چرا در شب ۷ مارس ۲۰۱۷ برخی سایت‌ها تا ۹۰ درصد ترافیک خود را از دست دادند؟
چرا Google Fred تا به این اندازه در سئو مهم است؟
در تاریخ 7 مارس 2017 مدیران و مالکان وب‎سایت‌ها و متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو با یک بحران مواجه شدند. برخی سایت‎ها شاهد کاهش چشمگیر ترافیک در یک شب بودند. این کاهش ترافیک در برخی سایت‎ها تا 90% هم گزارش شده بود. دلیل این تغییرات و آشفتگی‎ها جدیدترین به‎روزرسانی الگوريتم اصلی گوگل به‌نام Fred گزارش شد. در این مقاله، قصد داریم نگاه دقیق‌تری به به‎روزرسانی Fred گوگل داشته باشیم. ما تأثیرات فوری و طولانی‌مدت این تغییر، هدف از انجام آن و همین ‎طور کارهایی که می‎توانید انجام دهید تا در به‎روزرسانی‎های بعدی کمتر با مشکلات احتمالی کاهش ترافیک مواجه شوید را بررسی خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» شماره 200 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


در تاریخ 7 مارس 2017 مدیران و مالکان وب‎سایت‌ها و متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو با یک بحران مواجه شدند. برخی سایت‎ها شاهد کاهش چشمگیر ترافیک در یک شب بودند. این کاهش ترافیک در برخی سایت‎ها تا 90% هم گزارش شده بود. دلیل این تغییرات و آشفتگی‎ها جدیدترین به‎روزرسانی الگوريتم اصلی گوگل به‌نام Fred گزارش شد. نام نسبتاً عجيب و غریبی که توسط گری الیس کارشناس مسائل تجزیه و تحلیل وب انتخاب شده بود. گوگل مداوم در طول سال تنظیمات و به‎روزرسانی‎هایی را برای الگوريتم‎های جست‌وجوی خود انجام می‎دهد. اما تنها بعضی از این به‎روزرسانی‎ها هستند که مثل Fred تأثیرات قوی و فوری دارند. حالا تقريباً چند  ماه پس از روی کار آمدن Fred برخی سایت‎ها همچنان در حال تلاش برای به دست آوردن ترافیک از دست رفته خود هستند (تنها بعضی، نه همه). در این مقاله، قصد داریم نگاه دقیق‌تری به به‎روزرسانی Fred گوگل داشته باشیم. ما تأثیرات فوری و طولانی‌مدت این تغییر، هدف از انجام آن و همین ‎طور کارهایی که می‎توانید انجام دهید تا در به‎روزرسانی‎های بعدی کمتر با مشکلات احتمالی کاهش ترافیک مواجه شوید را بررسی خواهیم کرد. 

به‎روزرسانی Fred گوگل چه بود؟ 

به‎روزرسانی Fred اصلاحاتی برای الگوريتم‎های امتیازدهی و رتبه‌بندی جست‌وجوی گوگل بود که در 7 مارس 2017 انجام شد. در ابتدا گوگل تصمیم گرفته بود این به‎روزرسانی را اعلام نکند. همین عدم اطلاع‌رسانی باعث شد تا در 8 مارس خیلی از کارشناسان سئو و وب‌مسترها با بررسی داده‎های تحلیلی خود دچار واهمه شوند. تا به امروز، حتی پس از جنجالی شدن این به‎روزرسانی در اکوسیستم رسانه‎های بازاریابی جست‌وجو، گوگل هنوز به طور رسمی‎ به‎روزرسانی Fred را تأیید نکرده است.

هدف از به‎روزرسانی Fred گوگل چه بود؟ 

جای تعجب نیست که گوگل در برملا کردن انگیزه‎های پشت پرده به‎روزرسانی Fred محتاط باشد. ما در به‎روزرسانی بزرگ قبلی که مرغ مگس‌خوار نام داشت و در سپتامبر 2015 انجام شد نیز شاهد همین رویه از گوگل بودیم. اما خیلی از کارشناسان سئو معتقدند عامل اصلی پشت به‎روزرسانی Fred به طور ویژه به کیفیت (محتوا) مربوط بوده است. اینکه چگونه تدابیر کسب درآمد تهاجمی‎ مورد استفاده توسط برخی سایت‎ها توانسته تأثیر منفی روی تجربه کاربران آن داشته باشد. (شکل 1)

شکل 1

کدام سایت‎ها‎ از Fred ضربه بیشتری خوردند؟

بعد از فعال شدن Fred، خیلی از کارشناسان سئو شروع به تحقیق کردند تا ببینند کدام سایت‎ها از این به‎روزرسانی بیشترین تأثیر را گرفته‎اند. هرچند گوگل هنوز هیچ‌کدام از این گمانه‌زنی‎ها درباره تغییر آخرین الگوریتم خود را تأیید نکرده است، شواهد قانع‌کننده‎ای وجود دارد که حاکی از آن است که Fred طراحی شده است تا سایت‎هایی که از اولويت دادن به کسب درآمد استفاده می‎کرده‎اند را مجازات کند.
در یک گزارش تحلیلی از 100 وب‌سایت تأثیر گرفته از به‎روزرسانی Fred، بری شوارتز کارشناس بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو متوجه شد، اغلب سایت‎هایی که او درباره آن‌ها تحقيق کرده است، از خصوصیات مشابهی استفاده کرده‎اند، به این معنا که همه آن‌ها در درجه اول محتوا محور بوده و تبلیغات تهاجمی‎ را اولويت کار خود قرار داده بودند. (شکل 2)

شکل 2

بدیهی است این خط مشی‌ درباره میلیون‎ها سایت جریان داشته است، اما خسارت زیادی از به‎روزرسانی Fred به میلیون‎ها سایت وارد نشده است. پس جریان از چه قرار است؟ آن ‎گونه که از شواهد پیدا است، به نظر می‎رسد آن دسته از سایت‎هایی که از اولويت کسب درآمد تهاجمی‎ استفاده کرده بودند، ضربه بیشتری خورده‎اند، به‌ویژه سایت‎هایی که از تعداد زیادی تبلیغ به همراه میزان کمی‎ محتوای مفید استفاده کرده بودند.
نظریه شوارتز درباره ارتباط بین به‎روزرسانی Fred و کسب درآمد تهاجمی‎ مورد انتقاد قرار گرفت. در متن تحقيقات او اشاره شده است که وب‌مسترها گزارش کرده‎اند بعد از برداشتن یا کاهش قابل ملاحظه تعداد تبلیغاتشان وضعیت ترافیک به حال قبل برگشته است.
نکته جالب توجه اینجا است این کاهش شدید ترافیک بعد از به‎روزرسانی Fred از جانب تمام وب‌مسترها گزارش نشده است. بعضی از آن‌ها شاهد دستاوردهای قابل توجه در ترافیک بودند و بعضی حتی افزایش بیشتر از 100% را بعد از این به‎روزرسانی تجربه کرده‎اند. شکل 3 و 4 که از داده‎های Google Analytics استخراج شده است، نشان می‎دهد مالک این سایت شاهد افزایش ترافیک قابل ملاحظه 125% تنها در یک شب بوده است.

شکل 3

اما چیزی که واقعاً جالب توجه است این حقيقت است که این افزایش ناگهانی در ترافیک نتیجه کار سئو یا در حوالی تاریخ 7 مارس 2017 نبوده است. این اتفاق مربوط به مدت زمانی قبل از پیاده‌سازی به‎روزرسانی Fred بوده است. آن گونه که شوارتز در تحلیل خود به آن اشاره کرده است، Fred یک تغییر یک‌شبه نبوده، بلکه این تغییرات الگوريتمی‎ از قبل در حال شکل‌گیری بوده‌اند.

شکل 4

چه نوعی از کسب درآمد تهاجمی‎ از Fred ضربه خورده است؟

چند تحلیلگر (به‌ویژه آن‌ها که در زمینه سئو فعالیت می‎کنند) به طور دقیق درباره انواع سایت‎هایی که به‌شدت از به‎روزرسانی Fred صدمه خورده‎اند، گزارش ارائه کردند. سایت‎های بدنامی‎ که به ‌حد افراطی از تبلیغات استفاده می‎کنند نیز در این بررسی لحاظ نشده‌اند. بری شوارتز نمونه‎ای حدود 20 نشانی از سایت‎هایی که مالکان آن‌ها پس از صدمه دیدن توسط Fred برای تحقيق در اختیار وی قرار داده بودند، فهرست کرده است. شوارتز اشاره می‎کند همه سایت‎هایی که به او اعلام شده است، بیش از حد از تبلیغات استفاده نکرده بودند، اما بیشتر آن‌ها این کار را کرده بودند. چند سایت فهرست شده در گزارش شوارتز همان گونه که در شکل 5 مشاهده می‎کنید، سایت‎های پرتال بوده‎اند.

شکل 5

بک ‌لینک‎های باکیفیت پایین هدف Fred بوده‎اند

شواهد نشان می‎دهد تنها استفاده زیاد از تبلیغات نبوده که از پیاده‌سازی به‎روزرسانی Fred تأثیر منفی گرفته است. بر اساس بعضی تحقيقات انجام گرفته، بک لینک‎های بی‎کیفیت نیز تحت تأثیر قرار گرفته‎اند. هم StatCounter و هم TechWyse گزارش داده‎اند بک لینک‎های بی‎کیفیت عامل مشترک در میان خیلی از سایت‎هایی بوده است که از این به‎روزرسانی آسیب دیده‎اند. این به‌معنای آن است که بک لینک به سایت‎هایی با اعتبار دامنه ضعيف، لینک‎های شکسته یا تاریخ گذشته یا اشاره به لینک‎های غیرطبیعی همگی از نظر Fred مردود هستند. (شکل 6)

شکل 6

چگونه باید با Fred و به‎روزرسانی‎های آینده گوگل برخورد کرد

به‌عنوان یک نتیجه کلی Fred برای وب‌سایت‎هایی که از لینک‎های بی‎کیفیت، تبلیغات بیش از اندازه، محتوای کم یا ترکیبی از هر سه مورد استفاده کرده بودند، بسیار مخرب بوده است. مطمئناً این می‎تواند درس عبرتی برای کاربرانی باشد که به گوگل به‌عنوان یک منبع درآمد خوب نگاه می‎کنند. اما روش‎هایی وجود دارد که شما با پیگیری آن می‎توانید خطر صدمه دیدن سایت خود را از تغییرات الگوريتمی‎ آینده به حداقل برسانید. اگر شما هم نگران تأثیرات بالقوه به‎روزرسانی‌های گوگل هستید، در ادامه با برخی از اقداماتی که باید در نظر داشته باشید آشنا خواهید شد.

روی کیفیت کلی سایت خود تمرکز کنید

یکی از جالب توجه‎ترین نکات درباره Google Fred این است که چگونه برخی سایت‎هایی که به‌سختی از این به‎روزرسانی آسیب دیده بودند، موفق به بازیابی شدند. شوارتز در مطلب خود به سه نمونه از سایت‎هایی که به‌نوعی تحت تأثیر Fred قرار گرفته بودند اشاره می‎کند. یکی از جنبه مثبت، یکی منفی و یکی در محدوده خاکستری یا موقعیت میانی در وضعیتی که سایت کاملاً در جایگاهی که باید باشد قرار ندارد، اما با این وجود در حال پیشرفت است. با نگاه به شکل 7 که از داده‎های ترافیک Google Analytics به دست آمده است، بیشتر با محدوده خاکستری آشنا خواهید شد. همان گونه که مشاهده می‎کنید، این سایت بعد از پیاده‌سازی Fred ضربه مهلکی را متحمل شده است.
اما از آنجا که مالک سایت روی بهبود کیفیت کلی سایت خود بر اساس توصیه کارشناسان تمرکز داشته است، این سایت با بهبود عناصری شامل انتشار محتوای باکیفیت، حل مشکلات UX و پرداختن به مسائل فنی سئو تقريباً به طور کامل از ضربه اولیه رهایی پیدا کرده است. 

شکل 7

بازرسی کامل از سایت 

قبل از اینکه دچار دلهره شوید (توجه داشته باشید كه این مرحله اختیاری است)، حیاتی است که به طور دقیق از عواملی که شما را در معرض خطر مجازات به‎روزرسانی‎های آتی الگوريتم قرار می‎دهد مطلع باشید. این به‌معنای بازرسی کامل و جامع از کل سایت شما است. (شکل 8)

شکل 8

از نظر سئو دو راه اصلی برای بازرسی یک سایت وجود دارد: شما می‎توانید خودتان این کار را انجام دهید، یا یک متخصص سئو را استخدام کنید. انجام این کار توسط خود مالک سایت مزایای زیادی به همراه دارد. هم اینکه از لحاظ مالی مبلغ قابل توجهی را صرفه‌ جویی خواهید کرد و هم اینکه از هر گونه بی‎نظمی‎ احتمالی در زمینه مسائل فنی سئو جلوگیری خواهد شد. اما از طرفی انجام شخصی این کار زمان زیادی از شما طلب می‎کند و اگر شما قبلاً هرگز کار بازرسی سئو را انجام نداده باشید، ممکن است درنهایت نتیجه کار شما نادرست یا ناکافی باشد.

تنها محتوای باکیفیت منتشر کنید 

این کاری است که هر وب‌سایتی بدون چون و چرا باید انجام دهد. بنابراین، اگر سایت شما همچنان به شیوه انتشار «اولويت کمیت بر کیفیت» متکی است، وقت آن رسیده است که رویکرد خود را به طور اساسی بازنگری کنید.
اگرچه روش‎های امتیازدهی گوگل همچنان یک راز پنهان باقیمانده است، اما ما می‎دانیم که گوگل به سایت‎هایی که محتوایی کاملاً مرتبط با موضوع ارائه می‎کنند پاداش می‎دهد. هرچه محتوای یک سایت با موضوع آن مطابقت بیشتری داشته و مفیدتر باشد، کاربر تجربه بهتری در استفاده از آن خواهد داشت، و این همان چیزی است که گوگل می‎خواهد (چه برای کاربران و چه برای تبليغ‌دهندگان).
تولید محتوای باکیفیت یکی از بزرگ‌ترین چالش‎هایی است که هر گروه بازاریابی می‎تواند با آن مواجه باشد. برای تولید و نگهداری منظم محتوا به زمان و تعهدات مالی نیاز است، هرچند مزایا و نتایج آن خیلی باارزش‌تر است. وقتی قصد انتشار روزانه محتوا را دارید (همان کاری که ما در سایت مجله شبکه انجام می‎دهیم)، بسیار مهم است روی تولید بهترین محتوایی كه توان انجام آن را دارید تمرکز کنید.

پروفایل لینک خود را پاکسازی کنید 

صرف نظر از اینکه کیفیت لینک در به‎روزرسانی Fred یک عامل تعیین‌کننده بوده است یا خیر، پاکسازی پروفایل لینک باید در صدر فهرست کارهای شما برای آماده‌سازی به‎روزرسانی‎های بعدی گوگل قرار گیرد.یک مکان عالی برای شروع ارزیابی پروفایل لینک شما استفاده از ابزار رایگان Moz’s Open Site Explorer است. OSE می‎تواند به شما بگوید کدام‌یک از لینک‎های شما مستحکم و از کدام منابع معتبر هستند و کدام‌یک از آن‌ها جنبه مخرب دارند و باید قطع شوند. حذف لینک‎های خراب و بی‎کیفیت از شما در برابر مجازات‎های احتمالی محافظت و سایت شما را کاربر پسندتر می‎کند و این همیشه از نظر چشمان تیزبین گوگل یک مزیت محسوب می‎شود.

از اشباع تبلیغات آنلاین جلوگیری كنيد

حتماً شما هم دوران قدیم را به یاد دارید که با هزار زحمت پس از صدای گوشخراش وصل شدن تلفن به اینترنت با وب‌سایت‎هایی برخورد می‎کردیم که از تبلیغات مزاحم پر شده بود. بله، حالا دیگر چنین راهکاری مؤثر نیست. پر کردن فضای وب‌سایت با تبلیغات ممکن است در کوتاه‌مدت درآمدزا باشد، اما این پیغام را هم به گوگل می‎دهد که شما به‌جای ارائه محتوای کاربردی و متناسب برای کاربران خود بیشتر نگران کسب درآمد هستید. این کار نه‌تنها به طور قابل ملاحظه‎ای مشتريان بالقوه شما را کاهش می‎دهد، بلکه اعتبار سئو شما را نیز خدشه‌دار می‎کند. بنابراین، باید در انتخاب فرمت تبلیغات خود با دقت بیشتری عمل کنید. هرچه از تبلیغات بیشتری در سایت خود استفاده کنید، خطر جریمه شدن در تغییرات آینده الگوريتم جست‌وجوی گوگل را نیز افزایش می‎دهید.

بازیابی صدمات به‎روزرسانی Fred چقدر زمان نیاز دارد؟

متأسفانه همان گونه که خیلی از کارشناسان سئو اشاره کرده‎اند، هیچ پاسخ همه‌جانبه و قطعی برای این پرسش وجود ندارد. در مثال‎های بالا اشاره کردیم که بعضی سایت‎ها توانسته بودند خیلی سریع (چیزی در حدود یک ماه) این وضعیت را بازیابی کنند. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که یک سایت باید تمام توصیه‎های بهینه‌سازی را رعایت کرده باشد تا سریع‌تر از صدمات رهایی پیدا کند. اعلام مدت زمان برای بازیابی صدمات به‎روزرسانی Fred غیرممکن است. اما هرچه سریع‌تر به مسائل مورد سوء ظن این به‎روزرسانی رسیدگی شود، شروع مجدد افزایش ترافیک نیز سریع‌تر انجام خواهد شد. 

سخن آخر

گوگل دائم در حال تغییر و به‎روزرسانی الگوريتم‎های خود است. خیلی از این تغییرات اصلاحات و به‎روزرسانی‎های کوچکی هستند که حتی چشمان تیزبین متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو نیز متوجه آن نمی‎شوند. هر از گاهی نیز به‎روزرسانی‎های بزرگی مثل Hummingbird و Fred انجام می‎شود که با پیامدهای خود خبرساز می‎شوند. امیدواریم سایت شما و مشتريان شما زیاد از به‎روزرسانی Fred تأثیر نگرفته باشد. اگر این تغییرات در الگوريتم گوگل شما را تحت تاثیر منفی قرار داده، مهم است که به یاد داشته باشید سوء استفاده از تاکتیک‎های سئو که ممکن بوده در گذشته کارساز باشد، برای مدت طولانی باقی نخواهد ماند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟