آیا جمعه با رفع فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام، کسب وکارهای اینترنتی دوباره فعال می‌شوند؟
تلگرام و اینستاگرام دیگر تنها یک اپلیکیشن پیام‌رسان نیستند بلکه به بازاری برای انواع کسب و کارها تبدیل شده‌اند. فیلترینگ این بازار چه تاثیری بر اقتصاد مردم می‌گذارد؟

1606683296_1_0.gif

در پی حوادث اخیری که در کشور به‌وجود آمده شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام دچار محدودیت شدند. محدودیت هایی که تعداد زیادی از کسب کارهایی که بر پایه این دو اپلیکیشن بنا شده بودند را دچار مشکل کرد. از آنجا که یکی از جهت گیری های اصلی دولت استفاده از آی سی تی برای کاهش میزان بیکاری است، این محدودیت می تواند برنامه های این حوزه را تحت تاثیر قرار دهد. 

وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد:

 فیلترینگ چه تاثیری بر کسب وکارهای اینترنتی دارد؟

در گذشته کسب و‌ کارهای اینترنتی محدود به مشاغلی در حوزه آی‌تی بوند. ولی امروز با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی اینترنت به بازار جدیدی برای فروش محصولات و درآمد‌زایی تبدیل شده که بسیاری از محدودیت های سنتی برای فروش در آن وجود ندارد.

با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و حضور فعال عمده مردم در این فضا فرصت خوبی برای کسب و کار‌های نوپا و حتی آن‌ها که سابقه طولانی در فروش سنتی داشتند برای ارائه، نمایش و درنهایت فروش محصولاتشان به‌وجود آمده است: 

  • یک فرصت ایده‌آل برای کسانی که توانایی اجاره مغازه برای فروش محصولات خود را ندارند.
  • بازاری که به یک شهر و استان خلاصه نمی‌شود و مشتریان از سراسر کشور جذب می‌شوند.
  • تبلیغاتی بسیار ارزان با بازدهی عالی.

در این مدت بسیاری از افراد تمام کسب و کار خود را به شبکه‌های اجتماعی منتقل کردند و به نوعی نان شبشان را از اینستاگرام و تلگرام درمی‌آوردند.
کانال‌های تلگرامی بسیاری به‌وجود آمدند که‌از درآمد تبلیغات کانال، دو یا سه نفر خرج زندگی‌شان را می‌دادند.
بسیاری از بانوان خانه نشین از طریق شبکه‌های اجتماعی محصولات و هنرهای دستی خود را به علاقه‌مندان می‌فروختند و کمک‌خرجی بودند بر هزینه‌های گزاف زندگی.

اینترنت یک بازار است

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم امروزه اینترنت به بازاری جدید برای کسب و کارها تبدیل شده است. اگر به یاد بیاورید 10 سال قبل همگی ما  هنگام خرید از اینترنت دچار تردید می‌شدیم و اکثر اوقات زمان پرداخت وجه به دلیل امکان عدم ارسال محصول برایمان یا این‌که دراصالت کالا شک داشتیم از خرید خود منصرف می‌شدیم. ولی اکنون شرایط به‌گونه‌ای شده که اعتماد مردمی برای خرید محصول اصل  در سایت دیجی کالا بیشتر از فروشگاه‌های سنتی است!

حال که این بازار نوپا با این سرعت در حال پیشرفت است و عده زیادی از مردم نان شبشان را از این راه در‌می‌آورند  تعطیلی چند روزه بازار موجب ضرر‌های هنگفت و شاید ورشکستگی بسیاری شود. مانند این‌که بازار بزرگ تهران را به مدت یک هفته تعطیل کنند. چه می‌شود!

کسب و کار روی شبکه‌های اجتماعی امنیت ندارد

متاسفانه بسیاری از ما ایرانی‌ها با توجه به تجارب قبلی‌مان می‌دانیم که شبکه‌های اجتماعی دائمی نیستند و هر لحظه به دلایل مختلف امکان محدود شدن آن ها وجود دارد. 

البته مسئولین از جمله وزیر ارتباطات پیش تر بارها هشدار داده بودند که امکان فیلترینگ تلگرام وجود دارد و مردم کسب و کارهای خود را به شبکه‌های اجتماعی ایرانی ببرند. ولی به دلیل رابط کاربری بد و سرعت پایین ارسال و دریافت داده تا کنون هیچ یک از پیام رسان‌های داخلی نتوانستند عده زیادی از مردم را به سوی خود جذب کنند.

با توجه به وعده‌های وزیر ارتباطات امیدواریم روز جمعه با رفع محدودیت تلگرام و اینستاگرام کسب و کارهای شبکه‌های اجتماعی بتوانند از هفته آینده به کار خود ادامه دهند.

ایسوس

نظر شما چیست؟