بزرگ داده‌ها و مدارک مرتبط با این حوزه
چگونه می‌توانیم یک تحلیل‌گر خبره بزرگ داده‌ها شویم؟
بزرگ داده‌ها (Big Data) در زندگی روزمره ما نقش حیاتی دارند و به شکل مستقیم یا غیر‌مستقیم در فعالیت‌های تجاری و آنلاینی که انجام می‌دهیم تاثیرگذار هستند. در سال‌های اخیر تجزیه و تحلیل داده‌های حجیم به تجارت بزرگی تبدیل شده و باعث شده شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به دنبال جذب متخصصان بزرگ داده‌ها باشند. اگر جست‌و‌جویی در ارتباط با مشاغل داده‌محور داشته باشید، به خوبی متوجه می‌شوید که این حوزه نوظهور و کاملا جدید است، بنابراین نکات زیادی برای یادگیری و تسلط بر این حوزه وجود دارد. خوشبختانه منابع آموزشی گسترده و حتا مدارک معتبری وجود دارند که اجازه می‌دهند به راحتی به دنیای تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها وارد شوید. اگر بتوانید در زمینه تحلیل بزرگ‌داده‌ها مهارت‌های لازم را کسب کنید این فرصت را پیدا می‌کنید تا به تیم‌هایی متشکل از تحلیل‌گران داده‌ها، مهندسان هوش مصنوعی، تحلیل‌گران هوش تجاری، مهندسان داده‌ها، معماران داده‌ها و در مجموع افرادی که حوزه کاری آن‌ها به نوعی مرتبط با داده‌ها است محلق شوید. البته فراموش نکنید که تمامی این مشاغل به داده‌هایی نیاز دارند که شما به عنوان یک تحلیل‌گر بزرگ‌ داده‌ها باید در اختیارشان قرار ‌دهید.

1606683296_1_0.gif

تحلیل بزرگ داده‌ها چیست؟

تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها به بررسی مجموعه‌ای گسترده از داده‌ها با هدف پیدا کردن اطلاعات مرتبط و مفید اشاره دارد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. دانشی که از دل داده‌ها استخراج می‌شود شامل شناسایی همبستگی‌های ناشناخته، ضریب همبستگی، الگوها، روندهای پنهان و سایر داده‌هایی است که ممکن است در تصمیم‌گیری‌ها مفید باشند. تجزیه و تحلیل بزرگ‌ داده‌ها در بیشتر موارد فرآیند پیچیده‌ای است، به‌طوری ارزیابی داده‌ها تنها زمانی به سرانجام می‌رسد که یک تحلیل‌گر کاملا ماهر و آموزش دیده داده‌ها را ارزیابی کند. 

یک تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها چه کاری انجام می‌دهد؟

تمرکز اصلی این رشته بر کشف و تجزیه و تحلیل داده‌های مفیدی در ارتباط با روندها و الگوهای پنهان است که اجازه می‌دهد شرکت‌ها بتوانند با بینش دقیق‌تری تصمیمات مهم تجاری را اتخاذ کنند و یک مزیت رقابتی بزرگ نسبت به رقبا به دست آورند. این وظیفه یک تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها است که با شناسایی‌، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تجسم‌سازی و مرتبط کردن داده‌ها با فرآیندهای بازاریابی به سازمان‌ها در اتخاذ تصمیمات مهم کمک کند. 

یک تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها باید به‌طور مستمر داده‌هایی که از منابع مختلف دریافت می‌کند را تحلیل کند تا بتوانند نوسانات ناگهانی داده‌ها را کشف کرده و داده‌های پالایش شده‌ای در اختیار تحلیل‌گران داده‌ها قرار دهد. قابلیت تطبیق‌پذیری، توانایی فرموله کردن و حل مسئله، تفکر انتقادی و منطقی از دیگر مهارت‌هایی هستند که یک تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها نباید از آن‌ها غافل شود. یک متخصص بزرگ داده‌ها باید بتواند بر مبنای استدلال‌های خلاقانه و منطقی به تشریح دیدگاه‌های خود بپردازد. از مهارت‌های مهم دیگر تحلیل‌گران بزرگ داده‌ها می‌توان به دانش برنامه‌نویسی، مهارت تفسیر کمی و کیفی داده‌ها، مهارت‌های ارتباطی شنیداری و گفتاری و تسلط بر استفاده بهینه از فناوری‌ها و ابزارهای موجود اشاره کرد. با این حساب مشاهده می‌کنیم که تحلیل‌گران بزرگ داده‌ها باید در ارتباط با داده‌کاوی و حسابرسی اطلاعات کافی داشته باشند. 

ابزارهای مهم قابل استفاده در دنیای تحلیل بزرگ داده‌ها

هنگامی که با بزرگ داده‌ها کار می‌کنید بسته به وظیفه خاصی که دارید و این‌که دقیقا چه کاری انجام می‌دهید مجبور هستید با ابزارهای مختلف کار کنید. به همین دلیل مهم است درباره ابزارهای ضروری که باید از آن‌ها استفاده کنید اطلاعات کافی داشته باشید و بر مبنای یک برنامه‌ریزی دقیق به فکر یادگیری آن‌ها باشید تا بتوانید اولین پروژه کاری یا نمونه کاری که قصد ارائه آن‌را دارید آماده کنید. خوشبختانه ابزارهای مختلفی در دسترس تحلیل‌گران بزرگ داده‌ها قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به MapReduce، Hive، Sqoop، Hadoop، Impala، Pig، HBase، Apache Spark، HDFS، YARAN  و Flume اشاره کرد. 

تحلیل‌گران بزرگ داده‌ها چقدر حقوق دریافت می‌کنند؟ 

وقتی نوبت به انتخاب مسیر شغلی می‌رسد، افراد اغلب فاکتورهای مختلف را در نظر می‌گیرند. همواره باید کاری را انجام دهید که در آن مهارت دارید و از انجام آن لذت می‌برید، زیرا قرار است بخش بزرگی از زندگی خود را صرف کار کنید، بنابراین در حالت ایده‌آل، انتخاب چیزی که به آن علاقه دارید تصمیم عاقلانه‌ای است. اگر علاقه زیادی به فناوری و داده‌ها دارید کار به عنوان یک تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها می‌تواند مناسب باشد. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که باید هنگام انتخاب مسیر شغلی به آن‌ها دقت کنید، بنابراین باید مشخص کنید که چه چیزهایی برای شما مهم است. محیط کار، برنامه‌های کاری روزانه، کارمندان و موارد این چنینی برای برخی افراد مهم است. با این‌حال، زمانی‌که نوبت به مقایسه می‌رسد اصلی‌ترین گزینه‌ای که مردم روی آن متمرکز می‌شوند حقوق و دستمزد است. جای هیچ شکی نیست که تجزیه و تحلیل داده‌ها‌، یکی از درخشان‌ترین مشاغل آینده است. گزارشی که سایت PayScale منتشر کرده نشان می‌دهد متوسط ​​حقوق سالانه تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها در ایالات متحده 84955 هزار دلار یا به عبارت دقیق‌تر 43.50 دلار در ساعت است. اگر عاشق داده‌ها هستید و به دنبال یک کار ثابت هستید که جای پیشرفت داشته باشد، تقریبا فرصت‌های نامحدود در این حوزه پیش‌روی شما قرار دارد. در بازار کار ایران برخی شرکت‌ها با روندی نسبتا آهسته به دنبال جذب متخصصان بزرگ داده‌ها هستند، با این‌حال زمانی که آگهی‌های استخدامی را مشاهده می‌کنید، تمامی شرکت‌ها برای راحتی کار به جای ذکر رقم مشخصی، از عبارت توافقی برای تعیین سطح حقوق استفاده می‌کنند. به عنوان یک تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها بر مبنای سابقه، مهارت و گواهی‌نامه‌هایی که دارید بهتر است حداقل حقوق درخواستی را کمتر از 12 میلیون تومان پیشنهاد ندهید، زیرا این شغل به تلاش و محاسبات زیاد نیاز دارد. البته در زمان پیشنهاد حقوق بهتر است برآوردی در ارتباط با وضعیت اقتصادی شرکت انجام دهید. به‌طور مثال، اگر قرار است در استارت‌آپی مشغول به کار شوید نباید انتظار داشته باشید که حقوق زیادی دریافت کنید، زیرا استارت‌آپ‌ها بودجه محدودی دارند، اما در مقابل اگر قرار است در یک شرکت بیمه، آژانس هواپیمایی یا کارگزار بورس مشغول به کار شوید، حداقل پیشنهادتان باید 12 میلیون تومان باشد.

آشنایی با مهم‌ترین گواهی‌نامه‌های مخصوص تحلیل‌گران بزرگ داده‌ها در سال 2021

اگر تمایل دارید حضور جدی در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها داشته باشید و به عنوان تحلیل‌گر بزرگ داده‌ها گواهینامه تخصصی دریافت کنید، باید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در زمان تصمیم‌گیری برای دریافت گواهینامه مرتبط با تجزیه و تحلیل داده‌ها باید به فاکتورهای مختلفی دقت کنید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشم‌انداز شغلی، کاربردی بودن مدرک، تجربه و مهارت‌هایی که دارید اشاره کرد. دوره‌های مخصوص تجزیه و تحلیل بزرگ دادها به دو شکل آنلاین و آفلاین ارائه می‌شوند. در این نوشتار، تنها به معرفی گواهینامه‌هایی می‌پردازیم که امکان دریافت آن‌ها به شکل آنلاین فراهم است و ارزش زیادی دارند.

1. Cloudera Certified Associate CCA Data Analyst (مناسب برای کار با بسترهای نرم‌افزاری Cloudera)

Cloudera Certified Associate یا CCA Data Analyst یک گواهینامه تجزیه و تحلیل داده‌ها است که توسط Cloudera ارائه می‌شود. با توجه به این‌که گواهینامه Cloudera Certified Associate CCA Analyst Data روی مباحث جدی و کلیدی پردازش بزرگ داده‌ها متمرکز است، بیشتر برای متخصصان زیر مناسب است:

  • متخصصان هوش تجاری
  • تحلیل‌گران داده‌ها
  • مدیران پایگاه داده
  • توسعه‌دهندگان
  • معماران سیستم

به‌طور خاص، گواهینامه CCA Data Analyst بیشتر برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای SQL در نظر گرفته شده که به دنبال یک مزیت رقابتی شاخص نسبت به همتایان خود هستند. گواهینامه تجزیه و تحلیل داده‌ها از داوطلبان می‌خواهد در ارتباط با مهارت‌های زیر دانش کافی داشته باشند:

  •     تحلیل داده‌ها روی یک خوشه با استفاده از دستورات QL سرنام Query Language در Impala و Hive.
  •     آماده‌سازی داده‌ها برای محاوره‌ها با استفاده از فرآیندهای ETL (استخراج، انتقال و بارگذاری).
  •     به‌کارگیری دستورات DDL برای تغییر یا ایجاد ساختار در metastoreهایی که قرار است توسط Impala و Hive استفاده شوند. 

داوطلبان در آزمون نهایی باید به 8 تا 12 پرسش پاسخ دهند. در این آزمون مجموعه‌ای متشکل از داده‌های گسترده و متنوع همراه با یک خوشه CDH در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد تا بتوانند در مدت زمان 120 دقیقه به پرسش‌ها پاسخ دهد. داوطلبان باید برای هر سوال یک راه‌حل فنی با بالاترین ضریب دقت ارائه کنند. آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و داوطلبان باید به 70 درصد پرسش‌ها به درستی پاسخ دهند تا مدرک فوق را دریافت کنند. 

2. Microsoft Certified Solutions Expert MCSE (مناسب برای کار با بسترهای نرم‌افزاری مایکروسافت)

گواهینامه مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها (MCSE: Data Management and Analytics) از مدارک پیشرفته‌ حوزه تحلیل داده‌ها است که نشان می‌دهد فردی که مدرک فوق را دریافت کرده دانش کافی در زمینه تحلیل داده‌ها را دارد. به‌طور معمول، مدرک فوق مناسب افرادی است که سابقه کار چند ساله در زمینه بزرگ داده‌ها و حوزه‌های زیر را دارند:

  •  ساخت راه‌حل‌های داده‌محور در مقیاس سازمانی
  •  افرادی که تخصص لازم در زمینه به‌کارگیری داده‌های هوش تجاری (BI) را دارند. 
  •  افرادی که در زمینه مدیریت SQL مهارت کارفی را دارند. 

افرادی که موفق می‌شوند مدرک فوق را دریافت کنند این شانس را پیدا می‌کنند تا در محیط‌های ابرمحور و سازمانی کار کنند. داوطلبان برای آن‌که بتوانند مدرک فوق را دریافت کنند باید در ارتباط با مباحث زیر اطلاعات فنی کاملی داشته باشند:

  •  گزارش‌گیری مبتنی بر راه‌حل‌های BI
  •  مهندسی داده‌ها با استفاده از آژر 
  •  آشنایی با مباحث یادگیری ماشین 
  •  توسعه هوش تجاری مبتنی بر SQL 2016 
  •  مدیریت پایگاه داده SQL 2016
  •  توسعه پایگاه داده SQL 2016
  •  تسلط بر SQL Server 2016 

داوطلبان در آزمون نهایی باید به مباحث زیر به درستی پاسخ دهند: 

  •  ساخت پایگاه داده Microsoft SQL Server (آزمون 70-464)
  •  راه‌حل‌هایی برای طراحی پایگاه داده Microsoft SQL Server (آزمون 70-465)
  •  پیاده‌سازی مدل‌ها و گزارش‌های داده‌ای مربوط به Microsoft SQL Server (آزمون 70-466)
  •  طراحی راه‌حل‌های هوش تجاری با Microsoft SQL Server (آزمون 70-467)
  •  ایجاد پایگاه‌های داده SQL (آزمون 70-762)
  •  پیاده‌سازی انبار داده با استفاده از SQL (آزمون 70-767)
  •  توسعه مدل‌های داده‌ای مبتنی بر SQL (آزمون 70-768)
  •  پیاده‌سازی راه‌حل‌های Microsoft Azure Cosmos DB (آزمون 70-777)

لازم به توضیح است که آزمون مذکور به زبان‌های مختلف برگزار می‌شود و مدت زمان آن 120 دقیقه است. داوطلبان باید به 70 درصد پرسش‌ها به درستی پاسخ دهند تا بتوانند مدرک فوق را دریافت کنند. 

3. آزمون Associate Certified Analytics Professional (aCAP)

اگر متخصص تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها هستید که سطح‌ مهارت‌های شما متوسط است یا تجربه کمی در این حوزه دارید، اما دانش تئوری خوبی در ارتباط با تحلیل داده‌ها دارید پیشنهاد می‌کنیم از مدرک aCAP غافل نشوید. گواهینامه aCAP تایید می‌کند که داوطلب در ارتباط با برخی از اشکال تجزیه و تحلیل داده‌ها، فناوری‌های مرتبط و دانش نظری در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها کاملا متبحر و آماده است به شکل حرفه‌ای به تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازد. نکته مهمی که باید در ارتباط با مدرک فوق به آن اشاره کنیم این است که aCAP به لطف پشتیبانی مالی موسسه INFORMS محدود به بستر یا ابزار خاصی نیست و امکان به‌کارگیری راه‌حل‌های ارائه شده توسط این مدرک در بسترهای مختلف فراهم است. برای آن‌که بتوانید در آزمون aCAP موفق شوید باید در ارتباط با 7 حوزه تجزیه و تحلیل که شامل ساختارمند کردن مشکلات کسب‌وکار (Business Problem Framing)، ساختارمند کردن تحلیل‌ها (Analytics Framing)، داده‌ها (Data)، انتخاب روش‌ها (Methodology Selection)، ساخت مدل (Model Building)، توسعه (Deployment) و مدیریت چرخه عمر (Lifecycle Management) اطلاعات کافی داشته باشید. داوطلبان باید به 70 درصد پرسش‌های چندگزینه‌ای آزمون فوق به درستی پاسخ دهند. 

4. Certified Analytics Professional (CAP)

گواهینامه حرفه‌ای تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی از برترین گواهینامه‌هایی است که برای متخصصان تجزیه و تحلیل بزرگ‌ داده‌ها در نظر گرفته اشت. داوطلبانی که بتوانند مدرک فوق را دریافت کنند این فرصت را پیدا می‌کنند تا برای آگهی‌های استخدامی شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان رزومه ارسال کنند. اعتبار گواهی‌نامه فوق سه ساله است و امکان برگزاری آن به شکل آنلاین فراهم است. برای شرکت در آزمون فوق باید درخواستی را برای موسسه برگزارکننده آزمون یا نماینده قانونی آن ارسال کنید و تنها در صورت پذیرفته شدن درخواست شما، مجاز به شرکت در آزمون هستید. این آزمون در مدت زمان 180 دقیقه برگزار می‌شود و داوطلب باید به 70 درصد پرسش‌ها به درستی پاسخ دهد. یکی از پیش‌شرط‌های مهم آزمون فوق داشتن مدرک لیسانس با 5 سال تجربه کاری مرتبط یا کارشناسی ارشد با 3 سال سابقه کار مرتبط است. برای موفقیت در آزمون باید در ارتباط با تفاوت‌های هوش تجاری در مقابل علم داده‌ها، مولفه‌های علم داده‌ها، مصورسازی داده‌ها، بررسی و تحلیل مسئله، تشخیص الگو، روند تعریف مسئله، حل مسئله و تجزیه و تحلیل رگرسیون پیش‌گویانه و توصیفی اطلاعات کافی داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟