چگونه با Wireshark سازنده یک کارت شبکه را شناسایی کنیم
زمانی که داده‌های شبکه را با Wireshark و بر مبنای تنظیمات پیش‌فرض جمع‌آوری می‌کنید، اطلاعاتی در ارتباط با تولیدکننده کارت شبکه نیز جمع‌آوری شده و به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی درباره هر دستگاه به دست آورید.

1606683296_1_0.gif

این مطلب بخشی از سری آموزش‌های نتورک پلاس است که پیشتر در سایت شبکه منتشر شده است.
برای مشاهده فهرست و خرید کتاب +Network راهنمای شبکه‌ها اینجا کلیک کنید. 

شناسایی سازنده یک کارت شبکه

Wireshark یک ابزار تحلیل‌گر متن‌باز رایگان شبکه است که برای شناسایی پیام‌های شبکه و پیاده‌سازی یک مدل مبتنی بر OSI به کارشناسان شبکه کمک می‌کند. بیشتر بسته‌هایی که روی یک شبکه ارسال می‌شوند مک آدرس دریافت‌کننده، ارسال کننده یا هر دو را دارند. زمانی که داده‌های شبکه را با Wireshark و بر مبنای تنظیمات پیش‌فرض جمع‌آوری می‌کنید، اطلاعاتی در ارتباط با تولیدکننده کارت شبکه نیز جمع‌آوری شده و به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی درباره هر دستگاه به دست آورید. زمانی که ابزار فوق را دانلود کرده و اجرا کردید تصویری همانند شکل زیر مشاهده می‌کنید.

در شکل بالا برای مشاهده مک‌آدرس کافی است روی ارتباط فعال خود (وای‌فای یا سیمی) در تصویر بالا وای‌فای کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای ظاهر می‌شود که فعالیت‌های انجام شده در شبکه را نشان می‌دهد. در پنل میانی این پنجره اطلاعاتی در ارتباط با وضعیت ارتباطات و پروتکل‌های استفاده شده نشان داده می‌شود. در این پنل اگر روی گزینه Ethernet II دوبار کلیک کنید تا باز شود، Wireshark مک‌آدرس کارت شبکه را مقابل فیلد Source همانند تصویر زیر نشان می‌دهد.

گاهی اوقات، مجبور هستید با آدرس‌های فیزیکی ارائه شده توسط یک فرمان خروجی کار کرده یا به اطلاعاتی فراتر از آنچه Wireshark ارائه می‌کند دسترسی داشته باشید. در چنین شرایطی بهتر است از جداول مک آدرس‌های آنلاین شبیه به Wireshark’s OUI Lookup Tool استفاده کنید.

1. در شکل بالا مشاهده می‌کنید که آدرس MAC در فیلد source مشخص شده است. سه بایت اول این آدرس، c8: f7: 33، OUI سازنده دستگاه را مشخص می‌کنند. اگر به سایت wireshark.org/tools/oui-lookup مراجعه کرده، این مقادیر را درون فیلد OUI search وارد کرده و دکمه Find را کلیک کنید، ابزار OUI Lookup Wireshark اطلاعات جالبی در اختیارتان قرار می‌دهد.

دسترسی به اطلاعات مک‌آدرس از طریق خط فرمان

2. برای مشاهده اطلاعات مک‌آدرس از طریق خط فرمان، پنجره Command Prompt را باز کرده و دستور ipconfig / all را برای شناسایی آدرس فیزیکی کارت شبکه وارد کنید.

3. برای انتخاب و کپی اطلاعات موردنیاز در کلیپ‌بورد، ابتدا Ctrl+M را برای فعال کردن علامت‌گذاری فشار دهید، سپس سه بایت اول از آدرس فیزیکی اتصال فعال شبکه را با ماوس انتخاب کرده و کلیدهای Ctrl+C را فشار دهید. (در پنجره خط فرمان سه بایت اول مک‌آدرس را کپی کنید.)

4. به فیلد جست‌وجوی وب‌سایت Wireshark (که در پاراگراف قبل با آن آشنا شدید) رفته و Ctrl+V را فشار دهید تا اطلاعات درون فیلد Wireshark Lookup Tool قرار گیرند، سپس روی Find کلیک کنید. چه شرکتی تولید‌کننده کارت شبکه شما است؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟