سازمان ملل، هوش مصنوعی را زیر نظر می‌گیرد
افزایش هشدارها در زمینه خطرات بالقوه توسعه بی‌ضابطه فناوری هوش مصنوعی ،سازمان ملل را نیز بر آن داشته است تا بطور ویژه مقدمات رویارویی با این خطرات را فراهم کند. این خطرات ما را با چالش‌های قانونی، اخلاقی و اجتماعی مواجه خواهد ساخت که برخی بطور جدی سلامت ، ایمنی و امنیت‌مان را تهدید خواهند کرد.

1606683296_1_0.gif

ایجاد «سلاح‌های مرگباری که مستقل از انسان تصمیم می‌گیرند» یکی از ده‌ها موردی است که  نگرانی از بکارگیری افسارگسیخته هوش مصنوعی در جوامع مختلف را به همراه داشته است. این هشدارها چنان جدی بوده که سازمان ملل با تأسیس مرکز ویژه‌ای در هلند، گامی جدی در سامان دادن آینده این دستاورد جنجالی بشر برداشته است. این سازمان معتقد است که در توسعه چنین فناوری‌هایی خطرهایی نیز وجود دارد و لازم است این خطرها به دقت مورد شناسایی قرار گیرند: « در صورتی که جوامع نتوانند با سرعت مناسب خود را با این پیشرفت‌ها هماهنگ کنند، شاهد بی‌ثباتی خواهیم بود».

هدف  این مرکز که متشکل از متخصصان حوزه کسب و کار، مؤسسات دانش بنیان، نهادهای مدنی و دولت‌ها خواهد بود، علاوه بر یافتن راهکارهای لازم برای مقابله با این تهدیدات، استفاده از پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی بعنوان عاملی در پیشبرد اهداف سازمان ملل عنوان شده است. 

ماه گذشته میلادی، بیش از صد فعال حوزه روباتیک و هوش مصنوعی از سازمان ملل درخواست کردند تا در مقابل خطرات توسعه و استفاه از تسلیحات مجهز به هوش مصنوعی ( چیزی که به روبات‌های قاتل معروف شده‌اند) اقدامات جدی انجام دهد. آن‌ها در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سازمان ملل هشدار دادند: « بیم آن است که سلاح‌های خودمختار مرگبار، در حوزه جنگ‌افزارها انقلاب سوم را پدید آورند. چنین جنگ‌افزارهایی در نبردهایی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه امروز شاهدیم شرکت خواهند کرد و سرعت این توسعه چنان زیاد خواهد بود که انسان از آن‌ عقب خواهد افتاد». در این نامه حتی به امکان « هک شدن این سلاح‌ها و استفاده از آن‌ها در اقداماتی غیرمنتظره» نیز اشاره شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟