محققان شبکه‌ای متشکل از سه مغز ایجاد کرده‌اند
محققان به تازگی موفق شده‌اند راهکاری ارائه دهند که با کمک آن بتوانیم مغز گروهی از انسان‌ها را در قالب یک شبکه ارتباطی موسوم به BrainNet به هم متصل کنیم. بدین ترتیب، افراد می‌توانند از طریق ارتباط مستقیم مغزی و حتی بدون اینکه یکدیگر را ببینند، در حل یک مسأله مشارکت کنند و فعالیتی را به انجام برسانند. اگرچه این محققان در مطالعه خود، موفق شده‌اند شبکه‌ای متشکل از سه نفر تشکیل دهند که یک بازی ساده را انجام می‌دهند اما به گفته آن‌ها نتایج بدست آمده، این احتمال را قوت بخشیده است که شاید در آینده به یک شبکه اجتماعی از مغزهای متصل به هم دست یابیم و از آن برای حل مسایل استفاده کنیم.

1606683296_1_0.gif

گروهی از محققان دانشگاه واشینگتن در سال ۲۰۱۵ توانستند ارتباط مغز-مغز موفقی بین دو نفر ایجاد کنند بطوریکه این دو نفر بتوانند فقط با ارتباط مغزی، یک بازی مشابه بیست‌سؤالی را انجام دهند. حالا این محققان پا را فراتر گذاشته‌اند و سعی کرده‌اند این شبکه ارتباطی مغزی را گسترش دهند. آنها در مطالعه جدید خود موفق شده‌اند ارتباطی مغزی بین سه نفر ایجاد کنند.

روش بکار رفته در این آزمایش سرراست است. سه نفر در سه اتاق مجزا حضور دارند و باید با همکاری هم یک بازی کامپیوتری را انجام دهند. دو نفر از این گروه، بازی را بطور کامل بر روی نمایشگر خود می‌بینند و باید تصمیم بگیرند یک قطعه پازل چگونه بچرخد که در جای خود قرار گیرد. وظیفه این دو نفر این است که تعیین کنند آیا قطعه بچرخد یا خیر. اگر آن‌ها موافق چرخاندن قطعه باشند به نور ۱۵ هرتز نگاه می‌کنند ( نوری که پانزده‌ بار در ثانیه چشمک می‌زند) و اگر تصمیم‌شان این باشد که قطعه چرخانده نشود، به نور ۱۷ هرتز نگاه خواهند کرد. نگاه کردن به هر یک از این دو نور، علایم مغزی متمایزی ایجاد می‌کند که توسط EEG (پی‌نوشت ۱) ثبت می‌شود. وقتی این دو نفر تصمیم‌شان را گرفتند، فعالیت مغزی آن‌ها برای فرد سوم ارسال می‌شود و او بدون هیچ راهنمایی و فقط از طریق سیگنال‌‌های القاء شده به مغزش، از تصمیم آن‌ها آگاه می‌شود و حرکت درست را انجام می‌دهد. در حقیقت TMS ( پی‌نوشت ۲‌) با القای علایم، مغز او را به گونه‌ای تحریک می‌کند که گویی نوری با این مشخصات را می‌بیند ( پی‌نوشت ۳‌). فرد گیرنده که حالا از تصمیم دو فرد دیگر آگاه شده است، قطعه را طبق نظر آن‌ها می‌چرخاند. لازم به یادآوری است که این فرد سوم فقط قطعه پازل را روی نمایشگر خود می‌بیند و نمی‌داند قطعه چطور باید بچرخد تا در جای مناسب قرار گیرد.

این محققان مدعی هستند که به سادگی می‌توان تعداد افراد در این شبکه را افزایش داد. آنها معتقدند: « در یک شبکه ارتباطی بین گروهی از مغزها، یک سرور ابری می‌تواند وظیفه تبادل اطلاعات بین هر دستگاه موجود در شبکه‌ را بر عهده گیرد بطوریکه با استفاده از اینترنت بتوان از هر نقطه جهان به اجزای این شبکه دسترسی پیدا کرد ». به گفته آن‌ها چنین دستاوردی نه تنها راهکارهای جدیدی برای ارتباط بین انسان‌‌ها و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های گروهی پیش روی ما قرار می‌دهد بلکه امکان شناخت عمیق‌تری از مغز انسان را نیز فراهم می‌کند.

پی‌نوشت‌ها:
۱- Electroencephalograms یا EEG فعالیت‌های الکتریکی مغز را ثبت می‌کند.

۲- transcranial magnetic stimulation یا TMS دستگاهی است که با تحریک مغناطیسی، اطلاعات را به درون مغز ارسال می‌کند.

۳- به این پدیده توهم نوری یا فُسفِن گفته می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟