دوربین تحت شبکه، مدار بسته و وب کم
‌‌دوربین تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
در مکان‌های پر تردد و محیط‌های بزرگی که امکان کنترل همه چیز توسط نیروهای محافظتی امکان‌پذیر نیست، شرکت‌ها از دوربین‌های تحت شبکه یا مداربسته استفاده می‌کنند. دوربین تحت شبکه با اتصال به شبکه داخلی یا از طریق اینترنت اجازه می‌دهد در هر لحظه و مکانی تصاویر مربوط به محیط را مشاهده کنید. دوربین‌های تحت شبکه به‌نام دوربین‌های آی‌پی شناخته می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم به برخی از پرسش‌های متداول در این زمینه پاسخ دهیم.

1606683296_1_0.gif

اولین موضوعی که برخی از کاربران مطرح می‌کنند به تفاوت میان دوربین تحت شبکه و وب‌کم باز می‌گردد. عملکرد و حتا فناوری به کار گرفته شده در هر دو محصول شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما کاربرد اصلی آن‌ها قابل مقایسه با دیگری نیست. دوربین تحت شبکه می‌تواند تصاویر با کیفیت را با سرعت بسیار بالایی انتقال دهد تا امکان مشاهده آنی تصاویر متعلق به مراکز حساس امکان‌پذیر باشد. همچنین، به ویژگی ضبط و نگه‌داری تصاویر در حجم‌های بالا تجهیز شده و پیکربندی‌های امنیتی پیشرفته‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد دوربین‌های دید در شب می‌توان به ویژگی دید در شب با کیفیت بالا، بزرگ‌نمایی تا بیش از 40 برابر بسته به مدل دوربین و برند، روشن بودن تمام وقت، ضبط خودکار تصاویر و فیلم‌ها روی دستگاه‌ها تحت شبکه یا حتا کارت حافظه‌ای که درون دوربین قرار می‌گیرد اشاره کرد. در مقابل تمامی این ویژگی‌ها، یک وب‌کم تنها برای انتقال تصاویر با کیفیت کم از طریق اینترنت استفاده می‌شود که سرعت ارسال تصاویر کمی دارد و به همین دلیل است که در زمان مشاهده تصاویر نفر مقابل شاهد پرش‌ها و لگ‌هایی هستید.

سوال جالب توجه دیگری که برخی از کاربران مطرح می‌کنند این است که آیا دوربین تحت شبکه و دوربین مداربسته هر دو یک مفهوم هستند یا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ هر دو نوع برای نظارت مستمر بر یک مکان استفاده می‌شوند و می‌توانند اطلاعات را روی یک حافظه جانبی ذخیره‌سازی کنند، اما دوربین‌های تحت شبکه اجازه می‌دهند از اینترنت و هر مکانی به مشاهده محیط تحت کنترل بپردازید. در نقطه مقابل دوربین‌های نظارت تصویری مداربسته اجازه می‌دهند تصاویر و فیلم‌‌ها در اتاق کنترل سازمان که به آن مرکز عملیات امنیت نیز گفته می‌شود مشاهده شوند. در حالی که نصب دوربین‌های نظارت تصویری مداربسته پیچیده و گران است، دوربین‌های تحت شبکه به سادگی و کمتری هزینه نصب می‌شوند. به‌طور مثال، شما می‌توانید یک دوربین تحت شبکه خریداری کنید، کارت حافظه را درون آن قرار دهید، بارکد روی دوربین را با گوشی یا تبلت اسکن کنید تا فرآیند جفت شدن انجام شود، دوربین و تبلت را به شبکه متصل کنید، دوربین را در مکان موردنظر نصب کنید و از تبلت برای مشاهده تصاویر استفاده کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوربین تحت شبکه می‌توان به نصب ساده، کنترل محیط از هر مکانی، قابلیت دید در شب به صورت رگی (نه در تمامی دوربین‌ها)، قابلیت تشخیص حرکات و سامانه هشداردهنده، قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات روی کارت شبکه، به‌کارگیری چند دوربین، بزرگ‌نمایی دیجیتال چند برابری، نویز کم در محیط‌های کم نور، کنترل از راه، اتصال به شبکه بی‌سیم، قابلیت چرخش 360 درجه‌ای، حس‌گر تشخیص انسان‌ها و اشاره کرد.

دوربین‌های تحت شبکه اجازه می‌دهند به روش‌های مختلفی فیلم‌ها و تصاویر را ذخیره‌سازی کنید. در بیشتر موارد شکافی برای قرار دادن کارت حافظه تعبیه شده تا به‌طور خودکار فیلم‌ها روی دوربین ذخیره‌سازی شوند. دوربین‌های تحت شبکه امروزی بدون مشکل از کارت‌های شبکه با ظرفیت‌های بالا پشتیبانی می‌کنند. کافی است یک کارت حافظه 16 یا 32 گیگابایتی را درون دوربین قرار دهید تا دوربین بتواند تصاویر را ذخیره‌سازی کند. البته اگر کیفیت فیلم‌ها یا تصاویری که دوربین ضبط می‌کند را کاهش دهید، اطلاعات بیشتری روی دوربین ذخیره می‌شود. حتا این امکان نیز وجود دارد تا دوربین به شکلی پیکربندی شود که در زمان‌های مشخص تصاویری که ضبط کرده را از طریق ایمیل ارسال کند یا روی فضای ذخیره‌سازی ابری قرار دهد. خوشبختانه تمامی دوربین‌های تحت شبکه همراه با نرم‌افزارهای قدرتمند مخصوص اندروید و iOS به بازار عرضه می‌شود تا کنترل از راه دور دوربین ساده شود. یکی از قابلیت‌های مهم دوربین تحت شبکه Motion Detection، است. ویژگی شناسایی حرکت به معنای آن است که هرگونه حرکتی مقابل دوربین باعث می‌شود تا لنز دوربین به سمت آن شی حرکت کند و شروع به‌ تصویربرداری کند. خوشبختانه ویژگی شناسایی حرکات در دوربین‌های تحت شبکه نه چندان گران‌قیمت نیز قرار گرفته و دوربین‌ها عملکرد خوبی در این زمینه دارند، حتا زمانی که هوا تاریک است.

دوربین‌های تحت شبکه به دو صورت کابلی یا بی‌سیم قابب استفاده هستند. نوع بی‌سیم یک مزیت بزرگ دارد که شما را از کابل‌کشی بی‌نیاز می‌کند و با اتصال به شبکه تجاری یا خانگی سیگنال‌ها را برای دستگاه مربوطه ارسال می‌کند. دوربین‌های تحت شبکه برای ارسال اطلاعات به یک ارتباط اینترنتی نیاز دارند که طبیعی است اینترنت ADSL برای این منظور مقرون به صرفه‌تر از اینترنت همراه است. نوع دیگری از دوربین‌ها تحت شبکه مجهز به فناوری انتقال جریان الکتریکی بر بستر اینترنت (PoE) سرنام Power On Ethernet هستند که اجازه می‌دهند دوربین بدون نیاز به کابل جداگانه برق و تنها از طریق کابل شبکه برق مورد نیاز را دریافت کند. در این حالت باید دستگاه دیگر همچون سوییچ نیز مجهز به درگاه فوق باشد تا کابل‌کشی در محیط کمتر شود.

دوربین‌های تحت شبکه به ویژگی دیگر ضبط صدا نیز تجهیز شده‌اند تا یک مکانیزم نظارت تصویری تمام عیار ارائه کنند. به همین زمانی که در محل قرار ندارید و ویژگی ضبط تصویر از محیط را فعال کرده‌اید امکان ضبط وقایع و مشاهده کامل آن‌ها در زمان دیگر وجود دارد. همچنین امکان اتصال همزمان چند دوربین تحت شبکه نیز وجود دارد. مدیریت چند دوربین به‌طور همزمان می‌تواند توسط نرم‌افزارهای مدیریتی مرتبط با دوربین یا تجهیزات مخصوص که DVR نامیده می‌شوند انجام شود. مشاهده تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های تحت شبکه معطوف به دستگاه‌های همراه همچون گوشی‌ها و تبلت‌ها نیست و این امکان وجود دارد تا تصاویر را روی تلویزیون‌ها نیز مشاهده کرد. البته در این حالت باید از پایانه خروجی آنالوگ برای برقراری اتصال میان دوربین تحت شبکه و تلویزیون استفاده کرد. در این حالت می‌توان تصاویر را روی تلویزیون مشاهده کرده و در صورت نیز اقدام به ضبط تصاویر کرد. البته تمامی شرکت‌ها از دستگاه‌های DVR به عنوان سرور تجهیزات نظارت تصویری استفاده می‌کنند. سازمان‌ها در زمان نصب دوربین‌های تحت شبکه از طریق کابلی که به بخش ورودی DVR متصل می‌شود اطلاعات را برای این دستگاه ارسال می‌کنند. دستگاه‌های DVR پیشرفته به‌نامHD-DVR  قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های آنالوگ اچ‌دی را نیز دارند. این دستگاه‌ها مجهز به درگاه‌های ورودی و خروجی مختلفی هستند که شامل درگاه‌های خروجی صدا برای اتصال دستگاه به بلندگو، درگاه‌های ورودی صدا برای نصب میکروفون، درگاه‌های انتقال تصویر HDMI برای ارسال تصاویر به مانیتورها و تلویزیون‌ها، درگاه‌های CVBS برای اتصال به تلویزیون، درگاه‌های شکبه محلی برای اتصال دستگاه به سوییچ و درگاه یو‌اس‌بی برای اتصال ماوس و صفحه‌کلید هستند.

دوربین‌های تحت شبکه مجهز به لنزهای قدرتمندی هستند که امکان بزرگ‌نمایی چند ده برابری، چرخش تمام درجه در حالت افقی یا عمودی و مشاهده با کیفیت تصاویر در شب را دارند. دوربین‌های تحت شبکه همان‌گونه از نامشان پیدا است در تعامل با شبکه‌ها کار می‌کنند، البته اگر در محیطی شبکه‌ای وجود نداشته باشد امکان به‌کارگیری شبیه به یک دوربین معمولی وجود دارد که البته مقرون به صرفه نیست.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟