گلادیاتورهای دیجیتال
آیا انجام بازی‌های ویدیویی ورزش محسوب می‌شود؟
بازی‌های کامپیوتری از دیدگاه بخش وسیعی از جامعه به‌ویژه از دید بسیاری از والدین یک فعالیت بی‌هدف و عامل اتلاف وقت است. ساعت‌ها نشستن و فشردن دکمه‌های یک گیم‌پد و خیره شدن به نمایش‌گر، یک سرگرمی صرف، یک وقت‌گذرانی بیهوده و حتی خطری برای سلامتی محسوب می‌شود. اما آن‌چه در واقعیت می‌بینیم، این است که بازی‌های کامپیوتری یک سبک جدید زندگی به‌ویژه برای رده‌های سنی پایین جامعه ایجاد کرده و خوب یا بد، درست یا نادرست، فرهنگ ویژه‌ای در جامعه جاری شده است.

 اگر سال‌ها پیش بازی‌های کامپیوتری به اتاقی در بسته محدود می‌شد، اکنون این بازی‌ها صاحب رقابت‌های جهانی شده‌اند. جوانان و نوجوانانی که پس از هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها بازی در اتاق‌ها و مراکز بازی اکنون به سطح بالایی از مهارت رسیده‌اند و می‌توان به آن‌ها لقب «متخصص» را داد، عضو گروه می‌شوند و در رقابت‌هایی شرکت می‌کنند که برای برگزاری آن‌ها میلیاردها دلار هزینه شده و میلیون‌ها نفر بازدیدکننده دارد. امروزه رقابت‌های زیادی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود که در آن بازیکن‌های حرفه‌ای بازی‌های کامپیوتری در قالب تیم‌های بسیار منسجم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقه‌ها در سالن‌های بسیار بزرگ و مجهز برگزار می‌شود، هزاران نفر در محل مسابقه‌ها را می‌بینند و میلیون‌ها نفر هم به‌طور آنلاین یا از طریق تلویزیون رقابت‌ها را دنبال می‌کنند. یکی از بحث‌هایی که به واسطه این رقابت‌ها ایجاد شده این است که چنین رقابت‌هایی را که تحت عنوان کلی eSports شناخته می‌شوند، می‌توان «ورزش» دانست یا خیر. در مقاله پیش رو به این موضوع اشاره داریم.

خیلی‌ها معتقد هستند یکی از ملزومات «حرفه‌ای بودن در بازی‌های کامپیوتری» این است که بازیکن فعالیت بدنی کم‌تری داشته باشد و فقط با استفاده از گیم‌پد یا صفحه کلید بازی کند. این دیدگاه بسیار سخت‌گیرانه سبب می‌شود فاصله عمیقی بین بازی‌های ورزشی و کامپیوتری ایجاد شود. اما داستان سوی دیگری نیز دارد. اکنون بازی‌های کامپیوتری دیگر به اتاق بازیکنان محدود نمی‌شود. چند سال است رقابت‌های بزرگی در سطح جهانی برای این بخش از حوزه سرگرمی ترتیب داده می‌شود و تیم‌های بزرگی از سراسر دنیا در این رقابت‌ها شرکت و میلیون‌ها بیننده از سراسر دنیا این رقابت‌ها را دنبال می‌کنند. در واقع، گونه جدیدی از رقابت‌ها در سال‌های اخیر مرسوم شده است که دنبال کردن آن هیجان زیادی همراه دارد. رقابت‌هایی که به e-sports (ورزش‌های الکترونیک) معروف شده است. مسابقه‌های Extreme Masters World Championship (اینتل و ESL) که از 12 تا 15 مارس در لهستان برگزار شد (شکل 1) یا مسابقه‌هایی که به The International معروف است و براساس بازی Dota 2 سازماندهی می‌شود، از جمله این رقابت‌های بزرگ هستند. طبق اعلام Valve Software که مالک حقوق بازی Dota 2 است، بیش از 20 میلیون نفر رقابت‌های International 4 را دیده‌اند.​


خواننده گرامی: برای ادامه مطالعه این مقاله نیاز به عضویت در سایت دارید. اگر عضو سایت هستید اطلاعات کاربری خود را وارد کنید؛ در غیر این‌صورت ثبت نام نمایید، تا به تمامی مقالات دسترسی داشته باشید.

برچسب: