Rainbow Six Siege
رنگین‌کمان‌کم‌رنگ؛ رینبوسیکس با تغییرهای فراوان برگشته است
پیش از «رینبوسیکس : محاصره»، این مجموعه‌ محبوب، از دنیای بازی‌ها و بازی‌سازان ناپدید شده بود. «رینبوسیکس: وگاس2» (Rainbow Six: Vegas 2) آخرین شماره از این مجموعه‌ بود که هشت سال پیش در سال 2008 منتشر شد. چهار سال بعد با یک تریلر سینمایی از «میهن‌پرستان» (Patriots) رونمایی شد؛ اما نه‌تنها ماه‌های بعد خبری از آن نشد؛ بلکه یوبی‌سافت پروژه‌ ساخت بازی را نیز متوقف کرد. همه‌ از مرگ این مجموعه‌ محبوب سخن می‌گفتند تا این‌که در نمایشگاه E3 سال گذشته، یوبی‌سافت «محاصره» را معرفی کرد.

تمرکز اصلی ساخت بازی در پایان سال 2013 آغاز شد و به عنوان نماینده‌ عنوان متوقف‌شده‌ «رینبوسیکس6: میهن‌پرستان» قدم به میدان گذاشت. با این‌که محاصره مانند گذشته با تکیه بر واقعیت و همکاری تیمی ساخته شده است؛ اما حالت آنلاین جدید و محیط تخریب‌پذیری را معرفی کرده که گیم‌پلی این بازی اول‌شخص را وارد مرحله‌ تازه‌ای کرده است. تریلری که در نمایشگاه E3 سال 2014 برای حاضران پخش شد، سناریوی نجات گروگان‌ها را به تصویر کشید و با نمایش خیره‌کننده‌ گیم‌پلی و همکاری تیمی، نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به دست آورد. یوبی‌سافت در سال 2015 و قبل از انتشار بازی هم بیکار نبود و با معرفی بازگشت حالت همکاری (Co-operative) «شکار خراب‌کار» (Terrorist Hunt) که در گذشته از محبوب‌ترین بخش‌های بازی بود، همه را خوشحال کرد؛ به علاوه کسانی که نسخه ایکس‌باکس وان بازی را پیش‌خرید کرده بودند، می‌توانستند قسمت اول و دوم «وگاس» از این مجموعه را به صورت رایگان دانلود کنند؛ اما اگر از طرفداران قدیمی رینبوسیکس هستید و می‌خواهید با خیال راحت و تنهایی سراغ نجات گروگان‌ها یا دستگیری خراب‌کارها بروید، باید بدانید که محاصره یک بازی کاملا آنلاین است و از بخش تک‌نفره و داستانی در آن خبری نیست. همین مسئله این سوال را مطرح می‌کند که بهتر نبود محاصره از همان ابتدا یک بازی Free-to-Play و رایگان باشد؟  

محاصره
بازی در ظاهر همان رینبوسیکس همیشگی است؛ هم‌چنان با تیم بزرگی از نیروهای ویژه از ملیت‌ها و گروه‌های نظامی مختلف طرف هستید که برای مقابله با یک حادثه یا دفع یک خطر، گرد هم آمده‌اند. طبق معمول هم آن‌قدر تجهیزات حرفه‌ای و پیشرفته دارید که مطمئن شوید مانند «اسپلینتر سل» (Splinter Cell) یا «گوست ریکان» (Ghost Recon) با رد پای «تام کلنسی» (Tom Clancy)، خالق فقید این مجموعه‌ها طرف هستید؛ با این‌حال محاصره، ویژگی همکاری آرام و با دقت شماره‌های پیشین این مجموعه را با بخش آنلاین بسیار سریع، خشن و جدی عوض کرده است؛ از طرفی تمرکز سازندگان بر اسلحه‌هایی که توانایی خراب کردن موانع را داشته باشند، در کنار انفجارهای غافل‌گیرکننده، باعث شده است تا نتیجه‌ هر کدام از نبردها قابل پیش‌بینی‌ نباشد. حالا ممکن است حمله از هر جهتی آغاز شود و از طرفی، تصمیم‌های مختلفی برای دفاع از راه‌ها و ورودی‌ها پیش رو دارید. 

 زمان‌بندی درست یک انفجار می‌تواند راه جدیدی را برای  شما باز کند.

وقتی محاصره را همراه با 4 نفر دیگر بازی می‌کنید، تازه متوجه می‌شوید که باید تعریف‌تان از همکاری تیمی در بازی‌ها را تصحیح کنید. بازی‌های آنلاین زیادی مانند «سرنوشت» (Destiny) وجود دارند که بیش‌تر نقشه‌ها و ماموریت‌های‌شان بر مبنای کار گروهی و وجود یک تیم در صحنه طراحی شده‌اند؛ اما محاصره چنان به کار گروهی و هماهنگی احتیاج دارد که هر لحظه غفلت، به قیمت از دست دادن یکی از اعضای تیم یا از دست دادن هدف تمام می‌شود، به‌علاوه برخلاف بازی‌های دیگر، فورا احیا نمی‌شوید و همین موضوع برای پیشروی، اضطراب و هیجان بالایی را  ایجاد می‌کند. هر دور با آماده کردن نقشه توسط مدافعان برای مقابله با حمله‌ تیم مقابل آغاز می‌شود؛ مسدود کردن درها و پنجره‌ها، آماده کردن تله‌ها در مقابل راه‌های ورودی و مجهز کردن دیوار‌ها برای ایستادگی در برابر گلوله‌های سنگین و انفجارها، وظایف مختلف مدافعان را تشکیل می‌دهند. این موضوع را هم در نظر بگیرید که نقشه‌های بازی نسبت به دیگر بازی‌های آنلاین گروهی، بسیار بسیار کوچک است و بیش‌تر، ساختمان‌های کوچک و چندطبقه، میدان نبردتان را شکل می‌دهند. برای همین نبردها آن‌قدر در فاصله‌ نزدیک و با ضرباهنگ بالا انجام می‌شوند که اصلا متوجه تمام شدن هر دور نمی‌شوید.

 اگر حواس‌تان نباشد خودتان اولین قربانی استراتژی‌تان خواهید بود.

تیم حریف هم در فاصله‌ آماده شدن مدافعان، برنامه‌ها و استراتژی‌های ورود به قلب نقشه را بررسی می‌کند. مهاجمان از «دِرون»‌های (Drone) هوش‌مند برای پرواز بر فراز نقشه و بررسی راه‌های ورودی استفاده می‌کنند تا برای هجوم از قسمت‌های مختلف تصمیم بگیرند. وقتی در زمان محدود، مرحله‌ آماده شدن هر دو گروه تمام شد، نوبت به حمله و دفاع می‌رسد؛ مهاجمان تلاش می‌کنند حریف را غافل‌گیر کنند و مدافعان هم در اضطراب این‌که این‌بار از کدام قسمت غافل‌گیر می‌شوند، منتظر می‌مانند؛ به‌علاوه زمانی که گلوله‌ها شلیک می‌شوند و انفجارها زمین را می‌لرزانند، هیچ تضمینی برای برنده شدن هیچ کدام از تیم‌ها وجود ندارد و مانند یک رقابت واقعی، هر ثانیه می‌تواند جای برنده و بازنده را عوض کند؛ به این ترتیب یوبی‌سافت به هدفش که ساخت یک Esport واقعی برای رقابت‌های رسمی است، رسیده است. یادتان باشد که هماهنگی تیمی بدون گفت‌وگوی صوتی، امکان‌پذیر نیست و سکوت اعضا، حرکت در نقشه را شبیه یک فیلم ترسناک خواهد کرد که هر لحظه باید منتظر مرگ‌تان بمانید. 

سالم بمانید
مانند بیش‌تر بازی‌های تیمی و رقابتی، در محاصره نیز با نبردهای زمانی و هدف‌مند مواجه هستید که در هر کدام دو تیم پنج‌نفره در مقابل یک‌دیگر قرار می‌گیرند. مرحله‌ها شامل نجات گروگان‌ها یا پیدا کردن بمب‌ها هستند و در این میان، تیمی که بتواند تمام اعضای تیم مقابل را از بین ببرد بدون برآورده کردن هدف، برنده‌ بازی خواهد بود. تنها راه نجات یاران خودی هم احیای سریع آن‌ها خواهد بود و دیگر پس از مردن، به نقشه‌ نبرد باز نخواهید گشت. با این‌که شماره‌های گذشته رینبوسیکس به شما اجازه می‌داد با شخصی‌سازی نیروها، برای نبرد افراد دلخواه‌تان را تدارک ببینید؛ اما محاصره تنها 20 نیروی مختلف دارد. این ویژگی محاصره را بیش از پیش شبیه بازی‌های نقش‌آفرینی اکشن تیمی کرده است و شماره‌ جدید رینبوسیکس از شما می‌خواهد از ابزارهای یکسان در موقعیت‌های مختلف، آن‌طور که خلاقیت‌تان اجازه می‌دهد، استفاده کنید. واحد ضد خرابکاری و واحد تخریب، دو گروه اصلی بازی هستند که هر کدام از اعضای‌شان ویژگی‌های خاص خود را دارند و در یکی از دسته‌های حمله یا دفاع قرار می‌گیرند. واحد ضد خرابکاری برای موقعیت‌های بسیار پیچیده و حساس مانند گروگان‌گیری که با صدمه دیدن گروگان‌ها همراه است، آموزش دیده‌اند و حمله‌های هماهنگ و مبارزه‌ در مکان‌های کوچک و بسته از توانایی‌های‌ آن‌هاست. افراد واحد تخریب در قلب طراحی گیم‌پلی شماره‌ جدید رینبوسیکس قرار گرفته‌اند و بسیاری از نقشه‌ها و سناریوها به خاطر تخریب‌پذیری بالای محیط شکل گرفته‌اند. حالا هیچ سقف و دیواری امن نیست. هر دیواری می‌تواند مسیر تازه‌ای باز کند و زمان‌بندی دقیق خراب کردن یک سقف می‌تواند به غافل‌گیری بزرگ گروگان‌گیرها ختم شود. گلوله‌ها هم این بار از هر جایی که توانش را داشته باشند، عبور می‌کنند و پناه گرفتن و پنهان شدن را سخت‌تر کرده‌اند. 

 در هر نقشه تله‌های فراوانی انتظارتان را می‌کشند.

پیشنهاد بی‌شرمانه
با این‌که تمام مکانیک‌های گیم‌پلی در محاصره به‌خوبی کار می‌کنند؛ اما انتخاب و طراحی نقشه‌ها در کنار در نظر نگرفتن بخش تک‌نفره، یکی دیگر از ضعف‌های بازی است؛ البته تمام نقشه‌های محاصره کوچک نیستند؛ اما باز هم درگیری و نبرد در منطقه‌ای کوچک اتفاق می‌افتد و در بعضی نقشه‌ها، بمب‌ها و گروگان‌ها در چند مکان مشخص هستند که هر دور تنها جای‌شان عوض می‌شوند و حس جست‌وجوی واقعی برای یافتن‌شان را از بین می‌برند. با این‌حال بیش‌تر مشکلات محاصره به خاطر طراحی آن بر مبنای یک بازی Free-to-Play است و پیشرفت در بازی هم بر اساس این سبک از بازی‌ها طراحی شده است. این موضوع را در نظر بگیرید که برخلاف بازی‌های Free-to-Play، شما برای محاصره، قیمت یک بازی کامل را پرداخت کرده‌اید؛ اما با مکانیک‌هایی شبیه به بازی‌هایی مانند League of Legends یا «قهرمانان طوفان» (Heroes of the Storm) طرف هستید. در ابتدا تمام نیروها در دسترس نیستند و برای به خدمت گرفتنشان به واحد پول بازی که با نام «شهرت» (Renown) شناخته می‌شود، احتیاج دارید. هر کشور در بازی چهار نیرو دارد؛ دو مهاجم و دو مدافع. برای به خدمت گرفتن اولین نیرو به 500 واحد از پول بازی احتیاج دارید و برای دومین نیرو 1000 و برای نیروهای سوم و چهارم هم به ترتیب به 1500 و 2000 امتیاز شهرت نیاز دارید. جمع کردن نیروهای ابتدایی کار سختی نخواهد بود؛ اما برای کامل کردن تیم خود و جذب نیروهایی با توانایی‌های جدید به زمان بیش‌تری احتیاج دارید؛ به‌علاوه برای شخصی‌سازی اسلحه‌ها و اعضای تیم هم باید هر بار قسمتی از امتیاز شهرت‌تان را خرج کنید. 
انتخاب شخصیت در ابتدای راه‌اندازی بازی نیز مشکل دیگری در طراحی محاصره است؛ شما تنها امکان استفاده از نیرویی را دارید که خودتان آن را به دست آورده‌اید و برخلاف بازی‌هایی که از آن‌ها نام برده شد، هیچ شخصیت رایگانی در آغاز بازی نخواهید داشت. به عنوان نمونه یک نیروی خاص همان‌قدر می‌تواند در یک موقعیت مفید باشد که در دیگری کاملا ارزش خود را از دست بدهد؛ اگر قرار باشد گروگانی را پیدا کنید، نیرویی که می‌تواند ضربان قلب را از پشت دیوار حس کند کاملا به کمک‌تان می‌آید؛ در صورتی که نیرویی که مقدمات هجوم را با بمب دیواری فراهم می‌کند، می‌تواند همان اول گروگان را از بین ببرد؛ اگر بعد از ساعت‌ها بازی یک نیروی مجهز و با استعداد را به خدمت گرفته‌اید به این معنی نیست که می‌توانید از آن در هر دور و در سناریوهای مختلف استفاده کنید؛ زیرا هر نفر تنها می‌تواند یک نیروی خاص را انتخاب کند و دو نفر نمی‌توانند نیرویی یکسان داشته باشند؛ به این ترتیب اگر برای یک نقش ویژه آماده شده‌اید و دل‌تان می‌خواهد همیشه با آن بازی کنید یا ترکیبی از نیروهای یکسان را برای نفوذ به محکم‌ترین دژ دشمن یافته‌اید، باید برای اجرای برنامه‌های خود از نو برنامه‌ریزی کنید.

این موضوع شاید به پرداخت درون‌برنامه‌ای (Microtransaction) بازی برگردد. با این‌که در حال حاضر نمی‌توانید نیروهای جدید بخرید؛ اما بازی این نوید را می‌دهد که در آینده می‌توانید با این امکان، سلاح، تجهیزات و نیروهای جدید بخرید؛ با این حال بعد از حدود 20 ساعت بازی می‌توانید نیمی از نیروها را در اختیار بگیرید. بعد از آن هم نوبت به خرید «تقویت‌کننده»‌ها (Booster) می‌رسد که برای مخاطبان بازی‌های Free-to-Play بسیار آشنا هستند. تقویت‌کننده‌ها در محاصره تا پنجاه درصد امتیاز شهرت را افزایش می‌دهند و امکان مناسبی را برای تهیه‌ سلاح ها و افراد جدید فراهم می‌کنند. تقویت‌کننده‌ها تنها با پرداخت پول واقعی قابل تهیه هستند؛ اما نه به‌طور مستقیم؛ تقویت‌کننده‌ها با واحد پول دیگری جدا از «شهرت» تهیه می‌شوند و معمولا در بسته‌های پیشنهادی مختلفی قرار دارند که در آن‌ها سلاح، نیرو، پوسته‌های جدید و حتی شهرت قرار دارند.  واقعیت این است که تلاش برای به‌دست آوردن امتیاز شهرت برای بازی‌ای که برای آن 60 دلار پرداخت کرده‌اید، کمی احمقانه به‌نظر می‌رسد. در بازی‌هایی مانند «قهرمانان طوفان» می‌توانید زمان بسیاری را صرف به‌دست آوردن واحد پول بازی کنید تا شخیت‌ها و امکانات جدید بخرید؛ اما به‌طور مستقیم هم می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و این در حالی است که به صورت رایگان مشغول بازی هستید و خدا می‌داند در چنین بازی‌هایی با 60 دلار چه چیزهایی می‌توانید برای خودتان بخرید؛ البته هم‌چنان می‌توانید برای به دست آوردن امتیاز شهرت روی بخش «شکار خرابکار» هم حساب کنید که به صورت همکاری تیمی و در مقابل هوش مصنوعی انجام می‌شود؛ اما نکته‌ ناامیدکننده در مورد این بخش این است که برخلاف بخش اصلی، بر روی سِرورهای اختصاصی اجرا نمی‌شود و به ارتباط میزبان با بازیکنان بسنده می‌کند؛ به این ترتیب باید خودتان را برای انواع مشکلات ارتباطی آماده کنید و این موضوع را هم در نظر بگیرید، اگر کسی که میزبان بازی است ماموریت را ترک کند، ارتباط همه قطع می‌شود و بازی بدون هیچ نتیجه‌ای تمام می‌شود. 
مشکلات ارتباطی و برقراری ارتباط با سِرورهای یوبی‌سافت، در پلتفرم‌های مختلف دیده می‌شوند و به بخش شکار خرابکار محدود نمی‌شود. حتی بخش تک‌نفره‌ «موقعیت‌ها» (Situations) که برای آشنایی با مکانیک‌ها و موقعیت‌های مختلف بازی می‌توانید آن را تنهایی بازی کنید هم از این مشکلات صدمه می‌بیند؛ از طرفی اگر ارتباط‌ شما با سِروهای یوبی‌سافت قطع شود، هم‌چنان می‌توانید ماموریت را ادامه دهید و با محیط‌ها آشنا شوید؛ اما از به دست آوردن امتیاز شهرت محروم می‌شوید؛ البته وقتی نوبت به بخش اصلی برسد هم باید خودتان را برای مشکلات زیادی در تنظیم کردن ارتباط افراد مختلف با یک‌دیگر و تشکیل تیم و راه‌اندازی رقابت آماده کنید که گاهی به صبر و حوصله‌ فراوانی احتیاج دارد. گاهی پیش می‌آید که گلوله به هدف برخورد نمی‌کند یا موقعیت عجیبی پیش می‌آید که همه به خاطر مشکلات فنی بخش آنلاین پیش می‌آیند.

پایان یک آغاز
یوبی‌سافت هم مانند ناشران و سازندگان بازی‌های آنلاین، برنامه‌ بلند مدتی را برای به‌روز نگاه داشتن بازی و اضافه کردن محتواهای جدید در پیش دارد و با این‌که حالا تنها 11 نقشه در اختیار دارید، این تعداد در فاصله‌های مشخص اضافه خواهند شد. در دوره‌ای که بیش‌تر استودیوها جذب ساخت بازی‌های آنلاین شده‌اند و این ویژگی به یکی از نشانه‌های برجسته نسل هشتم تبدیل شده است، هنوز زود است تا در مورد تجربه‌ نهایی محاصره اظهار نظر کنیم. تجربه نشان داده است که با گذشت زمان و با کمک به‌روزرسان‌ها و بسته‌های الحاقی مختلف، با روند بهتر و روان‌تری در بازی‌های آنلاین مواجه می‌شویم؛ به‌علاوه سبک بازی مخاطبان و نوع برخوردشان با مکانیک‌های گیم‌پلی از نگاه سازندگان پنهان نمی‌ماند و آن‌ها همواره می‌توانند تصمیم‌های جدیدی برای بهبود بازی بگیرند؛ اما مشکلات «رینبوسیکس: محاصره» درست از لحظه ایستادن آن میان یک بازی کامل و یک بازی Free-to-Play آغاز می‌شوند. وقتی قرار است هر ثانیه به قیمت از دست دادن یکی از اعضا یا از هم پاشیدن استراتژی تمام شود، مشکلات سِرورها و برقراری ارتباط آنلاین بخشیده نخواهند شد. کافی است به امکانات آنلاین قوی و باورنکردنی «سرنوشت»، نگاهی بیاندازید تا معنای واقعی بازی آنلاین و ارتباط بدون قطع را بفهمید. 
محاصره، بازگشت موفقی برای مجموعه‌ محبوب رینبوسیکس به حساب می‌آید و قدم‌های اول یک بازی آنلاین و رقابتی را درست برداشته است؛ اما می‌توانست کمی مهربان‌تر با مخاطبان رفتار کند و تکلیف خودش را از همان ابتدا با آن‌ها مشخص کند. رنگین‌کمانی که می‌توانست با رنگ‌های درخشانش منظره‌ دلپذیری را به تصویر بکشد، حالا تنها رنگ‌های کم‌رنگی در افق را نشان می‌دهد که از پشت ابرها و از دوردست دیده می‌شوند.

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

شبح سرعت؛ بازگشت ناامیدکننده‌ یک مجموعه دوست‌داشتنی

دنیای بزرگ بازی‌های کوچک: معرفی بازی‌های کوچک برای موبایل

یک نگاه، چند بازی: معرفی بازی‌های جدید پی‌سی و کنسول

ده روش بهبود زندگی واقعی با بازی‌های ویدیویی

اگر دوست دارید بهتر مسئله حل کنید؛ پای این 6 بازی بنشینید!

آبی مجازی؛ دنیای جدید بوگاتی

آیا بازی‌های ویدیویی اکشن، ذهن را فعال‌تر می‌کنند؟

مصرف آدرال و آمفتامین ها چه بلایی بر سر بازیکنان بازی های ویدئویی می آورد؟

بازی‌های رایگان سودآور

برچسب: