هر آن چه که از یک گوشی هوشمند پرچمدار انتظار داشتیم
شیائومی می 8، بهترین گوشی اندرویدی جهان معرفی شد
شرکت چینی شیائومی در هشتمین سالگرد تاسیس خود، از چند محصول جدید خود رونمایی کرد که بدون شک مهم‌ترین آن‌ها گوشی پرچم‌دار Xiaomi Mi 8 بود. شیائومی می 8 اولین گوشی اندرویدی مجهز به اسکنر سه بعدی چهره است و حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است. اما آیا همین دو قابلیت باعث خاص بودن این گوشی شده‌اند؟

1606683296_1_0.gif

 از مدت‌ها قبل، گمانه زنی‌های زیادی در ارتباط با این گوشی صورت گرفته بود که بعضی از آن‌ها در تناقض با هم بودند. امروز مشخص شد دلیل این تناقض‌ها این بوده است که شیائومی قصد داشته است امروز از سه گوشی متفاوت رونمایی کند! برای مثال، برخی منابع اعلام کرده بودند که حسگر اثر انگشت این گوشی در پشت بدنه قرار دارد و حتی تصاویر آن را هم منتشر کرده بودند. بله. آن‌ها اشتباه نمی‌کردند. اما شیائومی قصد داشت در کنار این گوشی، نسخه پیشرفته‌تری هم از Mi 8 معرفی کند که حسگر اثر انگشت آن در زیر نمایشگر قرار گرفته بود!

اما در این مطلب قصد نداریم در ارتباط با Xiaomi Mi8 SE و Xiaomi Mi 8 Explorer صحبت کنیم. هر کدام از این سه گوشی به قدری خوب هستند که لیاقت یک مطلب جداگانه را داشته باشند. پس همراه ما باشید با نگاهی اجمالی به پرچمدار جدید شرکت شیائومی: Mi 8.

طراحی

شاید تنها گوشی اندرویدی مجهز به ناچ که طراحی آن برای ما آزاردهنده نیست، همین می 8 باشد. ناچ چیز خوشایندی نیست. خود اپل هم دوست نداشت روی iPhone X از بریدگی بالای نمایشگر استفاده کند؛ اما برای تعبیه اسکنر سه بعدی چهره، مجبور به استفاده از این بریدگی شده بود. بعد از آیفون X، تقریبا تمام شرکت‌های اندرویدی به استفاده از بریدگی بالای نمایشگر روی آوردند؛ بدون این که نیازی به آن داشته باشند! اما شیائومی می 8 حالا می‌تواند این کپی کاری را توجیه کند؛ زیرا همان فناوری را به دنیای گوشی‌های اندرویدی آورده است. البته لازم است یک مسئله را با شما در میان بگذاریم: در واقع این آیفون X نبود که اولین بار از بریدگی درون نمایشگر استفاده کرد! گوشی Sharp Aquos S2 اولین گوشی دارای بریدگی درون نمایشگر بود. بعد از شارپ، اسنشال فون بود که از بریدگی کشابهی درون نمایشگر استفاده کرده بود. اپل سومین شرکت بود؛ اما بریدگی بسیار متفاوتی ارائه کرده بود. طراحی آیفون 10 به معنای واقعی کلمه «جریان‌ساز» بود. چیزی که در شیائومی می 8 هم می‌بینیم، تقلیدی از همان بریدگی جریان‌ساز آیفون X است. بدنه شیشه‌ای گوشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و استحکام بالایی دارد. اعلام نشده است که روی این گوشی از کدام نسل شیشه گوریلا گلس استفاده شده است؛ اما همین که از گوریلا گلس استفاده شده است نشان می‌دهد که بدنه این گوشی از مقاومت بالایی در برابر خط و خش برخوردار است. شاسی مورد استفاده در روی بدنه این گوشی هم آلومینیوم 7000 است تا ضمن حفظ مقاومت بدنه، باعث سنگین شدن گوشی نشود. 

طبق معمول، در این گوشی شیائومی هم شاهد استفاده از فناوری مقاومت در برابر رطوبت نیستیم و این گوشی متاسفانه دارای استانداردهای IP نیست که این امر را می‌توان بزرگترین ضعف این گوشی در بخش طراحی برشمرد.

اگر طراحی Mi 8 به نظرتان تکراری و خسته کننده است، بهتر است سراغ گزینه بعدی شیائومی بروید. این گوشی که به نام Mi 8 Explorer Edition شناخته می‌شود، تنها در چند مسئله جزئی با Mi 8 تفاوت دارد که یکی از آن‌ها این است که در اکسپلورر ادیشن به لطف استفاده از بدنه شفاف، می‌توانید اجزای داخلی گوشی را ببینید!

در روی تراشه و سایر اجزای داخلی این گوشی پیغام‌هایی هم برای شما نوشته شده است که شاید مهم‌ترین آن‌ها این باشد: Live Future.

نمایشگر

نمایشگر این گوشی 6.21 اینچی است و بر روی یک پنل Super AMOLED ساخته شده است. این صفحه نمایش با داشتن رزولوشن Full HD+ تراکم پیکسلی تقریبی 401 پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌دهد. هرچند این عدد نشان می‌دهد که Mi 8 در مبحث نمایش جزئیات بهترین نیست؛ اما توجه داشته باشید که به طور معمول، چشم غیر مسلح انسان توانایی تشخیص تفاوت تراکم پیکسلی‌های بالای 300 را ندارد؛ پس این مسئله تاثیری بر روی تجربه بصری شما نخواهد داشت. این نمایشگر حدود 85 درصد سطح جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است و  از استانداردهای HDR10 و DCI-P3 به صورت کامل پشتیبانی می‌کند تا کاربران از بابت رنگ‌بندی طبیعی و زنده نمایشگر خیالی آسوده داشته باشند. 

دوربین

عجیب است که سامسونگ با آن همه تبلیغ بر روی قابلیت‌های دوربین گلکسی اس 9 پلاس، به این زودی از جایگاه خود را در رده برترین دوربین جهان از دست داد. البته کنار زدن سامسونگ در ابتدا به وسیله هوآوی P20 پرو صورت گرفت؛ اما حالا شیائومی هم با Mi 8 خود توانسته است در بخش عکاسی گلکسی اس 9 پلاس را کنار بزند. گوشی شیائومی می 8 در بخش عکاسی از سایت DxOMark نمره عالی 105 را کسب کرده است و نمره بخش فیلمبرداری آن 88 شده است. هرچند نمره کلی این گوشی با گلکسی اس 9 پلاس برابر 99 است؛ اما این تساوی به لطف برتری گلکسی اس 9 پلاس در زمینه فیلمبرداری به دست آمده است و در بخش عکاسی، این شیائومی می 8 است که نمره بهتری دارد.

شیائومی می 8 دارای دو سنسور با دقت 12 مگاپیکسل است که یکی از آن‌ها دارای f/2.8 و دیگری دارای f/2.4 است. به لطف پشتیبانی از فناوری Dual Pixel PDAF تشخیص سوژه در این گوشی با سرعت و دقت بسیار بالایی صورت می‌گیرد. بهره مندی از لرزشگیر 4 محوره اپتیکال و زوم دو برابری بدون افت کیفیت از سایر امکانات دوربین این گوشی فوق العاده هستند. دوربین سلفی می 8 8 دارای یک سنسور با دقت 20 مگاپیکسل است و در بخش فیلمبرداری هم دارای قابلیت ضبط ویدیوی 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و ضبط ویدیوی Full HD با کیفیت 240 فریم بر ثانیه است. 

سخت افزار

مطابق انتظار در روی این گوشی از قوی‌ترین تراشه اسنپدراگون حال حاضر یعنی اسنپدراگون 845 استفاده شده است. این تراشه قابلیت پردازش تا 2.8 گیگاهرتز را دارا است و دارای 8 هسته پردازشی در دو خوشه است. در کنار این پردازنده‌ها، این گوشی از 6 گیگابایت رم استفاده شده است تا توان پردازشی این گوشی در بهینه‌ترین حالت ممکن به کار گرفته شود. این گوشی فاقد قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی است و گزینه‌های در نظر گرفته شده برای حافظه داخلی آن 64، 128 و 256 گیگابایتی هستند. البته نسخه اکسپلورر این گوشی تنها گزینه 128 گیگابایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و دارای 8 گیگابایت رم است. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، شاید مهم‌ترین شاخصه این گوشی برخورداری از قابلیت تشخیص چهره با مادون قرمز باشد. به کمک این فناوری حتی در محیط‌های تاریک نیز می‌توانید گوشی را بدون اثر انگشت و تنها به کمک اسکن چهره باز کنید.

نسخه اکسپلورر Mi 8 یک مزیت دیگر هم دارد و آن برخورداری از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است. گویا بالاخره باید شاهد ظهور این فناوری در سایر گوشی‌ها هم باشیم؛ البته این مسئله ممکن است کمی زمان ببرد.

در کنار این مزایا، شیائومی از فناوری GPS  دو کاناله خود نیز بر روی این گوشی استفاده کرده است که دقت در مکان‌یابی بسیار بالاتری نسبت به فناوری GPS فعلی گوشی‌های هوشمند دارد. 

باتری

شیائومی می 8 جزو معدود گوشی‌های مجهز به فناوری شارژ سریع نسل 4 است. به لطف داشتن این فناوری، پر شدن باتری 3400 میلی آمپر ساعتی این گوشی نیاز به زمان زیادی ندارد. به نظر می‌رسد تراشه کم‌مصرف این گوشی برای یک روز استفاده معمولی نیازی به باتری بزرگتری نداشته باشد و همین ظرفیت برایش کفایت کند. شایان ذکر است که نسخه اکسپلورر شیائومی می 8 دارای یک باتری کوچکتر با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت است.

نرم افزار

یکی دیگر از چیزهایی که همزمان با این گوشی معرفی شد، رابط کاربری جدید شیائومی موسوم به MIUI 10 بود. این رابط کاربری بر روی اندروید 8.1 قرار می‌گیرد و بنا به ادعای شیائومی، یکی از روان‌ترین و زیباترین پوسته‌هایی است که تا به حال بر روی گوشی‌های اندرویدی استفاده شده است.

نتیجه گیری

کیفیت ساخت عالی، یکی از بهترین دوربین‌های جهان، نمایشگر Super AMOLED، سنسور تشخیص چهره سه بعدی مبتنی بر مادون قرمز، قوی‌ترین تراشه اسنپدراگون حال حاضر، 6 گیگابایت رم، باتری مناسب، رابط کاربری عالی و آخرین نسخه اندروید، شیائومی می 8 را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید تبدیل می‌کند. اما این گل‌ها وقتی به سبزه آراسته می‌شوند که قیمت این گوشی را بدانید. با در نظر گرفتن این که قیمتی گلکسی اس 9 چیزی حدود 800 دلار است، قیمت 420 دلاری این گوشی آن را به یک گزینه وسوسه کننده و با ارزش خرید بسیار بالا تبدیل می‌کند. نسخه اکسپلورر ادیشن شیائومی می 8 هم با رم بیشتر، حسگر اثر انگشت درون نمایشگر و طراحی بی‌نظیرش قیمتی در حدود 600 دلار خواهد داشت. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟