روش‌های افزایش امنیت دوربین‌های تحت شبکه (IP camera)
دوربین امنیتی تحت شبکه یا اصطلاحا دوربین آی‌پی (IP camera)، نوعی دوربین ویدیویی دیجیتال است که تصاویر ویدیویی را از طریق اینترنت یا شبکه رایانه‌ای برای کاربر ارسال می‌کند. دوربین‌های تحت شبکه (IP camera) اغلب کاربردهای امنیتی و نظارتی دارند، اما همین دوربین‌های امنیتی و نظارتی نیازمند رعایت نکاتی هستند تا خود نیز در امنیت باشند و از دستبردهای فیزیکی و حملات سایبری ایمن بمانند. با برداشتن چند گام ساده می‌توان امنیت دوربین‌های تحت شبکه یا آی‌‌پی را افزایش داد. به‌روزرسانی سفت‌افزار، تعیین گذرواژه، تغییرنام کاربری و گذرواژه پیش‌فرض، قطع ارتباط دوربین با اینترنت، روشن کردن گزینه رمزنگاری و انتخاب محل مناسب برای نصب دوربین، از جمله روش‌های افزایش امنیت دوربین‌های تحت شبکه است که در ادامه توضیح داده خواهدشد.

1606683296_1_0.gif

سفت‌افزار (firmware) دوربین‌ تحت شبکه را به‌روزرسانی کنید

برای افزایش امنیت دوربین تحت شبکه، نرم‌افزار داخلی یا اصطلاحا سفت‌افزار را به‌روزرسانی کنید. نرم‌افزار داخلی یا اصطلاحا سفت‌افزار اکثر دوربین‌های تحت شبکه امروزی، قابل به‌ر‌وزسانی است. اگر ضعف امنیتی جدیدی شناسایی شود، شرکت سازنده دوربین، اغلب وصله یا اصلاحیه مربوطه را در قالب نسخه جدید سفت‌افزار منتشر می‌کند تا کاربران، آن را از سایت شرکت دریافت کنند. سفت‌افزار دوربین‌ تحت شبکه معمولا از کنسول مدیر (admin) و توسط مرورگر وب به‌روزرسانی می‌شود.

خوب است گاهی به وب‌سایت شرکت سازنده دوربین سری بزنید تا ببینید آیا سفت‌افزار دوربین‌تان‌ به‌روزرسانی شده است یا نه. با به‌روزرسانی سفت‌افزار دوربین تحت شبکه، احتمال حمله‌ موفق هکرها به آن کاهش می‌یابد.

دوربین تحت شبکه‌ را محلی نگه دارید

اگر نمی‌خواهید تصاویر دوربین‌ تحت شبکه سر از اینترنت درآورد، دوربین را به اینترنت متصل نکنید.

اگر حریم خصوصی از اولویت‌های شماست، پس باید دوربین‌تان را در حریم شبکه محلی خودتان نگاه دارید و به آن، آدرس‌های آی‌پی‌ غیرقابل مسیریابی اختصاص دهید (مثل 192.168.0.5 یا چیزی شبیه آن). اما حتی اگر آدرس‌های آی‌پی دوربین‌ تحت شبکه، غیرقابل مسیریابی باشد، باز هم ممکن است دوربین از طریق نرم‌افزار خود (و قابلیتی موسوم به port forwarding) یا استفاده از مجموعه پروتکل‌های UPNP، بر صحنه اینترنت ظاهر شود. به وب‌سایت شرکت سازنده دوربین‌تان مراجعه کنید تا بدانید چطور باید دوربین را در حالت فقط محلی (local-only) راه‌اندازی کنید.

برای دوربین‌ تحت شبکه گذرواژه (پسورد) تعیین کنید

یکی دیگر از روش‌های موثر افزایش امنیت دوربین تحت شبکه این است که برای آن گذرواژه (پسورد) تعریف کنید. در بسیاری از دوربین‌های تحت شبکه، گزینه حفاظت توسط گذرواژه (پسورد) به‌طور پیش‌فرض فعال نیست. برخی کاربران نیز فراموش می‌کنند پس از راه‌اندازی اولیه دوربین، حفاظت توسط گذرواژه را فعال کنند. نتیجتا دوربین در برابر هر کاربر احتمالی دیگری بی‌دفاع می‌ماند.  

اکثر دوربین‌های تحت شبکه دست‌کم نوعی احراز هویت ابتدایی دارند که شاید چندان کارآمد نباشد، اما بهتر از هیچ است. با یک نام کاربری و گذرواژه قوی تصاویر دوربین‌تان را محافظت کنید و حتما گذرواژه را هر چندوقت یک‌بار تغییر دهید.  

حساب کاربری پیش‌فرض مدیر (admin) را تغییر دهید و گذرواژه جدیدی تعریف کنید

برای افزایش امنیت دوربین تحت شبکه، نام کاربری و گذرواژه پیش‌فرض آن را تغییر دهید. شرکت سازنده دوربین تحت شبکه، برای دوربین‌تان نام و گذرواژه‌ پیش‌فرض تعریف کرده است. اما معمولا همه می‌توانند با مراجعه به بخش پشتیبانی آن مدل دوربین، در وب‌سایت شرکت سازنده (و حتی گوگل)، این نام کاربری و گذرواژه پیش‌فرض را بیابند. اگر هنوز نام کاربری و گذرواژه را تغییر نداده‌اید، بدانید که حتی هکرهای تازه‌کار نیز می‌توانند نام کاربری و گذرواژه پیش‌فرض دوربین‌ را پیدا کنند و سپس به تصاویر دوربین‌ دسترسی یابند یا دوربین‌تان را کنترل کنند.  

اگر دوربین‌ تحت شبکه‌ شما بی‌سیم است، گزینه رمزنگاری WPA2 را روشن کنید

اگر دوربین تحت شبکه شما بی‌سیم است، باید آن را به شبکه بی‌سیم رمزنگاری شده با استاندارد WPA2 متصل کنید تا کسانی که شبکه‌های بی‌سیم را شنود می‌کنند، نتوانند به دوربین‌تان متصل شوند و به ویدیوها و تصاویر آن دسترسی یابند.

دوربین تحت شبکه را جای نامناسب نصب نکنید

اگر نمی‌خواهید غریبه‌ها دوربین‌ تحت شبکه‌ را ببینند و متوجه آن شوند، آن را جایی نصب نکنید که جلوی چشم همه باشد. حتی اگر فکر می‌کنید که دوربین‌های تحت شبکه شما از هر نظر امنیت دارند، بدانید که همیشه نفوذگرانی هستند که برای کور کردن دید دوربین‌ها (با شیوه‌هایی همچون حملات روز صفر) راه‌های جدیدی می‌یابند؛ راه‌هایی که شرکت سازنده دوربین هنوز متوجه آن‌ها نشده است. دوربینی که وظیفه آن، افزایش امنیت و نظارت است، خود نیز باید از نظر فیزیکی در امنیت نسبی باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟