1400

روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی:

افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها از اولین روز اردیبهشت‌ 1400 شروع شد. 

کرایه تاکسی سال 1400 حدود 30% نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرده که البته همانند شرایط سال گذشته برای سه مسافر تعیین شده است.

نصب بارکدهای جدید روی برچسب نرخ کرایه‌ها:

  • بارکدها اطلاعاتی درباره راننده تاکسی، مشخصات خودرو و مدارک تاییدشده تاکسیران برای فعالیت در خطوط مشخص را نمایش می‌دهد که با اسکن آنها، براحتی قابل مشاهده است.

اعلام کرایه سواری‌های بین‌شهری- خرداد 1400

  • در پی افزایش قیمت 30 درصدی بلیت حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، نرخ بلیت سواری‌های کرایه پلاک عمومی بین‌شهری در مسیرهای منتهی به تهران (به صورت رفت و برگشت) اعلام شد.

جداول نرخ کرایه سواری‌های بین‌شهری از تهران و بالعکس ابلاغ شده از سوی اتحادیه

  • چند روز پیش دستورالعمل تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای در نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تصویب شد تا بر این اساس نرخ کرایه‌های بین شهری افزایش یابد و احمدرضا عامری -رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری- نیز روز گذشته در این باره از افزایش 30 درصدی نرخ بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری از اول خرداد ماه خبر داد و اظهار کرد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی ترابری می‌توانستیم تا سقف تورم سالیانه اعلام شده از سوی بانک مرکزی در بخش حمل و نقل قیمت بلیت اتوبوس را افزایش دهیم که 87 درصد بود اما مسلما مردم کشش این حجم از افزایش را نداشتند و بنابراین قیمت بلیت اتوبوس را با توافق صورت گرفته تنها 30 درصد افزایش دادیم چرا که در این افزایش قیمت کشش بازار و توان مردم را در نظر گرفتیم.
  • رحمت حاج محمدعلی -رئیس اتحادیه سواری کرایه – نیز از افزایش نرخ کرایه سواری‌های پلاک‌عمومی بین‌شهری به همین میزان خبر داد و گفت: اگر مساله معیشت مردم و توان اقتصادی‌شان مطرح نبود می‌توانستیم قیمت بلیت را بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده تا سقف تورم ابلاغ شده یعنی 87 درصد افزایش دهیم اما ما به این نتیجه رسیدیم که تنها 30 درصد افزایش را اعمال کند.
  • وی افزود: این مصوبه به همه پایانه‌های مسافری تهران و دیگر استان‌ها اعلام کردیم و از اول خرداد ماه نرخ‌های افزایش یافته اعمال خواهد شد. البته استان‌های دیگر بر اساس شرایط خودشان تصمیم می‌گیرند.
  • رییس اتحادیه سواری کرایه اظهار کرد: البته در طول سال جاری می‌توانیم تا سقف تعیین شده نرخ کرایه را افزایش دهیم اما فعلا کشش آن وجود ندارد و ممکن است در ادامه و نیمه دوم امسال دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

پرداخت کرایه تاکسی به‌صورت اینترنتی 

  ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور:

  • ضمن اشاره به واریز سهمیه اعتباری سوخت بهمن‌ماه برای انواع تاکسی‌ شهری و بین شهری، از تمامی شهروندان خواسته که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از پرداخت نقدی کرایه تاکسی‌ها خودداری کرده و از شیوه‌های پرداخت اینترنتی و الکترونیکی، استفاده کنند.
  • البته آقای ضامنی این نکته را هم گفته که در برخی شهرها، بدلیل کمبود ناوگان، استفاده از شیوه‌های پرداخت اینترنتی، برای مجموعه‌های مختلف، شاید صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بهتر است تا بانک مرکزی، دستورالعملی برای این موضوع، تدوین و ابلاغ کند تا در همه شهرها، بتوان از روش‌های پرداخت غیرنقدی، استفاده کرد.
  • طبق آخرین آمارها، هم‌اکنون 318 هزار تاکسی در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد، بیش از 76 هزار تاکسی در تهران تردد می‌کنند.

شرایط معاینه فنی رایگان تاکسی در سال 1400

 هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

  • ضمن اشاره به طرح معاینه فنی رایگان تاکسی‌های تهران در سال 1400، گفته که در سال جدید، هزینه مراجعه اول تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی 47 هزارتومان است.
  • گفتنی است خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر، باید هر 6 ماه یکبار برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند. اما تاکسی‌هایی که بیشتر از 10 سال دارند، باید هر 3 ماه یکبار برای گرفتن معاینه فنی، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

 با اعلام شهرداری تهران، طرح معاینه فنی رایگان خودروهای تاکسی، که چندین‌بار در 1399 اجرا شده بود، در سال 1400 نیز همچنان برقرار است. خودروهای تاکسی برای اخذ معاینه فنی 1400، باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

1- معاینه فنی رایگان فقط برای تاکسی‌های تهران است.

2- شرط استفاده از این طرح، داشتن پروانه معتبر سازمان تاکسیرانی (قابل استعلام از سامانه سیما تاکسی) است.

3- در این طرح، فقط مراجعه اول تاکسی به مراکز منتخب تهران، رایگان بوده و هزینه مراجعات دوم و بیشتر، با 50% تخفیف محاسبه می‌شود.

4- خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر، سالانه باید دو مرتبه (هر شش ماه یکبار) برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند.

5- خودروهای تاکسی با عمر بیشتر از 10 سال، سالانه باید 4 مرتبه (هر سه ماه یکبار) برای گرفتن معاینه فنی ادقام کنند.

6- مراکز معاینه فنی منتخب ویژه خودروهای تاکسی در تهران عبارتند از:

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر سعید
سعید

سلام دوست عزیز ،مشکل اصلی ما اینه که اولا خودرو که صخصی ان در بازار ازاد هفتاد هشتاد ملیون تومان پول میکند و همان خودرو تاکسی که پنجاه شصت ملیون قیمتش است دولت به مبلغ حداقل پنج و حداکثر ده ملیون میخره و مرکز اسقاط همون خودرو به صورت قطعه فروش به بازار ازاد بر میگرداند ، در صورتی که قدیم اجازه میدادن به صورت تاکسی برگشتی تاکسی به شخصی تبدیل شود و تاکسیران کمتر ضرر میکرد ، و بعد تاکسی و شخصی در کارخانه یک قیمت است ولی در بازار ازاد شخصی صفر با تاکسی صفر حداقل چهل تا پنجاه ملیون گرانتر است یعنی بازم تاکسیدار متضرر میشود ، بعد تاکسیدار لاید هزاران جور کارت هوشمند مالیلت و ... بپردازند هزینه بیمه شخص ثالث حتی برای تاکسی گرانتر است ، و بعد اخر همه اینها خودرو شخصی بدون خیچ محدودیت و ممنوعیت و نظارتی به راحتی مسافر کشی میکند که باز برای داخل شهر زیاد تاثیری ندارد ، ولی مسافر کشهای شخصی در خارج از شهر که اغلب کارمندان و کارگران ارگانهای دولتی ، خصوصی و نظامی هستند برای اینکه خالی نروند مسافر را با نصف قیمت کرایه تاکسی اعلام شده جابجا میکنند ، و این امر باعث میشه مردم اط خودرو شخصی استفاده کنند ، بعد قطعات و تعمیر خودرو تاکسی و شخصی یک قیمت است و مثل قدیم دولت به تاکسیرانها خدماتی مثل قطعات به قیمت تعاونی و اصلی و یا مراکز تعمیر خودرو هم نمیدهد پس ، هیجکس راضی نیست از تاکسی و اکثرا یه بدبختی مثل من گیر میارند تاکسی خودشون بهش غالب کنند و شخصی میخرند


تصویر تعویض تاکسی
تعویض تاکسی

خواهش می کنیم به فکر قیمت تاکسی های فرسوده هم باشندوقتی پول پرداخت شد بابت ثبت نام دیگر افرایشی پیدا نکند نه خودش و نه وامش . همانند فروش فوق العاده اعمال شود چون در اصل پولش پرداخت شده لطفا رسیدگی کنید با این شرایط کرونا و درآمد کم انصاف داشته باشید به خدا قسم بعد از یکی دوسال که ماشین به کل از کار افتاده شده با قرض همین مبلغ هم فراهم کردیم و بیش از این توان اضافه کردن پول یا قسط وام اضافه نداریم لطفا اگر خدای نکرده خودرو گران شد شامل تاکسی های ثبت نام شده نشود با تشکر


تصویر راننده تاکسی
راننده تاکسی

نزدیک دوماهه تاکسی فرسوده ثبت نام نمودم . پیش از این تا دوماه تحویل می دادند ولی فعلا خبری نیست لطفا هرچه زودتر پیش فاکتور را صادر کنند و افزایش قیمت نخورد . به خدا قسم هیچ درآمدی نداریم(بیش از حد قیمت پرداختی و وامش بالاست دیگر بالاتر نرود. ) نداریم نداریم نداریم رحم کنید


تصویر راد
راد

با سلام قرار بود تعویض تاکسی های فرسوده طی دوماه به اتمام برسد . اما با وجود حدود 3 ماه پرداخت پول تعویض هنوز خبری نیست . چرا ایران خودرو پیش فاکتور صادر نمی کند ؟ چرا منتظر افزایش قیمت است بعد پیش فاکتور بفرستد ؟ 2 ساله تاکسی فرسوده مدل 85 که بکل فرسوده است هیچ درآمدی نداشتیم و نداریم چرا زورشان به این قشر ضعیف می رسد که خیلی از رانندگان بخاطر کرونا فوت کردند . مسئولین لطفا انصاف داشته باشید و رانندگان تاکسی که بیشتر از دوماهه پول واریز کردند را شامل افزایش قیمت قرار ندهید (مانند فروش فوق العاده خودروهای شخصی )


تصویر علی زحکتکش
علی زحکتکش

با سلام بیشتر از دوماهه برای نوسازی تاکسی فرسوده پول واریز کردیم و قرار بود دو ماهه تحویل دهند اکنون قیمت کارخانه را بالا بردند لطفا انصاف داشته باشید و پیش فاکتور را بدون افزایش قیمت صادر کنید چون مشکل خود ایران خودروست که سر وقت تحویل نداد ما به قیمت آن موقع ثبت نام کردیم و درآمدی نداریم التماس می کنیم مسئولان رسیدگی کنند