عوامل کلیدی در سئو
8 عامل رتبه‌بندی سایت‌ها که گوگل از آن‌ها استفاده می‌کند
سؤالی که اغلب مالکان سایت‌ها مطرح می‌کنند این است که گوگل بر مبنای چه معیارها و عواملی سایت‌ها و صفحات وب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. واقعیت این است که هیچ راز پنهانی در کار نیست.

1606683296_1_0.gif

.این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» شماره 200 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند


الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل بر مبنای بیش از 200 مؤلفه یا همان سیگنال مختلف این فرآیند را انجام می‌دهند. اگر در نظر داشته باشیم 200 مؤلفه مهمی که در این زمینه از سوی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی کنیم، حداقل می‌توانیم یک کتاب در این باره بنویسیم. عملکرد گوگل شگفت‌انگیز بوده و با یک نگاه اجمالی مشاهده می‌کنیم این الگوریتم‌ها تا چه اندازه در این زمینه هوشمند و دقیق عمل می‌کنند. الگوریتم‌هایی که در 24 ساعت شبانه‌روز این کار را بدون وقفه انجام می‌دهند. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سئو تماماً در ارتباط با جزئیات مربوط به طراحی سایت نیست، بلکه مبحث سئو در ارتباط با شناخت درست اولویت‌هایی است که باید بر مبنای آن‌ها کار کنید. سه شرکت SearchMetrics، Backlinko و SEO Powersuit در این زمینه پژوهش مفصلی انجام داده‌اند تا کشف کنند گوگل چه معیارهایی در زمینه رتبه‌بندی را مورد استفاده قرار می‌دهد. در حالی که عوامل شناسایی شده از سوی این شرکت‌ها حائز اهمیت است، اما در همان حال نباید از دیگر عواملی که در زمینه سئو و رتبه‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد غافل شوید.

بک ‌لینک‌ها 

اگر در ارتباط با بک ‌لینک‌ها جست‌وجویی در اینترنت داشته باشید، مشاهده می‌کنید که حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون بک ‌لینک‌ها وجود دارد؛ با این حال، گوگل هنوز هم برای بک ‌لینک‌ها اهمیت خاصی قائل می‌شود. اما نکته ظریفی که در ارتباط با بک ‌لینک‌ها وجود دارد این است که بک ‌لینک‌ها تنها در صورتی روی سئو سایت شما تأثیر مثبت خواهند گذاشت که با مؤلفه‌های دیگری در این زمینه ترکیب شده و مورد استفاده قرار گیرند. در نتیجه اگر بدون برنامه تصمیم بگیرید از آن‌ها استفاده کنید ممکن است در عمل رتبه و سئو سایت خود را با چالش جدی روبه‌رو کنید.

1- امتیاز لینک 

مهم‌ترین سؤالی که پیرامون بک ‌لینک‌ها وجود دارد این است که گوگل چگونه این توانایی را دارد تا یک مفهوم انتزاعی به‌نام بک ‌لینک‌ها را به عاملی مهم و تأثیرگذار در رتبه‌بندی تبدیل کند؟ گوگل در پتنت‌های متعددی که در این زمینه منتشر کرده اعلام کرده است که فرآیند ارزش‌بخشی به بک ‌لینک‌ها را بر مبنای عاملی به‌نام امتیاز لینک مدیریت می‌کند. این امتیاز بر مبنای لینک‌های ورودی منفرد و تعداد لینک‌هایی که به یک سایت اختصاص داده شده محاسبه شده و به دست می‌آید. در نتیجه تعداد پیوندها در فرآیند امتیازدهی حائز اهمیت هستند. اما این حرف به‌معنای آن نیست که هر پیوندی که فاقد کیفیت است باعث افزایش امتیاز شما خواهد شد. همچنین، لینک‌هایی که از دامنه‌های بدون کیفیت دریافت می‌کنید، برای شما ارزشی نخواهند داشت. در حالت کلی، گوگل در زمان ارزیابی تعداد پیوندهای شما تنها یکی از آن‌ها را شمارش می‌کند. در نتیجه به‌لحاظ کمیت، تعداد دامنه‌هایی که از آن‌ها پیوند دریافت می‌کنید باید به‌عنوان عامل اصلی مورد توجه‌ شما قرار داشته باشد. در حالی که می‌دانیم PageRank هنوز هم یکی از معیارهای مهمی است که از سوی گوگل مورد توجه قرار می‌گیرد؛
با وجود این، نسخه عمومی آن دیگر در اختیار عموم مردم قرار ندارد. اما نگران نباشید در این زمینه جایگزین‌های قابل اعتماد دیگری نیز وجود دارند که بر مبنای فرمول اصلی PageRank طراحی شده و قابل استفاده هستند. سایت SEO PowerSuite که در زمینه مباحث مربوط به رتبه و سئو کار می‌کند، چند وقتی است از الگوریتم خود موسوم به InLink Rank رونمایی کرده است. برای اطلاع بیشتر درخصوص این لینک به نشانی https://goo.gl/fKwwcf مراجعه کنید.

2- ارتباط Anchor Text (البته نه بیش از اندازه)

انکر تکست (Anchor text) یکی دیگر از بخش‌های مرتبط با مفهوم بک ‌لینک‌ها است که در زمینه رتبه‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد. درست به همان شکلی که محتوای صفحات شما اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می‌دهند انکر تکست‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند. اگر درباره به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن اطلاع کافی در اختیار داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید در زمان به‌کارگیری انکر تکست‌ها در صفحات باید تناسب و تعادل برقرار کنید. اما پرسش مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که تعادل صحیح چیست؟ متأسفانه باید بگوییم پاسخ دقیق و روشنی برای این پرسش وجود ندارد. اما بهینه‌سازی انکر تکست در این زمینه مفید هستند. چگونه می‌توانید آن‌ها را بهینه‌سازی کنید؟ برای این منظور می‌توانید وضعیت سئوی رقبای خود را بررسی کنید تا آگاه شوید بهترین راهکاری که برای دستیابی به امتیاز لینک می‌توانید از آن استفاده کنید چه راهکاری است و چه مدت زمانی را نیاز دارید تا به این امتیاز برسید. (شکل 1) برای آنکه بتوانید چنین اطلاعاتی را به دست آورید، به ابزاری نیاز دارید که به شما اجازه دهد این اطلاعات را ارزیابی کنید و فرآیند مقایسه پیوندهای روی سایت‌ها را با معیارهای متعدد مورد مقایسه قرار دهید. SEO SpyGlass از جمله ابزارهایی است که همراه با ماژول‌های مقایسه دامنه چنین کاری را انجام می‌دهد. زمانی که این ابزار را اجرا و پروژه مربوط به سایت خود را ایجاد کردید، باید به بخش Domain Comparison بروید و دامنه‌های مربوط به رقبای خود را یک به یک در آن وارد کنید. این ابزار در یک ثانیه تمام مشخصات لینک‌های سایت شما را با لینک‌های رقبای شما ارزیابی می‌کند و نتیجه را به شما نشان می‌دهد. (شکل 2) برای اطلاعات بیشتر درخصوص این ابزار به نشانی https://goo.gl/JyS8KS مراجعه کنید.

شکل 1

محتوا

محتوا هنوز هم برگ برنده است. اما گوگل در جست‌وجوهای مرتبط با کیفیت محتوا دقیقاً به‌دنبال چه معیار‌هایی است؟ به نظر می‌رسد سه عامل زیر بیش از سایر موارد حائز اهمیت هستند.

شکل 2

3- به‌کارگیری کلیدواژه‌ها

عنوان محتوا هنوز هم در زمینه رتبه‌بندی معیار مهمی به شمار می‌رود. همچنین، به‌کارگیری کلیدواژه‌ها در تگ عنوان هنوز هم عامل مهمی است. متادیتاهای توضیحی در حالی که به‌لحاظ ارزشی در رتبه‌بندی جایگاه پایینی دارند، اما هنوز هم ارزش خاص خود را دارند. درنهایت فراموش نکنید از کلیدواژه‌ها در بدنه اصلی محتوای خود هم باید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید برچسب H1 در مقایسه با سایر برچسب‌های سرباره بالاترین اهمیت و ارزش را دارد.

4- طول محتوا

گوگل در راهنمای مربوط به کیفیت جست‌وجوی خود به این موضوع اشاره دارد که اندازه و حجم محتوای یک صفحه در کیفیت کلی و رتبه‌بندی آن صفحه نقش اثرگذار و مثبتی دارد. واضح است گوگل اندازه مشخصی که به شما اعلام کند محتوای خود را باید بر مبنای آن اندازه آماده کنید تعیین نکرده است، اما گوگل در راهنمای خود نوشته است که میزان یا به عبارت‌ دقیق‌تر طول یک محتوا برای یک صفحه به موضوع و هدف آن محتوا بستگی دارد. برای آنکه بتوانید در این زمینه شناخت کافی پیدا کنید، باید به سراغ سایت‌هایی بروید که در گذشته بر مبنای کلیدواژه‌هایی مشابه با کلیدواژه‌های شما موفق شده‌اند رتبه خوبی به دست آورند. همچنین، تحلیل استراتژی‌هایی که از سوی آن سایت‌ها به کار گرفته شده در این زمینه کمک فراوانی می‌کند. 

5- جامع بودن 

RankBrain که اولین بار در اکتبر سال 2015 میلادی به دنیای فناوری وارد شد، در واقع یکی از بخش‌های الگوریتم Hummingbird گوگل است. گوگل مدعی شده است این الگوریتم در همه جست‌وجوها به کار گرفته می‌شود. یکی از کاربردهای این الگوریتم تحلیل نتایج بر مبنای عامل میزان رضایت‌مندی کاربران است. با توجه به آنکه بیشتر محتوای آنلاین به‌شکل متنی است، ویژگی‌های مورد توجه این الگوریتم عمدتاً در ارتباط با کلیدواژه‌ها و عبارات خاصی است که در صفحات به کار گرفته می‌شوند. فرض کنید عبارتی همچون things to see in new York را در کادر جست‌وجو وارد می‌کنید، این یک عبارت منطقی است که نتایج جامعی همچون times square ،central park و empire state building را نشان می‌دهد. (شکل 3) اگر به‌دنبال آن هستید تا اطلاعات مربوط به سایت شما به‌شکل جامع نشان داده شوند، به بهینه‌سازی نیاز دارد. WebSite Auditor ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد صفحات یک سایت را بر مبنای معیارهای مختلفی همچون به‌کارگیری کلیدواژه‌ها و طول محتوا مورد ارزیابی قرار دهید. این ابزار همچنین از الگوریتم TF-IDF به‌منظور تحلیل دقیق صفحات سایت شما استفاده و پیشنهادهایی را به شما ارائه می‌کند تا برای متمایز شدن از سایر رقبا از آن‌ها استفاده کنید. زمانی که این ابزار را اجرا کردید، در ادامه باید یک پروژه ایجاد کنید. در ادامه به سراغ Content Analysis بروید. صفحه‌ای که در نظر دارید، فرآیند بهینه‌سازی روی آن انجام دهید را مشخص و کلیدواژه‌های هدف خود را در آن وارد کنید. در ادامه به سراغ عامل درون‌صفحه‌ای که در ارتباط با آمار و همچنین پیشنهادهایی در ارتباط با به‌کارگیری کلیدواژه‌ها هستند بروید. زبانه Competiors را کلیک کنید تا مشاهده کنید رقبای شما چگونه عناصر درون‌صفحه‌ای را مدیریت کرد‌ه‌اند. (شکل 4) در مرحله بعد به سراغ شمارنده کلمات در بدنه یک صفحه بروید و آن ‌را با رقبای خود مقایسه کنید. درنهایت به داشبورد TF_IDF سوئیچ کنید و فهرست واژه‌هایی که رقبای شاخص شما ممکن است از آن‌ها استفاده کنند مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از توصیه‌های مربوط به محتوایی که در این بخش نشان داده می‌شود استفاده کنید. از این توصیه‌ها به‌عنوان نکات الهام‌بخشی که باعث می‌شود به‌سمت جامعیت بیشتر حرکت کنید استفاده کنید. اکنون زمان آن فرارسیده است تا تغییرات را روی صفحه خود اعمال کنید. به بخش Content Editor پرش کرده و حداکثر بهینه‌سازی را انجام دهید. زمانی که این فرآیند به پایان رسید، روی دکمه save در سمت راست بخش بالای صفحه کلیک کنید تا صفحه HTML بهینه‌سازی شده را دانلود کنید. اکنون می‌توانید این صفحه را روی سایت خود آپلود کنید. 


شکل 3

شکل 4

سئو از دید فنی

زیرساخت فنی سایت شما با سئو ارتباط مستقیم دارد. در این بخش نیز دو عامل مهم وجود دارد که گوگل بیش از سایر مؤلفه‌های این بخش به آن توجه دارد. 

6- سرعت صفحه

گوگل انتظار دارد تا زمان بارگذاری یک صفحه بیشتر از 2 ثانیه نشود. این شرکت به ‌طور رسمی اعلام کرده است که سرعت یکی از سیگنال‌های مهم در رتبه‌بندی به شمار می‌رود. سرعت بالا روی تجربه کاربری نیز تأثیرگذار است. صفحاتی که به‌کندی بارگذاری می‌شوند، bounce rate بالایی دارند و همین موضوع نرخ تبدیل را کمتر می‌کند. (تبدیل کاربر به مشتری سایت) یکی از دلایل مهمی که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات می‌شود وجود اسکریپت‌ها، تصاویر و فایل‌های CSS است که به‌شکل غیرفشرده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

7- صفحاتی با رابط کاربری دوستانه موبایلی

اگر صفحات شما برای گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی نشده باشند، آن‌ها در رتبه‌بندی جست‌وجوی موبایلی به ‌کار گرفته نخواهند شد. با توجه به آنکه بیش از نیمی از محاوره‌های گوگل از طریق گوشی‌های همراه می‌آیند، در نتیجه بی‌توجهی به این بخش کار عاقلانه‌ای نیست. 
با توجه به اینکه گوگل به‌شکل قابل توجهی بر سیاست شاخص‌گذاری mobile-first indexing متمرکز شده در نتیجه بهتر است این مبحث را به‌شکل جدی مورد توجه قرار دهید. چگونه می‌توانیم صفحات را برای موبایل بهینه‌سازی کنیم؟ برای این منظور باید سایت خود را در ارتباط با آزمایش سرعت و متناسب بودن با استراتژی موبایلی که مد نظر گوگل قرار دارد محک بزنید. (شکل 5) 
برای این منظور در نرم‌افزار WebSite Auditor به زبانه Content Analysis  و سپس Page Audit بروید و گزینه Technical factors را انتخاب کنید. در ادامه به بخش‌های Page usability ویژه موبایل و Page speed ویژه دسکتاپ بروید. اگر هشدارها یا خطایی در این بخش مشاهده می‌کنید، روی آن‌ها کلیک کنید تا جزئیات مربوط به هر خطا و هشدار را مشاهده کنید. 

شکل 5

تجربه کاربری

تجربه کاربری از جمله بحث‌های مربوط به سئو است که دیدگاه کارشناسان درخصوص آن متفاوت است. اما گوگل بر مبنای استراتژی مد نظر خود کار کرده و بر این باور است کاربرانی که محتوایی را جست‌وجو می‌کنند، هنوز هم بهترین افرادی هستند که در این زمینه می‌توانند قضاوت کنند. اگر کاربران نتیجه یک جست‌وجوی خاص را انتخاب کنند، به‌معنای آن است که آن جست‌وجو به احتمال زیاد مناسب بوده یا بهتر از روش‌های جایگزینی است که در این زمینه پیشنهاد شده است. 

8- نرخ کلیک

نرخ کلیک در صفحه نتایج متعلق به موتور‌ جست‌وجو هنوز هم یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی یک سایت به شمار می‌رود. پتنت‌های متعددی که از سوی گوگل به ثبت رسیده‌اند، همگی بر نرخ کلیک به‌عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی اشاره دارند. پژوهش انجام شده از سوی SearchMetrics نشان می‌دهد نرخ کلیک در مقایسه با سایر معیارهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، هنوز هم جایگاه بالایی دارد. (شکل 6)

شکل 6

درنهایت

همان گونه که ممکن است حدس زده باشید، سئو یک مبحث کاملاً تخصصی و پیچیده است که به‌ طور مستمر در حال پیشرفت است. در نتیجه برای اغلب سایت‌ها این امکان وجود ندارد تا تمام نکات ریز مربوط به سئو را مورد بررسی قرار دهند و رعایت کنند. اما اگر بدانید کدام‌یک از این عوامل ارزش و اولویت بیشتری در رتبه‌بندی گوگل دارند و به‌شکل مستمر کارهای انجام شده از سوی رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید کاری کنید که صفحات شما در جست‌وجوهای مربوط به موتور جست‌وجوگر گوگل بهتر از رقبا دیده شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟