تبادل ترابایتیِ داده در مسابقات فرمول‌یک
شاید رقابت‌های فرمول‌یک برای بسیاری از افراد، یک رقابت ورزشی صرف و حتی خسته‌کننده به نظر برسد. اما این رقابت‌ها بر لبه دانش برگزار می‌شوند و جذابیت بسیار زیادی نه تنها برای عاشقان خودرو و اتومبیلرانی که برای علاقه‌مندان به مکانیک، برق، طراحی صنعتی، کامپیوتر و حتی فناوی اطلاعات دارد. حجم زیاد داده‌هایی که در جریان این رقابت‌ها میان خودروها و گروه‌های فنی هر تیم رد و بدل می‌شود تنها بخشی از موارد حیرت‌انگیز فرمول‌یک است.

1606683296_1_0.gif

رقابت امروز فرمول‌یک که در سنگاپور برگزار شد، علاوه بر حساسیت بالای ورزشی، یک ویژگی مهم دیگر هم داشت و آن اینکه آزمونی فناورانه در مقیاسی بزرگ بود. بنا به گفته Ian Rhodes مدیر ارشد اجرایی شرکت McLaren Applied Technologies، در این مسابقه حجم بسیار زیادی از داده بطور زنده برای سازندگان خودروهای شرکت‌کننده در رقابت ارسال می‌شود.

به گفته Ian Rhodes: « در طول 90 دقیقه مسابقه، ده ترابایت داده جابه‌جا خواهد شد که این مسابقه را به بزرگترین پروژه علمی تبدیل خواهد کرد که  در چنین بازه زمانی اجرا شده است. » او این ادعا را دیروز مطرح کرد و به تشریح نقش شرکت خود در تأمین تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز برای این مجموعه از مسابقات پرداخت. داده‌های جمع‌آوری شده از خودروها در حین مسابقه، برای واحدهای کنترل موتور (engine control unit ) ارسال می‌شوند. داده‌های واحدهای کنترل بطور زنده برای مسیر مسابقه، گاراژها و کارخانجات شرکت‌کننده در کل دنیا ارسال می‌شوند و مراکز کنترل و تصمیم گیری (mission control department ) بر اساس این داده‌ها راهنمایی‌های لازم را به تیم‌های خود ارائه می‌دهند تا عملکرد بهتری داشته باشند و استراتژی‌های بهتری را در مسابقه اتخاذ کنند. بعنوان مثال مرکز کنترل با کمک این داده‌ها به مواردی نظیر وضعیت سایر خودروهای شرکت‌کننده، زمان مناسب برای تعویض لاستیک‌ها یا میزان قدرت مناسب موتور پی خواهند برد. به گفته Rhodes :« هر مرکز کنترل در طول مسابقه حدود 300هزار شبیه‌سازی را بطور زنده اجرا خواهند کرد تا بتوانند تیم خود را بدون وقفه راهنمایی کنند».

در کنار طراحی آیرودینامیک، توسعه نرم افزارهای مورد نیاز خودروها و سامانه‌های خنک‌سازی خودرو، اهمیت تبادل داده‌ها در مسابقات فرمول‌یک بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟