رشد روزافزون مشاغل ابری
پر تقاضاترین مشاغل دنیای ابری  در چند سال آینده چه مشاغلی هستند؟
گسترش زیرساخت‌های ابری باعث شده تا مشاغل مرتبط با رایانش ابری به یکی از جریان‌های اصلی دنیای فناوری‌‌اطلاعات تبدیل شوند، به‌طوری که امروزه بیش از 20 عنوان شغلی تنها در ارتباط با رایانش ابری به دنیای شبکه‌های کامپیوتری وارد شده‌اند که هر یک تعاریف خاص خود را دارند. با این‌حال، تنها برخی از آن‌ها مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند، شرح وظایف مشخصی دارند و درآمد خوبی نصیب متخصصان می‌کنند. در این مقاله با 10 مورد از عناوین شغلی برتر در حوزه زیرساخت ابری آشنا می‌شویم.

1606683296_1_0.gif

یک بازار جذاب و داغ در انتظار متخصصان رایانش ابری

استقبال از زیرساخت‌ها و خدمات ابرمحور، شگفتی کارشناسان فناوری‌اطلاعات را به همراه داشته است، به‌طوری که شرکت‌های فعال در این زمینه به سرعت به دنبال استخدام کارشناسان آشنا به مباحث ابری هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه، عدم نیاز به وجود برخی متخصصان در محل است. به بیان دقیق‌تر، به لطف ابزارهای نظارتی و دسترسی از راه دور این امکان وجود دارد که برخی کارها را به شیوه دورکاری انجام داد. علاوه بر این، کارشناسان تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی که وظیفه ارزیابی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در ارتباط با تجهیزات، پهنای باند مصرف شده و میزان مصرف انرژی تجهیزات سرمایشی و تحت شبکه را بر عهده دارند نیازی ندارند تمام وقت در محل حضور داشته باشند، زیرا کار اصلی آن‌ها تحلیل داده‌ها است و ارائه گزارشی در ارتباط با عملکرد سامانه‌ها و راندمان زیرساخت‌های ابری است. اسکات بونو، معاون منابع انسانی سایت Indeed در این‌باره می‌گوید: «در طول دهه گذشته، آمازون، گوگل و مایکروسافت در مقایسه با دیگر بزرگان دنیای فناوری‌اطلاعات، سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه زیرساخت‌های ابری و ارائه خدمات کاربردی انجام داده‌اند. این سه شرکت بزرگ با تمرکز بر متعا‌دل‌سازی قیمت‌ها، بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند. اگر نگاه دقیقی به برنامه‌های کاربردی و خدمات مهمی داشته باشیم که امروزه مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند، به خوبی مشاهده می‌کنیم که تمامی این خدمات کاربردی ابرمحور هستند. به همین دلیل است که تقاضا برای جذب استعدادهای برتر در حوزه ابر افزایش پیدا کرده است.»

پژوهشی که سایت CRN در این زمینه انجام داده نشان می‌دهد از مارس 2018 تا مارس 2021، تعداد آگهی‌های شغلی مرتبط با رایانش ابری بیش‌تر از تمامی مشاغل دنیای شبکه بوده و از هر 10 آگهی استخدامی مرتبط با دنیای شبکه، 5 مورد از آن‌ها به رایانش ابری اختصاص داشته‌اند. آمار ارائه شده توسط سایت CRN با الگوی آگهی‌های استخدامی مرتبط با رایانش ابری در ایران شباهت زیادی دارد. در یک سال گذشته، آگهی‌های مربوط به استخدام متخصصان رایانش ابری، ناظران مرکز داده، متخصصان تامین امنیت زیرساخت‌ها، تکنسین‌های فنی آشنا به مباحث رایانش ابری، متخصصان آشنا به مباحث IaaS به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. این آمار به وضوح نشان می‌دهند که صنعت فناوری‌اطلاعات در ایران به سمت رایانش ابری متمایل شده، تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه بیشتر شده‌اند و شرکت‌های فعال در این زمینه برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران مجبور شده‌اند از وجود متخصصان بیشتری بهره ببرند. بر همین اساس در این مطلب با 10 مورد از پر تقاضاترین مشاغل رایانش ابری که انتظار می‌رود در چند سال آینده بازار کار خوبی برای متخصصان پدید آورند آشنا می‌شویم.

1. مهندس عملیات توسعه (Development Operations Engineer)

مهندسان عملیات توسعه دانش عمیقی در مورد مسائل عملیاتی و فناوری دارند و به‌طور معمول وظیفه مطالعه و مشاهده عملکرد سیستم‎‌ها و ثبت نتایج را عهده‎‌دار هستند. این متخصصان فناوری‌‎اطلاعات مسوول پیکربندی اولویت‎‌های عملیاتی، تعیین اهداف پروژه و توسعه راه‌‎حل‎‌های عملیاتی با تعریف، مطالعه، برآورد و غربالگری راه‌‎حل‎‌های جایگزین را دارند. بر مبنای این تعریف باید بگوییم، یک مهندس عملیات توسعه، فردی است که در هر دو زمینه توسعه نرم‌افزار و پیکربندی زیرساخت تا رسیدن به مرحله اجرا نقش مهمی دارد. به‌طور کلی یک مهندس عملیات توسعه مجرب مجموعه‌‎ای از مهارت‎ها در زمینه کدنویسی، عملیات فناوری‎‌اطلاعات و مدیریت داده‌‎ها را در کارنامه خود دارد و می‎تواند تعامل سازنده‎ای با تیم‌های اجرایی داشته باشد. نکته مهمی که به عنوان یک مهندس عملیات توسعه باید بدانید این است که به غیر از کسب گواهی‌نامه‌های تخصصی مرتبط با این رشته، باید در حوزه‎‌های دیگر سابقه کار مفید داشته باشید. به‌طور مثال، برخی از مهندسان عملیات توسعه ابتدا به عنوان یک مهندس نرم‌افزار در شرکتی مشغول به کار می‌شوند. کنجکاوی ذاتی برای کسب دانش، مهارت و اشتیاق به خودآموزی کمک زیادی به موفقیت در این حرفه می‎کند، زیرا باید با تغییرات روز فناوری همراه باشید. متوسط ​​حقوق مهندس عملیات توسعه در ایالات متحده در سال 2021 حدود 122،000 دلار است.

2. مشاور ابر (Cloud Consultant)

مشاوران ابر باید شناخت جامع و کافی در ارتباط با محصولات ابری داشته باشند و در زمینه ویرایش و اصلاح کدها مهارت کاملی داشته باشند. بنابراین تسلط بر برنامه‌‎نویسی برای موفقیت در این زمینه اجتناب‎ناپذیر است. مشاوران ابر با بررسی نیازها و چگونگی استفاده از خدمات توسط مشتریان و تجزیه و تحلیل داده‎ها برای تعیین این‎که کدامیک از راه‌‎حل‎‌های ابری به بهترین شکل جوابگوی نیازهای مشتریان هستند وظایف خود را انجام می‌‎دهند. مشاوران بر اساس تجزیه و تحلیل خود توصیه‌‎هایی ارائه می‎دهند و حتا می‎توانند سیستم‎‌های ابری انتخاب شده برای سازمان یا توسط مشتریان را به شکل سفارشی‎ ویرایش کنند. یکی از پر تقاضاترین مشاغل رایانش ابری در کشورهای پیشرفته و ایران، مشاور ابر است که مطابق با آمار ارائه شده توسط سایت‎‌های کاریابی مثل گلسدور و ایندید، به‌طور متوسط 112000 هزار دلار در سال دستمزد عاید متخصصان می‎کند.

3. معمار نرم‎ افزار ابر (Cloud Software Architecture)

یک معمار نرم‌‎افزار ابر وظیفه تدوین و توسعه برنامه‎‌های راهبردی محاسباتی، ارزیابی و تطابق نتایج به‌‎دست آمده با خط‌‎مشی‎‌های تعیین شده، طراحی برنامه‎‌های ابری و مدیریت و نظارت بر ابر را عهده‌‎دار است. مسوولیت‎‌های دیگر یک معمار ابر، شامل پشتیبانی از معماری فعلی زیرساخت ابری و استقرار برنامه‎‌های تجاری جدید در محیط‎‌های ابری است. یک معمار ابر در هنگام طراحی و توسعه راه‎‌حل‎ها ضمن آگاهی در مورد مولفه‌‎های شناور (کدهای نرم‌‎افزاری که امکان ویرایش آن‎ها به شکل لحظه‌‎ای وجود دارد) باید در مورد مباحث مهم نرم‌‎افزاری مثل ادغام و تحویل مداوم (CD/CI) و معماری ابری شناخت کاملی داشته باشد. متوسط حقوق معمار نرم‌‎افزار در ایالات متحده در سال 2021 نزدیک به 135000 هزار دلار در سال است. 

4. مهندس ابر (Cloud Engineer)

ابر یک مرکز داده یا شبکه‌‎ای از سرورها است که به‌‎طور معمول متعلق به یک شرکت ثالث است که نرم‌افزار و خدمات ‎را ارائه می‎‌کند. بنابراین، اگر تاکنون از برنامه کاربردی استفاده کرده‌‎اید که روی دیسک سخت محلی اجرا نمی‎شود (مثل گوگل داک، دراپ باکس یا هر خدمات‌دهنده ایمیل تحت وب دیگری) به این معنا است که در حال استفاده از ابر هستید. مهندسان ابر مسوولیت مدیریت سیستم‎‌ها و فرایندهای ابرمحور سازمان را عهده‎‌دار هستند. وظایف یک مهندس ابر شامل بهینه‌‎سازی معماری است که سازمان از ارایه‌‎دهندگان خدمات ابری مثل گوگل کلاد، مایکروسافت آژر و آمازون AWS دریافت می‎کند، انتقال خدمات و زیرساخت‎‌های فعلی به زیرساخت‎‌های ابرمحور، مدیریت امنیت و دسترسی به خدمات است. شرکت‎‌های بزرگ در جست‎‌وجوی مهندسان ابری هستند که در زمینه Cloud Foundry ، DevSecOps، داکر، توسعه چابک و AWS Elastic Compute Cloud دانش کافی داشته باشند. این وظیفه یک مهندس ابر است که زیرساخت‎‌های یک شرکت را به‌گونه‌‎ای طراحی کند تا بتوانند با ابر ادغام شوند. این فرایند شامل اطمینان از عملکرد درست و سریع اتصالات شبکه و در اختیار داشتن فضای ذخیره‌سازی کافی برای نگه‎داری تمام داده‎‌های مورد نیاز یک شرکت در زمان حال و آینده است. یک مهندس ابر باید زیرساختی فراهم کند که تمام کارمندان و تیم‎‌ها با یکدیگر مرتبط باشند و سازمان مجبور نشود زیرساخت‎‌های جداگانه‎‌ای برای آن‎ها طراحی کند. نکته مهمی که علاقه‌‎مندان به این عنوان شغلی باید بدانند این است که صرف‌‎نظر از دانش فنی، مهارت‎‌های ارتباطی برای موفقیت در این شغل مهم هستند. در زیرساخت ابری همه نوع کارمندی مشغول کار هستند، بنابراین، اگر مشکلی به وجود بیاید، اولین فردی که به آن رجوع می‌‎شود مهندس ابر است. یک مهندس ابر همانند شاهراهی همه تیم‎ها و کارمندان را به یکدیگر مرتبط می‎‌کند و دیگر لزومی ندارد، تیم‌‎ها در صورت بروز مشکل به‎‌طور مستقل با یکدیگر گفت‌وگو کنند، بلکه درخواست یا مشکل خود را برای مهندس ابر ارسال می‎‌کنند. مهندس ابر یکی دیگر از مشاغل پر تقاضای دنیای رایانش ابری است. یک مهندس ابر در ایالات متحده به‎‌طور متوسط 118000 هزار دلار در سال درآمد کسب می‎کند.

5. مهندس پلتفرم (Platform Engineer)

یک مهندس پلتفرم ابر مسوولیت فنی رسیدگی به زیرساخت‎‌های ابری را عهده‌‎دار است و در زمینه طراحی‎، برنامه‌‎ریزی، مدیریت، نگه‎داری و پشتیبانی به معمار ابر کمک می‎کند. مهندسان پلتفرم کدهایی را می‎‌نویسند که شکاف میان نرم‌‎افزار و سخت‌‎افزار را پر کنند یا اگر در مواردی میان‌‎افزارهای متن‎باز به ویرایشی نیاز داشته باشند با اصطلاح نواقص این مشکلات را برطرف می‎‌کنند. علاوه بر این به آزمایش سامانه‌‎هایی می‎‌پردازند تا تجهیزات با حداکثر عملکرد و پایداری کار کنند. یک مهندس پلتفرم در ایالات متحده به‎‌طور متوسط 125000 هزار دلار در سال حقوق دریافت می‎کند. 

6. مهندس داده (Data Engineer)

مهندسان داده وظیفه دارند داده‌‎ها را به قالبی تبدیل کنند که امکان به‌‎کارگیری آن‎ها در فرایند تجزیه و تحلیل تجاری ساده شود. مهندسان داده، زیرساخت‎‌ها و محیط فناوری‌‎اطلاعات سازمان را برای تولید، نگه‎داری و آزمایش داده‌‎ها توسعه داده و به‎روز نگه می‌‎دارند. مهندسان داده تعامل نزدیکی با دانشمندان داده دارند و تا حد زیادی مسوول ارایه راه‌‎حل‎‌های نوین معماری هستند که دانشمندان داده‎‌ها برای انجام کار خود از آن‎ها استفاده می‎‌کنند. بر مبنای این تعریف مشاهده می‎کنیم، یک متخصص داده فردی است که داده‎‌های خام را دریافت می‎کند، آ‌ن‌ها را مرتب می‎کند و به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‎‌پردازد، با این هدف که بتواند اطلاعات مفیدی از آن به دست آورد یا اتفاقات و نتایج پیشرو را پیش‌بینی کند. داده‌‎ها در قالب اصلی خود کاربردی نیستند. برخی کاربران تصور می‎‌کنند هر چیزی كه توسط کامپیوترها تولید می‌‎شود (داده) منظم و قابل استناد است، اما در عمل این‎گونه نیست و داده‎‌ها همیشه ساختاریافته نیستند. شما هستید که باید این داده‌های خام را ساخت‌یافته و قابل فهم کنید تا امکان ساخت مدل بر مبنای آن‌ها وجود داشته باشد. 

مهندسان داده می‎توانند در حوزه‎‌های مختلف، از بازاریابی و توسعه محصول گرفته تا بهره‌وری عملیاتی زیرساخت‎‌های ابری به شرکت‎‌ها کمک کنند. در دنیای رایانش ابری، این متخصصان، داده‌‎های جمع‌آوری شده از کاربران و خدمات را تجزیه و تحلیل می‎‌کنند تا بتوانند برای توسعه و بهبود قابلیت محصولات و خدمات از آن‎ها بهره برد. نکته مهمی که به عنوان یک مهندس داده باید بدانید این است که اگرچه مهندسان داده پیش‌زمینه‌‎ای ترکیبی از دانش علم کامپیوتر، ریاضی و آمار دارند، اما افرادی را نیز می‎توان پیدا کرد که با پیش‌زمینه در علوم دیگر وارد این حوزه شده‌‎اند، به‌ویژه آن‌ها که دارای مدرک دکترا هستند، اما مهم این است که درباره مباحث رایانش ابری دانش کافی داشته باشید. مهندسان داده در ایالات متحده به‎‌طور متوسط سالانه 130،000 هزار دلار حقوق دریافت می‎‌کنند. 

7 . توسعه‌دهنده فول‌استک (Full-Stack Developer) 

قلب تپنده تمامی زیرساخت‎‌های رایانش ابری کدهای رو و زیرساختی هستند که باعث می‎شوند مصرف‎ کنندگان به بهترین شکل از خدمات استفاده کنند. یک توسعه‌‎دهنده فول‌-استک می‎تواند یک توسعه‌‎دهنده وب یا مهندس وب باشد که تعامل مستقیمی با بخش‎‌های فرانت‌‎اند و بک‎‌اند یک سایت یا برنامه کاربردی دارد. به‌‎طور معمول وظایف یک توسعه‌‎دهند فو‎ل‌استک در ارتباط با پایگاه داده، ساخت نمای ظاهری سایت (فرانت‎ اند)، چگونگی برقراری ارتباط خدمات با پایگاه داده و حتا تعامل با مشتریان در مرحله برنامه‌‎ریزی برای پیاده‌‎سازی پروژه‎‌ها است. به‌طور معمول متخصصان فول‌‎استک در ارتباط با مباحث وب و تجهیزات همراه دانش کافی دارند و حداقل به یک یا دو زبان برنامه‌‎نویسی قادر به کدنویسی هستند که پایتون یکی از آن‎ها است. برای درک کامل کاری که یک توسعه‌دهنده فول‌‎ استک انجام می‎دهد، ابتدا باید بدانید هر کدام از توسعه‌دهندگان سمت کلاینت و سمت سرور چه کاری انجام می‎دهند.  توسعه‌دهندگان سمت کلاینت یا فرانت‎اند، روی کدهایی کار می‎‌کنند که مولفه‎‌های یک نرم‌افزار، برنامه یا وب‌سایت را ایجاد می‎کند و کاربران می‎توانند به‌طور مستقیم آن‎را مشاهده و با آن ارتباط برقرار کنند. از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان سمت سرور (بک‌‎اند) روی کدهایی کار می‎‌کنند که به اجرای عملیات پشت صحنه کمک می‎‌کنند، مثل اتفاقاتی که در یک وب سرور رخ می‎دهد. با ترکیب این دو تخصص با یکدیگر شما به یک توسعه‌دهنده فول‌‌استک تبدیل خواهید شد. یک توسعه‌دهنده فول‌استک باید دانش وسیعی در ارتباط با حوزه‎‌های مختلف داشته باشد، هرچند ممکن است در همه موضوعات دانش خیلی عمیق نداشته باشند. اشراف گسترده به زمینه‌‎های مختلف فناوری باعث می‎شود تا یک توسعه‌دهنده فول‎‌استک بتواند برای حل مشکلات گوناگون به شرکت کمک کند. این توسعه‌دهندگان می‎توانند باگ‎های موجود در کل ساختار نرم‌افزار چه در سمت کلاینت و چه در سمت سرور را شناسایی و برطرف کنند. نکته مهمی که به عنوان یک توسعه‌‎دهنده فول‌‎استک باید بدانید این است که به‌طور معمول، فرصت‎‌های شغلی برای توسعه‌دهندگان فول‎‌استک در تمامی شرکت‎‌ها به یک اندازه وجود دارد، با این‌حال جایگاه توسعه‌دهندگان فول‌استک در شرکت‌های ارایه‌‎دهنده خدمات ابری محفوظ است. یک توسعه‌‎دهنده فول‌‎استک در ایالات متحده به‎‌طور متوسط 108000 هزار دلار در سال دستمزد دارند. 

8. مهندس نرم‌‎افزار(Software Engineer)

مهندس نرم‌‎افزار ابری یک توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار است که مسوولیت طراحی سیستم‌‎های اطلاعاتی که عملکردی مبتنی بر اینترنت دارند را عهده‎‌دار است و علاوه بر این در زمینه طراحی و استقرار برنامه‎‌های کاربردی و توسعه خدمات کاربردی اینترنت‌‎محور به شرکت ارایه‌‎دهنده خدمات کمک می‎‌کند. یک مهندس نرم‎‌افزار برای موفقیت در کار خود باید تسلط کاملی بر زبان‎‌های برنامه‎‌نویسی و چارچوب‎‌هایی که قصد استفاده از آن‎ها را دارد داشته باشد. برخی از مهارت‎‌های مورد تقاضا برای شغل مهندسی نرم‌‎افزار پیرامون کوبرتینس و اسکالا است. مهندسان نرم‎‌افزار در ایالات متحده به‌‎طور میانگین 110،000 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‎‌کنند. 

9. توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار(Software Developer)

یک توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار ابر وظیفه ساخت برنامه‎‌هایی را دارد که به‌طور کامل روی بسترهای ابری اجرا می‎شوند. در این زمینه کار توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار مشابه کار مهندس نرم‌‎افزار است با این تفاوت که برنامه‎‌های ابری که توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار ایجاد می‎کند روی ماشین‌‎های مجازی اجرا می‎شوند و به همین دلیل در زمینه عملکرد و امنیت پیچیدگی بیشتری نسبت به برنامه‎‌های وب‎‌محوری دارند که کاربران از آن‎ها استفاده می‎‌کنند. به بیان دقیق‎‌تر، توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار در زمان ساخت برنامه‌‎ها برای ماشین‎های مجازی باید به میزان مصرف منابع توسط برنامه کاربردی دقت کند. توسعه‌‎دهندگان ابر نیازهای مشتری را جمع‌‎آوری می‎‌کنند، سیستم‎‌ها و منابع در دسترس را ارزیابی کرده، راه‌‎حل‎‌های مربوطه را آماده کرده، فرایند کدنویسی را آغاز کرده و در نهایت کدهای نوشته شده را اشکال‎‌زدایی می‎‌کنند. یک توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار در ایالات متحده به‌طور متوسط سالانه 106000 هزار دلار دستمزد دریافت می‎کند. با این حال، میزان حقوق دریافتی این عنوان شغلی به مجموعه تخصص‎‌ها و مهارت‎‌های توسعه‌‎دهنده بستگی دارد. 

10. مهندس ارشد نرم‌‎افزار(Senior Software Engineer)

مهندسان ارشد نرم‎‌افزار متخصصان مجربی هستند که به‌طور معمول در پروژه‌‎های مربوط به توسعه نرم‌‎افزار راه‌‎حل‎‌های خلاقانه را ارایه می‎‌کنند. این افراد نیازهای فناوری‎‌اطلاعات سازمان را شناسایی می‎‌کنندو سعی می‎‌کنند جدیدترین فناوری‎ها در زمینه ساخت برنامه‎‌ها و زیرساخت‎‌های نرم‌‎افزاری را به مهندسان نرم‌‎افزار معرفی کنند. علاوه بر این در زمینه الگوهای طراحی که عملکرد قدرتمندی در محیط ابری دارند به مهندسان نرم‎افزار توصیه‌‎های فنی را ارائه می‎‌کنند. مهندسان ارشد نرم‌‎افزار در ایالات متحده به‌طور متوسط سالانه 130 هزار دلار دستمزد دریافت می‎‌کنند که نزدیک به 20 هزار دلار بیشتر از دستمزدی است که یک مهندس نرم‌‎افزار دریافت می‎کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟