یادگیری ماشین در دنیای بینایی
حذف نویز از تصاویر با یادگیری ماشین
ما همیشه علاقمند هستیم ماشین‌هایی بسازیم تا بتوانند ببینند و دنیای اطراف خود را درک کنند. این روزها استفاده از یادگیری ماشین در حوزه بینایی کامپیوتری محبوبیت زیادی پیداکرده‌ و محققان به‌طورجدی روی استفاده از روش‌های یادگیری ماشینی در حوزه تصویرگری و تحلیل تصاویر کار می‌کنند. انویدیا، با آموزش دادن سامانه‌های هوشمند، سعی در کاهش نویز عکس‌ها و افزایش کیفیت آن‌ها دارد.

1606683296_1_0.gif

گروهی متشکل از محققان انویدیا، ام‌آی‌تی و دانشگاه Aalto فنلاند بر روی پروژه‌ای کار می‌کنند که هدف از آن کاهش نویز در عکس‌ها است. این گروه از ۵۰ هزار تصویر برای آموزش سامانه هوش‌مصنوعی خود استفاده کرده‌اند. این سامانه موسوم به Noise2Noise قادر است تصویری با نویز بسیار بالا را پاک‌سازی کرده و آن را به کیفیت قابل‌قبولی برساند. عکس‌هایی که برای آموزش به‌کار رفته‌اند تصاویری بدون نویز و باکیفیت بالا بوده‌اند که نویز به‌صورت نامنظم به آن‌ها اعمال‌شده؛‌از تصاویر تولیدشده با کامپیوتر و اسکن‌های MRI نیز برای آموزش این سامانه استفاده‌شده است.

حذف نویز از تصاویر  نتیجه استفاده از روش انویدیا در کاهش نویز. 

استفاده از روش‌های کاهش نویز سابقه زیادی دارد اما استفاده از یادگیری ماشینی برای این کار، حوزه تحقیقاتی به نسبت جدیدی به‌شمار می‌آید.


نویز به دلایل متنوعی در عکس ظاهر می‌شود و می‌توان آن را در عکس‌هایی که به‌طور مثال در تاریکی گرفته‌شده‌اند، تصاویر پزشکی، تصاویر تولیدشده با کامپیوتر و تصاویر فضایی مشاهده کرد. اما بیشترین موارد نویز در تصویر را در تصاویر گرفته شده با دوربین‌های دیجیتال در نور کم یا استفاده از ویژگی زوم دیجیتال دوربین مشاهده می‌کنیم. برای آموزش بخش مربوط به MRI این سامانه از 5 هزار تصویر استفاده‌شده است. Jacob Munkberg، یکی از محققان انویدیا می‌گوید: «این یک نتیجه اولیه است که ما با استفاده از داده‌های آموزشی جمع‌آوری‌شده از یک پایگاه داده عمومی MRI به دست آوردیم؛ اما همین نتایج ثابت می‌کند، در آینده می‌توان بر استفاده از چنین سامانه‌ای در کاربردهای حقیقی حساب کرد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟