هوش مصنوعیِ آدمکش و نشست سازمان ملل
بحث در مورد مهار هوش مصنوعی به سازمان ملل هم کشیده شده است. اگر چه این سازمان هنوز هم استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را خطری جدی نمی‌داند، اما بحث در این زمینه به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از رویه‌های مرسوم نشست‌های سازمان ملل است.

1606683296_1_0.gif

« خانم‌ها آقایان! خبرهایی برای شما دارم. روبات‌ها بر جهان ما مسلط نخواهند شد.  هنوز هم کنترل، در دست انسان‌هاست». این بخشی از سخنان آماندیپ گیل نماینده هند در کنوانسیون تسلیحات متعارف سازمان ملل است که در نشست سازمان ملل بیان شد. در این نشست در زمینه سلاح‌های خومختاری بحث شد که بسیاری از کشورها در حال توسعه آن‌ها هستند. سلاح‌هایی که بدون نیاز به هدایت و کنترل انسان، اهداف خود را از بین می‌برند. فعالانی نظیر استوارت راسل، کارشناس هوش مصنوعی و یکی از استادان دانشگاه برکلی نه تنها با عقیده خانم گیل موافق نیستند بلکه معتقدند که اکنون در حال از دست دادن زمان هستیم و لازم است استفاده از چنین سلاح‌هایی بدون فوت وقت ممنوع شود. راسل و انستیتوی « آینده حیات» ویدیوی کوتاهی تهیه‌ کرده‌اند و در آن نشان داده‌اند که ممکن است چنین روبات‌هایی چه بلایی بر سر انسان‌ها بیاورند. این فیلم کوتاه در رویدادی که توسط کمپین «نه به روبات‌های قاتل» سازماندهی شده بود به نمایش در‌آمد. راسل می‌گوید: « این فیلم فقط یک نمایش تخیلی نیست. این نتیجه تجمیع فناوری‌هایی است که اکنون در اختیار داریم و دمیدن روح نظامی‌گری در آن است».

بسیاری از بزرگان حوزه فناوری در نامه‌ای از سران کشورهای دنیا درخواست کردند، پیش از تحقق « انقلاب سوم در حوزه تسلیحات نظامی»، فکری به حال توسعه افسارگسیخته هوش مصنوعی و تسلیحات خودمختار کنند. به تازگی ۲۰۰ دانشمند کانادایی و بیش از ۱۰۰ دانشمند استرالیایی در نامه‌های سرگشاده‌ای خطاب به رهبران کشورهای خود، خوستار حمایت از منع استفاده از روبات‌های قاتل شده‌اند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این فعالان، مخالف تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی و حتی توسعه تسلیحات روباتیک آدمکشی نیستند! بلکه آن‌ها معتقدند انسان باید در مرحله نهایی، یعنی تأیید هدف و شلیک به آن، نظارت فعال داشته باشد و تصمیم‌گیری و اجرای این مراحل نباید بطور کامل به یک سامانه خودمختار مبتنی بر هوش مصنوعی سپرده شود. سازمان ملل، مدتی قبل با راه‌اندازی دفتری در هلند، قدمی جدی در حوزه مهار آینده هوش مصنوعی برداشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟