عرضه کارت گرافیک GeForce GTX 1080، شایعه یا واقعیت؟
در روزهای گذشته، سایت آسیایی بنچ‌لایف خبری مبنی بر عرضه یک کارت گرافیک جدید از سوی شرکت انویدیا را منتشر کرد. این محصول جدید انویدیا از تراشه گرافیکی پاسکال با 8 گیگابایت حافظه جدید GDDR5X برخوردار است و نسخه مجهز به حافظه‌های HBM2 این کارت گرافیک نیز در سال 2017 به بازار عرضه می‌شود. اگرچه خبرهای اولیه از معرفی یک محصول جدید، اغلب به‌صورت شایعه در رسانه‌‌ها منتشر می‌شود؛ اما شرکت انویدیا هنوز عکس‌العملی درخصوص صحت یا سقم این خبر نشان نداده است.

1606683296_1_0.gif

کارت گرافیک GTX 1080 انویدیا از تراشه GP104 با کنترلر حافظه 256 بیتی بهره‌مند است. تراشه گرافیکی پاسکال با معماری 16 نانومتری +FinFET و توسط شرکت TSMC تولید شده و کاهش لیتوگرافی در این GPU باعث شده تا مصرف انرژی آن به میزان چشمگیری کاهش یابد. با این اوصاف، کارت گرافیک جدید انویدیا برای فعالیت فقط به یک کانکتور 8 پین برق نیاز دارد. همچنین این محصول به درگاه‌‌های DVI، HDMI و دو عدد DP مجهز شده است.

تراشه گرافیکی پاسکال انویدیا  با 17 میلیارد ترانزیستور

با اینکه‌ در عمل، راندمان بالاتر حافظه‌‌های GDDR5X نسبت به GDDR5 هنوز تایید نشده؛ اما شرکت انویدیا در محصول جدیدش از 8 گیگابایت حافظه‌های جدید GDDR5X‌ استفاده کرده است. همچنین شرکت سرشناس میکرون به عنوان اولین سازنده آی‌سی‌های GDDR5X، اعلام کرده که نسخه جدید و پرسرعت‌ حافظه‌‌های GDDR5X را تا اواسط سال میلادی جاری در اختیار سازنده‌های کارت گرافیک قرار می‌دهد. نسل جدید حافظه‌‌های GDDR5X با فراهم ساختن دسترسی 64 بیتی به سلول‌‌های حافظه، پهنای باند دو برابری (تا 1000 گیگابایت در ثانیه) را نسبت به GDDR5 ارائه می‌‌کنند.

حافظه‌‌های GDDR5X

به هر تقدیر، تراشه گرافیکی مورد استفاده در مدل GTX1080، پاسکال بزرگ نیست؛ تراشه‌ای که 17 میلیارد ترانزیستور داشته و علاوه بر معماری نوین +FinFET، چیپ‌‌ستهای حافظه‌‌‌های HBM را نیز در کنار خود دارد. مدل GTX1080 اولین محصول از سری حرفه‌ای مجهز به تراشه GP104‌ است و این شرکت در نظر دارد تا اعضای قدرتمندتر خانواده پاسکال با تراشه GP100 را در ماه‌‌های پایانی 2016 و اوایل 2017 معرفی کند. لازم بذکر است که تراشه قدرتمند پاسکال شرکت nVIDIA در بسته‌بندی BGA، اندازه 37.5×37.5 میلی‌متر و 2152 پین تولید شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟