گنجینه‌های آنلاین ما
گوشی Pixel و عکاسی محاسباتی
بخش زیادی از فعالیت‌های دیجیتال ما روی سرور‌ها و کامپیوترهای شرکت‌ها ذخیره می‌شوند. این داده‌ها، گنجینه‌ای گران‌بها هستند و از آن‌ها می‌توان در کاربردهای متنوعی استفاده کرد. این داده‌ها منابع آموزشی خوبی برای سامانه‌های هوشمندی هستند که در آینده بخش مهمی از زندگی ما خواهند شد. گوگل معتقد است، با کمک همین سامانه‌های هوشمند نرم‌افزاری قادر خواهیم بود بر محدودیت‌های سخت‌افزاری غلبه کنیم، برای مثال، می‌توان به گوشی Pixel 3 این شرکت که با همین دیدگاه طراحی شده است، اشاره کرد.

1606683296_1_0.gif

گوگل با معرفی گوشی‌های Pixel 3 بر قابلیت‌های هوش مصنوعی این گوشی‌ها به‌ویژه در حوزه عکاسی و تصویربرداری تأکید زیادی کرده است. البته گوگل در این حوزه تنها نیست و طی ماه‌های اخیر، رقبای مهمی نظیر سامسونگ و اپل هم با معرفی محصولات جدیدشان، تمرکز خود را بر عکاسی مبتنی بر هوش مصنوعی به خوبی به نمایش گذاشتند. شرکت گوگل بخش عمده درآمد خود را از راه تبلیغات دیجیتال کسب می‌کند و شاید در حالت کلی، رقیب قدرتمندی در بازار ابزارهای همراه به شمار نیاید، اما وقتی پای هوش مصنوعی در میان باشد داستان فرق می‌کند. گوگل در محصول جدید خود سعی کرده با استفاده از هوش مصنوعی به کاربر کمک کند تا عکس‌های بهتری بگیرد.  گوگل کار روی دوربین Pixel 3 را حتی پیش از عرضه رسمی Pixel 2 آغاز کرده بود. گروه عکاسی محاسباتی (Computational Photography) گوگل سال‌ها سابقه تحقیق در این حوزه دارد. برای مثال، تجزیه و تحلیل عکس‌های گرفته شده در نور کم از جمله موضوعات تحقیقاتی بوده که گوگل سال‌ها روی آن کار کرده است. ویژگی‌های فیلم‌برداری جدیدی که در این گوشی‌ها معرفی شده، نظیر Top Shot، Photobooth ،Super Res Zoom و Motion Auto Focus همگی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند. البته، بخش مهمی از قابلیت‌های دوربین Pixel 3 به ارتقای سخت‌افزاری آن مربوط است. بخش فیلم‌برداری جلوی این گوشی متشکل از دو دوربین است. دوربین پشتی هم یک دوربین۱۲.۲ مگاپیکسلی با  حسگری جدید است. با این‌که شرکت‌های دیگر استفاده از دو یا حتی تعداد بیشتری از لنزها را برای دوربین‌های پشتی می‌آزمایند اما گوگل از یک لنز استفاده می‌کند و معتقد است که می‌توان با استفاده از یادگیری ماشینی، یعنی همان چیزی که گوگل در آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نیاز به لنزهای بیشتر را برطرف کرد.

مطلب پیشنهادی

حذف نویز از تصاویر با یادگیری ماشین
یادگیری ماشین در دنیای بینایی

گوگل با استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری به نوعی با افزایش قیمت تمام شده گوشی‌های خود مقابله می‌کند. باید توجه داشته باشیم، بخش مهمی از قیمت یک گوشی پیشرفته به قطعات دوربین آن مربوط است. این گوشی به یک کمک‌پردازنده موسوم به Visual Core مجهز است که گوگل آن را با همکاری اینتل توسعه داده و به‌عنوان تراشه‌ اختصاصی هوش مصنوعی برای دوربین Pixel عمل می‌کند. این کمک‌پردازنده پیش از این در Pixel 2 استفاده شده بود. در گوشی جدید کمک‌پردازنده Visual Core به‌روزرسانی شده و قادر است بیش از پیش وظایف مربوط به دوربین را پشتیبانی کند که ویژگی‌هایی نظیر Top Shot از آن جمله‌اند. این نوع استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای جبران خطاهای انسانی یا محدودیت سخت‌افزاری، روند جدیدی در عکاسی محاسباتی به‌شمار می‌آید. اما این‌که هوش مصنوعی به‌جای ما تصمیم بگیرد که کدام عکس بهتر است و کدام نه، شاید کمی ناراحت‌کننده به نظر برسد. Venkatesh Saligrama، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه بوستون معتقد است: «اگر قرار است هوش مصنوعی به ما کمک کند تا عکس‌های بهتری بگیریم، این مشکلی ندارد اما اگر قرار است نظر خود را تحمیل کند و با این روش، در عکاسی ما تغییری ایجاد کند شاید این چیزی نباشد که ما به آن علاقه‌ای داشته باشیم.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟