حرکت دست به عصای شرکت‌ها در بازار شبکه و آمادگی برای آخر سال
10 محصول برجسته شبکه در انتهای سال ۹۶
در سال ۹۶ محصولات شبکه معرفی شده حول محور استاندارد جدید 802.11ax، فناوری نسل دوم مش وای‌فای و روترهای ترکیبی، شبکه‌های 10 گیگابیت خانگی و دوربین‌های امنیتی 4K بود. با هم 10محصول برتر حوزه شبکه در سال 96 را مرور می‌کنیم. در این بررسی عمدتا محصولاتی معرفی شده اند که در نمایشگاه CES 2018 به نمایش درآمدند.

 دی‌لینک و سریع‌ترین روتر بی‌سیم دنیا

 

عنوان غافل‌گیرانه‌ترین محصول شبکه را شرکت دی‌لینک با معرفی روتر DIR-X9000 به خود اختصاص می دهد. این روتر طراحی شبیه به روتر DIR-895L سابق این شرکت دارد، ولی از هشت آنتن خارجی سود می‌برد و مجهز به دو استاندارد پیشرفته 802.11ax و 802.11ac است. البته از استاندارد 802.11n نیز پشتیبانی می‌کند. این روتر سه‌بانده با MU-MIMO 4x4 است. مجموع این استانداردها و فناوری‌ها به‌ سرعت 11 گیگابیت روی وای‌فای منجر شده است که سریع‌ترین روتر بی‌سیم دنیا تاکنون است. از همه مهم‌تر، برای اولین بار در دنیا از درگاه اترنت RJ45 با سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه سود می‌برد که خبری خوشحال‌کننده برای طرف‌داران شبکه‌های کابلی است. این ابر روتر در نیمه دوم سال 2018 وارد بازار می‌شود.

ایسوس و بلندگوی هوشمندی با روتر مش وای‌فای

ایسوس با معرفی Lyra Voice یکی از جذاب ترین محصولات را ارایه کرد. یک بلندگوی هوشمند شیک و باکلاس که البته یک روتر مش وای‌فای پرقدرت از رده AC2200 هم است. این محصول سه‌بانده است و در مجموع سرعتی 2.2 گیگابیت به دست می‌دهد. می‌تواند با سیستم مش وای‌فای Lyra ایسوس جفت شود و از شش آنتن داخلی سود می‌برد. روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت برابر 400 مگابیت و روی دو فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز867 مگابیت می‌رسد. این بلندگو/ روتر بی‌سیم می‌تواند هاب مرکزی خانه هوشمند و اینترنت اشیا باشد و با دستیارهای صوتی آمازون و گوگل سازگار است. تمام ویژگی‌های روترهای بی‌سیم ایسوس را در خود دارد و می‌تواند طیف وسیعی از کارهای خانه را به طور خودکار کنترل کند.

لینک‌سیس و یک روتر مش وای‌فای ارزان‌تر

سیستم مش ‌وای‌فای Velop لینک‌سیس در سال 2017 بسیار خوب ظاهر شد و تحسین همگان را برانگیخت. اکنون، لینک‌سیس یک مدل ارزان‌تر و کوچک‌تر آن را در رده AC1300 معرفی کرد. روترهای جدید دوبانده هستند و روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 867 مگابیت را به نمایش می‌گذارند. اندازه این روترها نیز کوچک‌تر شده است و می‌توانند به‌عنوان توسعه‌دهنده با روترهای اصلی Velop جفت شوند. فریم‌ویر این روترها امکانات بیشتری دارد و از ابزارهایی مانند کنترل والدین و نظارت شبکه سود می‌برد. این روترها برای افزایش قدرت وای‌فای خود از لینک Backhaul استفاده می‌کنند و قرار است در بهار سال 2018 وارد بازار شوند.

نت‌گیر و سوئیچ 10 گیگابیت خانگی مخصوص بازی

این سوئیچ هم زیبا است و هم عجیب و البته منحصر به ‌فرد. سوئیچ GS810EMX نت‌گیر از ده درگاه اترنت RJ45 سود می‌برد که هشت درگاه سرعتی 1 گیگابیت و دو درگاه سرعتی 10 گیگابیتی دارد. برای هرکدام از درگاه‌ها یک چراغ LED با طیف رنگ متنوع برای رنگ‌آمیزی سوئیچ و همین ‌طور گزارش‌گیری اتصال لینک و سرعت شبکه قرار داده شده است. بزرگ‌ترین مزیت این سوئیچ، داشبورد گیمینگ آن است که امکان کنترل و مدیریت ترافیک بازی‌های آنلاین روی شبکه را می‌دهد. کاربران با این داشبورد می‌توانند هر درگاه را نظارت و مدیریت کنند و ترافیک یا پهنای ‌باند یک درگاه را بر دیگری اولویت‌ دهند. این سوئیچ از یک اپلیکیشن موبایل نیز سود می‌برد تا بتوان از راه دور هم آن را کنترل و مدیریت کرد. GS810EMX هیچ‌گونه فن یا خنک‌کننده‌ای ندارد و می‌تواند با محصولات خانواده Nighthawk نت‌گیر به‌خوبی جفت شود. 

هواوی و روترهای مش وای‌فای پاورلاین

این شرکت غول دنیای ارتباطات هم یکسری روتر بی‌سیم هیبریدی را معرفی و نمایشگاه را شوکه کرد. این روترها به‌نام WiFi Q2 ترکیبی از روترهای بی‌سیم مش وای‌فای و روترهای اکستندر پاورلاین هستند. تاکنون، هیچ شرکتی چنین راهکاری را عرضه نکرده است. هواوی مدعی است این سیستم می‌تواند دو مشکل عمده سرعت و محدوده پوشش‌دهی وای‌فای سنتی را حل کند. این سیستم یک روتر اصلی AC1200 و چندین روتر پاورلاین دارد که به پریز برق متصل می‌شوند و می‌توانند اطلاعات را با سرعت 1 گیگابیت روی کابل‌های برق از یک اتاق به اتاق دیگر در دوردست منتقل کنند. این روترها از استاندارد 802.11v و Seamless roaming استفاده می‌کنند. حداکثر می‌توان 16 روتر پاورلاین را با روتر اصلی جفت کرد تا یک ساختمان چند طبقه زیر پوشش وای‌فای برود.

لینک‌سیس و روتر گیمینگی برای Xbox One

این شرکت پس از عرضه روتر گیمینگ منحصر به‌ فرد WRT32X  در سال 2017، اکنون مدلی از آن را به طور اختصاصی برای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس وان عرضه کرد. این روتر در رده AC3200 و دوبانده است. روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعتش 600 مگابیتی و روی فرکانس 5 گیگاهرتز به مرز 2600 مگابیت می‌رسد. این روتر از فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و DFS سود می‌برد، اما وجه تمایز آن با تمام روترهای گیمینگ دیگر بازار، قابلیت Killer Prioritization Engine است. این قابلیت در کنار سخت‌افزارهای رده بالای بازی، می‌تواند به طور خودکار ترافیک یک پی‌سی یا کنسول بازی را تشخیص و سرعت، کیفیت و پهنای ‌باند بیشتری برایش اختصاص دهد. این روتر کمترین پینگ و لگ شبکه را به دست می‌دهد و برای کاربران حرفه‌ای گیمینگ طراحی شده است.

نت‌‌گیر و روتر گیمینگ جدید

روتر XR500 تازه‌وارد دیگری در خانواده روترهای گیمینگ نت‌گیر است با این تفاوت که مجموعه‌ای از امکانات نرم‌افزاری به کمک سخت‌افزار می‌آیند تا تجربه بازی آنلاین جاودانه‌ای را برای کاربران روی شبکه فراهم کنند. این روتر در رده AC2600 و دوبانده است. چهار آنتن خارجی دارد و از MU-MIMO 4x4 سود می‌برد. با استفاده از فناوری DFS و پهنای ‌باند 160 مگاهرتز روی فرکانس 5 گیگاهرتز می‌تواند به‌راحتی استریم محتوای گیمینگ بی‌درنگ را انجام دهد. به فناوری Geofiltering مجهز است تا به طور خودکار فاصله کاربران با سرورهای بازی و دستگاه‌های دیگر را کمتر کند. به طور خودکار زمان تأخیر و پینگ شبکه را محاسبه می‌کند و در بهترین وضعیت ممکن قرار می‌دهد. 

دی‌لینک و روتر بی‌سیم امنیتی

یک روتر امنیتی به‌نام DIR-2680 با شکل و شمایل جالب از دی لینک. چندی است که ایده ترکیب دستگاه‌های امنیتی و روترهای بی‌سیم رایج شده است و اکنون دی‌لینک این ایده را به بهترین شکل و با همکاری شرکت مکافی پیاده‌سازی کرد. این محصول یک روتر بی‌سیم دوبانده در رده AC2600 است. از فناوری MU-MIMO پشتیبانی می‌کند و حداکثر 128 کاربر می‌توانند به آن وصل شوند. روی روتر  DIR-2680 مجموعه‌ای متنوع از ابزارهای کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان، ضدویروس، ضدبدافزار، ضدفیشینگ، ضداسپم، مانیتور بی‌درنگ تهدیدها و خطرات امنیتی مبتنی بر وب وغیره عرضه شده است. چهار درگاه اترنت و یک درگاه WAN دارد که همگی یک گیگابیتی هستند. برخی ویژگی‌های امنیتی بی‌درنگ این روتر مبتنی بر فناوری‌های ابری هستند.

ایسوس‌تور و ذخیره‌ساز 10 گیگابیتی

این شرکت سازنده محصولات ذخیره‌سازی و NAS از سری محصولات AS4000 خود رونمایی کرد. ایسوس‌تور فعلاً دو مدل دو و چهار کشویی برای این سری معرفی کرده است که مبتنی بر پردازنده ARMADA 7020 شرکت مارول با معماری پایه آرم Cortex A72 هستند. این محصولات اولین NAS بازار با معماری پردازنده ARMv8 محسوب می‌شوند. هر دو از حافظه رم 2 گیگابایتی DDR4-2400 سود می‌برند و دو درگاه اترنت محلی 1 گیگابیتی به همراه یک درگاه اترنت 10 گیگابیتی SFP+ دارند. مشخصات این محصولات نشان می‌دهد برای کسب‌ و کارهای کوچک و اداری طراحی شده‌اند و از سیستم ‌عامل اختصاصی ADM 3.1 این شرکت سود می‌برند. هر دو ذخیره‌ساز در سه ماهه دوم سال 2018 وارد بازار می‌شوند.

ایسوس و اولین روتر بی‌سیم 802.11ax

دستگاه RT-AX88U اولین روتر بی‌سیم 802.11ax ایسوس و جهان است. این روتر دوبانده است که روی فرکانس 5 گیگاهرتز با سرعتی 4804 مگابیتی و روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعتی 1148 مگابیتی به نمایش می‌گذارد تا سرعت نهایی این روتر به مرز 6 گیگابیت برسد. گفتنی است استاندارد 802.11  ax هم روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و هم روی فرکانس 5 گیگاهرتز کار می‌کند، ولی استاندارد 802.11 ac فقط مختص فرکانس 5 گیگاهرتز است. چهار آنتن خارجی دارد و از MU-MIMO 4x4 سود می‌برد. پردازنده این روتر دو هسته‌ای با سرعت 1.8 گیگاهرتز به همراه یک گیگابایت رم و 256 مگابایت حافظه فلش است. هشت درگاه LAN و یک درگاه WAN دارد و از دو درگاه USB 3.1 برای ذخیره‌سازی و اتصال تجهیزات شبکه سود می‌برد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟