شبحی که کامپیوترمان را کنترل می‌کند
سیستم‌عاملی مخفی در پردازنده‌های اینتل
اینتل در اعماق پردازنده‌ مرکزی خود، سیستم‌عامل MINIX و مجموعه‌ای از قابلیت‌های نرم‌افزاری، شبکه‌ای و یک وب‌سرور پنهان کرده است که مدت‌ها کسی از وجود آن‌ها مطلع نبوده است. به تازگی یکی از مهندسان گوگل، از این موضوع پرده برداشته است.

1606683296_1_0.gif

اینتل در اعماق پردازنده‌ مرکزی خود، سیستم‌عامل MINIX و مجموعه‌ای از قابلیت‌های نرم‌افزاری، شبکه‌ای و یک وب‌سرور پنهان کرده است ​!
به تازگی Ronald Minnich، مهندس گوگل از وجود یک بخش مخفی در پردازنده‌های اینتل پرده برداشته و اعلام کرده است که درون این تراشه‌ها، گونه‌ای از سیستم‌عامل MINIX پنهان شده است. مدتی پیش بود که یکی از کارشناسان برجسته حوزه لینوکس و امنیت که او نیز برای شرکت گوگل کار می‌کرد، از وجود ریزپردازنده‌ای سخن گفت که درون پردازنده‌‌های مرکزی اینتل جاسازی شده‌ و به ME یا Management Engine معروف است. این ریزپردازنده بطور مستقل از پردازنده مرکزی و سیستم‌عامل اصلی کامپیوتر  عمل کرده و نرم‌افزارهای مختلفی را اجرا می‌کند. تا پیش از این، برخی از کارشناسان آسیب‌پذیری‌های امنیتی متنوعی را در بخش‌های مختلفی از ME تشخیص داده بودند.  Minnich نشان داده است که پردازنده‌‌های اینتل  مجهز به «فناوری مدیریت فعال» ( AMT )، از سیستم‌عامل MINIX استفاده می‌کنند. تاریخچه سیستم‌عامل MINIX به اواخر دهه هشتاد میلادی و اوایل دهه نود باز می‌گردد زمانیکه اَندرو تانِن‌باوم ( Andrew S Tanenbaum) آنرا بعنوان یک سیستم‌عامل آموزشی عرضه کرد و بعدها، لینوس توروالدز ( Linus Torvalds) با الهام از این سیستم‌عامل، لینوکس را توسعه داد. سیستم‌عامل مخفی بکار رفته در تراشه‌های اینتل، نسخه‌ای دستکاری شده از سیستم‌عامل متن‌باز MINIX 3 است.

تانن‌باوم که به تازگی متوجه این موضوع شده، در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل اینتل نوشته است: « از شما سپاسگزارم در تراشه ME-11  که تقریباً همه کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها از آن استفاده می‌کنند، نسخه‌ای از MINIX را قرار داده‌اید. به نظرم با اینکار، MINIX به پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل در دنیا تبدیل شده است حتی بیش از ویندوز، لینوکس و مک‌اواِس». او در این نامه مدعی شده است که سال‌ها قبل، گروه مهندسی اینتل چندین‌بار با وی تماس گرفته‌اند و ضمن اشاره به یک پروژه محرمانه، درباره MINIX از او پرسش‌های فنی متعددی پرسیده‌اند.

MINIX بکار رفته در پردازنده‌‌‌های اینتل، در پایین‌ترین سطح ممکن به سخت‌‌افزار دسترسی دارد و به بیان دیگر عملاً از دسترس ما خارج است و مثل یک شبح، کامپیوترمان را کنترل می‌کند. MINIX می‌‌تواند فریم‌ویر کامپیوتر را بازنشانی کند حتی اگر کامپیوتر خاموش باشد. کافی است کامپیوتر به پریز برق متصل باشد تا MINIX تنظیمات اصلی کامپیوتر را تغییر دهد. حتی یک کد مخرب می‌تواند در فواصل قطع اتصال از شبکه برق نیز به حیات خود ادامه دهد و در انتظار بماند تا کامپیوتر به پریز برق متصل شود. وجود این بخش مخفی در پردازنده به عقیده Minnich « حفره‌های بزرگی در سیستم ایجاد کرده است که مهاجمان می‌توانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند».

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟