پیش‌بینی قحطی توسط هوش مصنوعی و نجات آینده مالی کودکان
به عقیده رئیس بانک جهانی، هوش مصنوعی این امکان را به ما می‌دهد که شش ماه پیش از بروز بحران و از کنترل خارج شدن اوضاع، خود را برای رویارویی با بحران آماده سازیم و اقدام‌های لازم را انجام دهیم و البته به کودکان کمک کنیم که سامانه عصبی سالم‌تری داشته باشند و در آینده درآمد بهتری کسب کنند.

1606683296_1_0.gif

بانک جهانی با همکاری شرکت‌های آمازون، گوگل، مایکروسافت و دانشگاه استنفورد بر روی توسعه سامانه‌ای موسوم به آرتمیس ( Artemis) کار می‌کند. آرتمیس قادر است با تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از ماهواره‌ها، قیمت‌‌ غذا در جهان، گزارش‌های هواشناسی و محتوای شبکه‌های اجتماعی، علائم بروز بحران احتمالی را شناسایی نماید و به پیش‌بینی قحطی در آینده کمک کند. این سامانه هوش مصنوعی از طریق یک سازوکار مالی در زمان مناسب و بدون دخالت انسان با تزریق پول سعی در جلوگیری از بروز بحران می‌کند. اما مهمترین فایده پیش‌بینی قحطی از نظر جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی، مربوط به کودکان می‌شود و پولی که قرار است در آینده بدست آورند. تحقیقات نشان داده است کودکانی که در دوران قحطی متولد می‌شوند در طول زندگی خود حدود ۱۳ درصد درآمد کمتری کسب خواهند کرد و این بدلیل آسیب‌هایی است که سوءتغذیه به سامانه عصبی آن‌ها وارد می‌کند.

بطور معمول سازمان ملل زمانی یک قحطی را به بعنوان یک بحران می‌شناسد که به سطح پنجم رسیده باشد و به گفته کیم: « پول زمانی تزریق می‌شود که تصاویر هولناک قحطی از تلویزیون پخش شده است». سامانه آرتمیس با تشخیص قحطی در مراحل ابتدایی( پیش از سطح اول)، فرایند کمک‌رسانی و پیشگیری از بروز بحران را به میزان زیادی جلو می‌اندازد. آرتمیس در سودان جنوبی، نیجر، مالی، چاد و سومالی آزموده شده است و انتظار می‌رود که در اواسط سال جاری میلادی در چند کشور محدود بطور عملی مورد استفاده قرار گیرد. مدلسازی قحطی سال پیش سومالی نشان داد اگر پیش از سطح پنجم اقدام‌های لازم صورت بگیرد، شاهد کاهش سی درصدی در میزان هزینه‌های کمک‌رسانی خواهیم بود. کیم پیش از این و با هدف تشویق شرکت‌های فناور برای مبارزه هر چه بیشتر با فقر جهانی، دیداری از سیلکون‌وَلی داشته که از جمله این شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توان به LinkedIn ،Airbnb و Alibaba اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند که چنین سامانه هوشمندی در پیش‌بینی چالش‌های سیاسی یا درگیری‌های مسلحانه که یکی از عوامل مهم بروز قطحی در دنیای امروز است احتمالاً با دشواری‌هایی مواجه خواهد شد. Chris Hillbruner یکی از مشاوران ارشد آژانس Fews Net معتقد است:‌ «ما با استفاده از دانشی که داریم می‌توانیم بارندگی را پیش‌بینی کنیم. اما پیش‌بینی اتفاقاتی که ممکن است در اثر چالش‌های سیاسی یا درگیری‌ها، شش تا هشت ماه آینده رخ دهند بسیار دشوارتر است».

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟