تلفیق اندروید و ویندوز
فناوری Bridge اینتل چه نقشی در اجرای برنامه‌های اندرویدی در ویندوز 11 دارد؟
یکی از مهم‌ترین تغییرات ویندوز 11 قابلیت اجرای برنامه‌های اندرویدی در سیستم‌عامل ویندوز است. آن‌گونه که مایکروسافت اعلام کرده، ویندوز 11 می‌تواند برنامه‌های اندرویدی را به شکل مستقیم اجرا کند و به کاربران اجازه خواهد داد از فروشگاه جدید ویندوز استور این برنامه‌ها را دانلود کنند. البته امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز قبل از این نیز وجود داشت، اما به نظر می‌رسد روش اجرای آن‌ها در ویندوز 11 با تغییراتی همراه است. در ویندوز 11 مایکروسافت در نظر دارد از قابلیت‌های فناوری Intel Bridge به بهترین شکل استفاده کند.

1606683296_1_0.gif

به‌طور سنتی، کاربران اکوسیستم مایکروسافت برای اجرای برنامه‌های اندرویدی از شبیه‌سازهایی مانند NoxPlayer، Bluestacks و نمونه‌های مشابه استفاده می‌کنند. کاری که نرم‌افزارهای شبیه‌ساز اندروید انجام می‌دهند این است که نسخه‌ای مجازی از سیستم‌عامل اندروید را روی کامپیوتر ویندوزی کاربران اجرا می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند به شکل محدود برنامه‌های اندرویدی را درون شبیه‌ساز اجرا کنند. البته قابلیت‌های شبیه‌سازها محدود است و کاربر برای اجرای آن‌ها باید برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری سیستم را غیر فعال کند تا شبیه‌ساز بتواند در ویندوز اجرا شود. با این‌حال، مایکروسافت با معرفی ویندوز 11 راه‌حلی ارائه کرده که اجازه می‌دهد برنامه‌های اندرویدی به شکل بومی روی ویندوز اجرا شوند، درست مشابه با راه‌کاری که پیش‌تر در ارتباط با لینوکس انجام داد. برخی کاربران بر این باور هستند که راه‌حل جدید مایکروسافت شباهت زیادی به راه‌حل رزتای 1 و 2 اپل دارد. 

چگونه برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 اجرا می‌شوند؟

به فاصله کوتاهی پس از رونمایی رسمی از ویندوز 11، مایکروسافت در رویداد جداگانه‌ای که برای توسعه‌دهندگان اکوسیستم ویندوز ارائه کرد به جزییات بیشتری در ارتباط با چگونگی اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی روی ویندوز اشاره کرد. ‌گزارشی که وب‌سایت آرس تکنیکا در این زمینه منتشر کرده نشان می‌دهد قابلیتی که مایکروسافت در ویندوز 11 از آن استفاده می‌کند، زیرسیستم ویندوز برای اندروید (Windows Subsystem for Android) نام دارد. بد نیست بدانید که مایکروسافت همراه با عرضه ویندوز 10 از قابلیت مشابهی به‌نام زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (Windows Subsystem for Linux) رونمایی کرد که با استفاده از ویژگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Hyper-V امکان اجرای نرم‌افزارهای لینوکس روی کرنل واقعی لینوکس در محیط ویندوز را امکان‌پذیر می‌کند. ویژگی Hyper-V اجازه می‌دهد سیستم‌عامل دیگری در دل ویندوز بدون واسطه و بدون نیاز به دخالت ویندوز به لایه‌های زیرین سخت‌افزار دسترسی داشته باشد. درمقایسه‌ با اجرای سیستم‌عاملی روی سیستم‌عامل دیگر (از طریق شبیه‌ساز یا مجازی‌ساز)، راه‌حل فوق باعث می‌شود منابع سیستمی به شکل کمتر و بهینه‌تری مصرف شوند. با توجه به این‌که سیستم‌عامل اندروید از کرنل لینوکس استفاده می‌کند، در نتیجه مایکروسافت برای ساخت زیرسیستم ویندوز برای اندروید تنها یک چارچوب اندروید روی WSL طراحی کرده است. بنابراین، به احتمال زیاد برنامه‌های x86 اندرویدی از طریق Hyper-V به شکل مستقیم و بدون یک لایه اضافی یا شبیه‌ساز به شکل بومی روی ویندوز 11 اجرا می‌شوند.

یکی از نقاط مشترک ویندوز و اندروید قابلیت اجرای هر دو سیستم‌عامل روی زیرساخت‌های x86 و ARM است. البته ویندوز روی معماری x86 و اندروید روی معماری ARM بهتر اجرا می‌شوند، با این‌حال بخش عمده‌ای از برنامه‌های اندرویدی برای هر دو نسخه ARM و x86 ساخته شده‌اند. به‌همین‌دلیل، اگر برنامه‌های x86 اندرویدی را روی کامپیوتر ویندوزی x86 اجرا کنید، برنامه به شکل بومی و بدون شبیه‌ساز اجرا می‌شود. به همین ترتیب، اگر نسخه ARM یک برنامه اندرویدی را روی دستگاه ویندوزی مبتنی‌ بر پردازنده ARM اجرا کنید، اپ اندرویدی به شکل بومی اجرا می‌شود، با این تفاوت که شما برنامه اندرویدی را روی یک سورفس اجرا می‌کنید و در عمل از یک سخت‌افزار برای اجرای دو معماری مختلف استفاده می‌کنید. پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که اگر برنامه اندرویدی نسخه x86 نداشته باشد، در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟ این درست همان نقطه‌ای است که فناوری منحصر به فرد اینتل به مایکروسافت کمک می‌کند. 

فناوری اینتل بریج چیست و چگونه کار می‌کند؟

اینتل بریج (Intel Bridge) یک فناوری منحصر به فرد است که قابلیت اجرای بومی برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 را فراهم می‌کند. اینتل هم‌زمان با رونمایی رسمی از ویندوز 11 توضیح کوتاهی در ارتباط با همکاری با مایکروسافت و دسترسی به برخی کدهای خاص فناوری بریج ارائه کرد. بریج واسط یا به عبارت دقیق‌تر، مترجمی است که مجموعه دستورالعمل‌های معماری آرم را به شکلی ترجمه می‌کند که پردازنده‌های x86 قادر به درک آن هستند. به بیان دقیق‌تر، اینتل بریج پست کامپایلر زمان اجرایی (runtime post-compiler) است که امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی روی معماری x86 را فراهم می‌کند. البته فناوری بریج کاربردهای گسترده‌تری دارد و تنها بخشی از استراتژی XPU) XPU به هر نوع معماری محاسباتی که متناسب با نیاز برنامه کاربردی باشد اشاره دارد. ‌برنامه‌های امروزی به ترکیبی از معماری سخت‌افزاری‌، زبان‌های برنامه‌نویسی جدید، کتابخانه‌ها و ابزارهایی برای یادگیری نیاز دارند.) اینتل است و قرار نیست به اجرای برنامه‌های اندرویدی و پلتفرم x86 محدود شود. درست به همان شکلی که در دنیای واقعی در کنفرانس‌های بین‌المللی به یک مترجم زنده نیاز است و مترجم با تاخیری کوتاه صحبت‌های گوینده را ترجمه می‌کند، در تبدیل مجموعه دستورالعمل‌های معماری سخت‌افزاری به دستورالعمل‌های اجراشدنی برای معماری یک تاخیر زمانی جزیی به وجود می‌آید. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید تا نسخه آرم برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز به شکلی روان و همانند برنامه‌های بومی ویندوز اجرا شوند. اینتل در خبری که وب‌سایت Tom’s Hardware منتشر کرده به این نکته اشاره دارد که فراهم کردن قابلیت اجرای برنامه‌های اندرویدی در تمام پلتفرم‌های مبتنی ‌بر معماری x86 مهم است. بنابراین Intel Bridge به‌گونه‌ای طراحی شده که از تمام دستگاه‌های x86 منجمله ساخت شرکت ای‌ام‌دی پشتیبانی می‌کند. هرچند زیرساخت‌های ساخت اینتل تجربه بهینه‌تری ارائه می‌کنند و به‌همین‌دلیل، اجرای ویندوز 11 روی پردازنده‌های سری 10 و 11 اینتل بهترین انتخاب است. اینتل در خبری که منتشر کرده اعلام کرده است تا زمان نگارش این مقاله (تیرماه 1400) به بیش از 80 لپ‌تاپ برای استفاده از ویندوز 11  گواهی Evo داده است. این دستگاه‌ها از پردازنده‌های نسل 10 و 11 سری Core اینتل استفاده می‌کنند و به‌احتمال زیاد اواخر سال 2021 میلادی به بازار عرضه می‌شوند.

برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 چگونه اجرا می‌شوند؟

عملکرد برنامه‌های اندرویدی مشابه نرم‌افزارهای بومی ویندوز خواهد بود. به عبارت دقیق‌تر، کاربر از طریق منوی شروع به آن‌ها دسترسی خواهد داشت و امکان پین کردن آن‌ها به نوار وظیفه را دارد. برنامه‌های اندرویدی در حال اجرا آیکونی در نوار وظیفه خواهند داشت و می‌توان اندازه پنجره‌های آن‌ها را مانند نرم‌افزارهای ویندوزی تغییر داده و کمینه یا بیشینه کرد. علاوه بر این، قابلیت اسنپ جدید و بهبودیافته ویندوز 11 با برنامه‌های اندرویدی سازگاری کامل دارد. 

چگونه در ویندوز 11 به برنامه‌های اندرویدی دسترسی پیدا کنیم؟

همان‌گونه که اشاره شد، برنامه‌های اندرویدی را می‌توان به شکل مستقیم از برنامه مایکروسافت استور پیدا و نصب کرد. برنامه‌های اندرویدی در فروشگاه مایکروسافت به شکل رسمی از طریق فروشگاه آمازون نیز عرضه می‌شوند، بنابراین برای نصب آن‌ها علاوه ‌بر داشتن حساب مایکروسافت باید حساب آمازون نیز داشته باشید. همچنین، به این نکته دقت کنید که تمام برنامه‌های موجود در فروشگاه گوگل پلی در اپ فروشگاه آمازون قرار ندارند، هرچند دسترسی به برنامه‌های معروف بدون مشکل فراهم است. 

البته به این نکته دقت کنید که ممکن است فرآیند نصب برنامه‌های اندرویدی از طریق فروشگاه ویندوز کمی پیچیده باشد؛ اما مایکروسافت می‌گوید تنها یک‌ مرتبه برای نصب اولین برنامه اندرویدی به صفحه‌ای برای ثبت نام در آمازون خواهید رفت. پس‌ از ‌آن‌، فرآیند دانلود و نصب برنامه‌های اندرویدی یکسان با برنامه‌های ویندوزی است و تمام فرآیندهای مرتبط با دریافت برنامه از آمازون در پس‌زمینه و بدون دخالت کاربر انجام می‌شود. فروشگاه جدید ویندوز ‍11 با خط‌مشی‌های جدید مایکروسافت، دیگر توسعه‌دهندگان را ملزم نمی‌کند برنامه‌های خود را در قالب پلتفرم یونیورسال ویندوز (UWP) طراحی کنند، به‌طوری که در آینده توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های سنتی ویندوز (win32) و APK را برای انتشار از طریق استور ویندوز آماده کنند. در نتیجه فرآیند انتشار برای هر دو گروه از برنامه‌ها یکسان است.

فروشگاه ویندوز 11 با برنامه‌های اندرویدی 

یکی از بزرگ‌ترین مزایای ویندوز 11 برای توسعه‌دهندگان در مکانیزم مدیریت وجوه مالی است. از ‌این ‌پس توسعه‌دهندگان می‌توانند میزبانی برنامه‌ها و روش پرداخت درون‌ برنامه‌ای را خودشان مدیریت کنند. عرضه‌کنندگان برنامه‌های اندرویدی به فروشگاه آمازون محدود نیستند و قرار است گوگل پلی و گلکسی استور سامسونگ و حتا فروشگاه‌های غیراندرویدی مانند استیم و اپیک نیز به این مجموعه اضافه شوند. آن‌گونه که میگل ایکازا از مهندسان ارشد مایکروسافت اشاره کرده، قابلیت نصب مستقیم و خارج از استور (Sideload) فایل‌های APK (فایل‌های نصبی اندروید) روی ویندوز 11 وجود دارد. به بیان ساده‌تر، به لحاظ تئوری نصب برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 به سادگی نصب فایل‌های اجرایی ویندوز (EXE و MSI) است و کاربران به اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه خاصی محدود نیستند.

 آیا برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 به شکل محدود اجرا می‌شوند؟ 

هنوز مشخص نیست برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 تمام قابلیت‌های خود مانند اعلان‌ها، همگام‌سازی یا سایر قابلیت‌های موجود در گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد یا خیر. البته به این نکته دقت کنید که بیشتر  قابلیت‌های برنامه‌های اندرویدی به خدمات موبایل گوگل (Google Mobile Services) وابسته هستند. اگرچه اندروید سیستم‌عاملی متن‌باز است، اما بیشتر برنامه‌های اندروید عملکرد صحیح خود را مدیون واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی GMS هستند. البته ممکن است اجرای برخی برنامه‌های تولید شده توسط تولیدکنندگان خاص با محدودیت‌هایی همراه باشد. به‌طور مثال، شاید امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی ساخت هوآوی به راحتی سایر برنامه‌های اندرویدی نباشد. با این‌حال، یک نکته کاملا مشخص است. برنامه‌هایی که از GMS استفاده می‌کنند، ممکن است در زمان سایدلود کردن به شکل روانی روی ویندوز 11 کار نکنند. علاوه بر این، برنامه‌ها و بازی‌هایی که داده‌های آن‌ها از طریق گوگل‌درایو همگام‌سازی می‌شود، روی ویندوز به این ویژگی دسترسی نخواهند داشت. با توجه به این‌که برنامه فروشگاه آمازون از GMS استفاده نمی‌کند، اگر برنامه اندرویدی را از طریق فروشگاه آمازون نصب کنید، شاید با مشکلاتی روبرو شوید. آمازون سال‌ها است که مشغول ساخت واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی برای جایگزینی GMS برای اجرای بدون نقص برنامه‌های اندرویدی است. درست است که برنامه فروشگاه آمازون به بزرگی گوگل پلی نیست و برخی برنامه‌های موجود در آن به‌روز نیستند، اما بیشتر برنامه‌های بزرگ مانند اینستاگرام و تیک تاک در آن‌جا وجود دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟