شغلی کمتر شناخته‌شده در دنیای بانک‌های اطلاعاتی
چگونه به یک تحلیل‌گر بانک‌های اطلاعاتی تبدیل شویم؟
بانک‌های اطلاعاتی جذابیت‌های خاص خود را دارند و مشاغل مختلفی در ارتباط با آن‌ها پدید آمده‌اند. با این‌حال از جمله مشاغل جذاب مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی که به زبان فارسی کمتر به آن اشاره شده، شغل تحلیل‌گر بانک‌های اطلاعاتی است. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم به سراغ چالش‌ها و دنیای هیجان‌انگیز یک تحلیل‌گر بانک‌‌های اطلاعاتی برویم و از گام‌های ابتدایی ورود به این عرصه تا اوج موفقیت حرفه‌ای آن سخن بگوییم و سپس به مهارت‌های لازم برای هر سطح و نحوه دستیابی به آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. در نهایت هم بازدهی مادی و غیر‌مادی کار با بانک‌های اطلاعاتی را بررسی می‌کنیم.

1606683296_1_0.gif

تحلیل‌گر بانک اطلاعاتی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به لطف فضای کسب و کار پویا و داده‌محور امروزی، تحلیل‌گران بانک‌های اطلاعاتی فرصت‌های شغلی زیادی دارند. از آن‌جایی که تحلیل‌گران بانک‌های اطلاعاتی با سازمان‌های تجاری بزرگ و فناوری کار می‌کنند، این شغل مناسب افراد علاقمند به هر دو عرصه‌ تجارت و فناوری است. تحلیل‌گران بانک اطلاعاتی باید در ارتباط با مباحث مالی و حسابداری و مهارت‌های فنی (مثل اطلاع از نحوه بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی) اطلاعات کافی داشته باشند. یک تحلیل‌گر بانک اطلاعاتی چه کاری انجام می‌دهد؟ یک تحلیل‌گر بانک‌های اطلاعاتی ممکن است به عنوان یک مدل‌ساز بانک اطلاعاتی، یک توسعه‌دهنده بانک اطلاعاتی، یک مدیر بانک اطلاعاتی و غیره کار کند. با این حال، همه آن‌ها به یکسری مهارت پایه نیاز دارند که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • مدل‌سازی منطقی بانک اطلاعاتی
  • مدل‌سازی فیزیکی بانک اطلاعاتی
  •  آماده‌سازی گزارش‌های فنی
  • بهینه‌سازی عملکرد بانک اطلاعاتی
  • تنظیم پرس‌و‌جوی‌های SQL
  • نوشتن یا بازنگری کد بانک اطلاعاتی

تحلیل‌گران بانک اطلاعاتی اغلب مدل‌هایی از بانک اطلاعاتی را توسعه می‌دهند که تمام جوانب مرتبط با داده‌های تجاری سازمان مربوطه را پوشش می‌دهند. بر همین اساس طراحی آن‌ها باید استاندارد بالایی داشته باشد. روش‌های خوب مدل‌سازی باعث می‌شوند تا کارها روان‌تر انجام شوند و امکان توسعه سریع‌تر ویژگی‌های مهم فراهم شود. هنگام توسعه مدل‌های فیزیکی یا منطقی، تحلیل‌گران یک نگاه

 همه جانبه به کل سازمان دارند تا مدلی که قرار است طراحی شود قابلیت دریافت اطلاعات از بخش‌های مختلف یک سازمان را داشته باشد.  علاوه بر این، تحلیل‌گران زمان زیادی را صرف نوشتن و بازنگری کدها می‌کنند که شامل تنظیم پرس و جوهای موجود، نوشتن پرس‌و‌جوهای جدید یا عیب‌یابی پرس‌و‌جوهایی است که کار نمی‌کنند. ممکن است یک روز مشغول توسعه کد بانک اطلاعاتی برای یک محاسبه رویه‌ای باشید و روز دیگر با صاحبان مشاغل یا تحلیل‌گران جلسه داشته باشید تا نیاز‌های پروژه را مشخص کنید. همانند مشاغل دیگر، وقتی تجربه بیشتری به‌دست می‌آورید، مسئولیت بیشتر و کارهای پیچیده‌تری به شما محول می‌شود. هیچ راه میان‌بری برای خوب یاد گرفتن و تسلط بر کار با بانک‌های اطلاعاتی وجود ندارد؛ بنابراین باید با کارهای کوچک آغاز کنید و به مسیرتان ادامه دهید. 

مسیر شغلی تحلیل‌گر بانک اطلاعاتی

سطح مبتدی: تحلیل‌گر تازه‌کار بانک اطلاعاتی 

کارهای ابتدایی یک تحلیل‌گر بانک اطلاعاتی، اغلب مناسب افراد تازه وارد به این حوزه مثل دانشجویانی است که به‌ تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، کارآموزان یا افرادی که تا حدودی با دانش بانک اطلاعاتی آشنایی دارند و درحال گذر به حرفه جدید هستند. آن‌ها اصول  توسعه و مدل‌سازی بانک اطلاعاتی را می‌دانند یا این دانش را  به‌طور رسمی از دانشگاه یا از طریق دوره‌های آنلاین آموخته‌اند. کارآموزی ایده خوبی برای شروع کار در مشاغل مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی است. به احتمال زیاد می‌توانید دوره‌های کارآموزی مرتبط با بانک اطلاعاتی را در شرکت‌های بزرگ مالی یا نرم‌افزاری بگذرانید. هر سازمانی که با داده‌های اندک سر و کار دارد و برای تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی باید ساختار یافته و سازمان یافته باشد، محل مناسبی برای کارآموزان یا تحلیل‌گران مبتدی بانک اطلاعاتی است. یک تحلیل‌گر مبتدی بانک‌های اطلاعاتی قادر به انجام کارهای زیر است:

  • مدل‌های ساده بانک اطلاعاتی را طراحی ‌کند.
  •  مدل‌های بانک اطلاعاتی را بر اساس مسیرهای دسترسی پرس‌و‌جو‌ها، شاخص‌گذاری ‌کند.
  •  اسکریپت‌های ساده  SQLبنویسد و گزارش‌هایی آماده ‌کند.
  •  اسکریپت‌های SQL موجود را اشکال‌زدایی ‌کند.
  • و اطلاعات مختصری در ارتباط با بهینه‌سازی پایه DB داشته باشد. 

دانستن اصول اولیه SQL می‌تواند در مصاحبه‌های کاری  به شما کمک کند، اما در برخی موارد دانستن این اصول ممکن است کافی نباشد. به همین جهت بهتر است در موضوعات پیشرفته‌تر (مانند DDL و DML) آمادگی داشته باشید. این امر کمک می‌کند تا نسبت به افرادی که دانش کمتری دارند، یک قدم جلوتر باشید و شانس بیشتری برای گذراندن مراحل بعدی استخدام داشته باشید. در مصاحبه‌های کاری هدف اصلی شما باید نشان دادن توانایی‌های بالقوه خودتان باشد و این‌که می‌خواهید به‌طور حرفه‌ای با سازمان مطبوع رشد کنید. در این مرحله کسی به دنبال دانش عمیق شما از بانک اطلاعاتی نیست، بلکه تمایل به یادگیری است که حائز اهمیت است. یک مسیر شغلی ساختاریافته به شما می‌گوید که چه مهارت‌هایی باید داشته باشید، چه کتاب‌هایی را باید بخوانید و برای بالا رفتن از پله‌های ترقی چه دوره‌هایی را باید طی کنید. حقوق یک تحلیل‌گر مبتدی بانک اطلاعاتی خیلی متفاوت از دیگر سمت‌های مهندسی نرم‌افزار نیست. به‌طور مثال، در آمریکا، حقوق این افراد حدود 60 هزار دلار در سال است.

سطح متوسط: تحلیل‌گر داده

یک تحلیل‌گر متوسط بانک اطلاعاتی، سابقه کار چند ساله در این حوزه دارد. آن‌ها به دانش خود اطمینان دارند و به دنبال چالش‌های جدید برای گسترش افق‌های حرفه‌ای خود هستند. شما زمانی به سطح متوسط می‌رسید که مهارت‌های SQL خود را تقویت کرده، بخش‌های پیچیده‌تر مرتبط با SQL را درک کرده باشید و به دنبال یادگیری مطالب جدیدی مانند روش‌های سریع‌تر بازیابی داده‌ها باشید. اکثر تحلیل‌گران بانک‌های اطلاعاتی در این سطح، خوشحال و راضی هستند. مراقب باشید در این مرحله در حرفه خود متوقف نشوید و به اصطلاح درجا نزنید. باید سعی کنید دانش خود را گسترش دهید و به دستاوردهای شغلی آینده خود بیاندیشید. هر چه بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید ارزش خودتان را به دیگران نشان دهید. به‌طور مثال، اگر مهارت‌های پروژه خود را گسترش دهید، می‌توانید رهبری تیم تحلیل‌گران داده را به عهده بگیرید و این یعنی افزایش حقوق و باز شدن یک مسیر جالب و هیجان‌انگیز در شغل‌تان. سازمان‌ها از یک تحلیل‌گر متوسط انتظار دارند در ارتباط با مباحث زیر تجربه کافی داشته باشد. 

  •      با صاحبان مشاغل، مدیران و سهامداران دیگر ارتباط برقرار کند.
  •      طرح‌های منطقی پیچیده بانک اطلاعاتی را با دانش محیط کاربردی (domain knowledge) مدل‌سازی کند.
  •      برای پشتیبانی از مدل منطقی، یک مدل فیزیکی بسازد.
  •     دستورات پرس و جوی SQL را تنظیم کند.
  •      بانک اطلاعاتی را با استفاده از دانش اولیه DBA (دکترای مدیریت کسب و کار)  تنظیم کند.
  •     گواهینامه‌ای مرتبط با بانک اطلاعاتی که روی آن کار می‌کند دریافت کرده باشد.
  •     استانداردهای توسعه را تعریف کند.
  •      مربیگری تحلیل‌گران تازه‌کار بانک اطلاعاتی را برعهده بگیرد.

تحلیل‌گران سطح متوسط بانک اطلاعاتی باید بتوانند مستقیماً با مشتریان سازمان ارتباط برقرار کنند و بدون کمک تحلیل‌گران کسب و کار، نیازمندی‌ها را جمع‌آوری کنند. به‌طور مثال، بتوانند مدل‌های جدید و بهینه شده را برای کسب‌و‌کارها بسازند و پرس‌و‌جوها را بر اساس قابلیت‌های پلتفرم انتخابی بانک اطلاعاتی تنظیم کنند. توصیه ما این است که گواهینامه مرتبط با بانک اطلاعاتی‌ که مورد تایید سازمان شما است را دریافت کنید. متخصصانی که گواهینامه داشته باشند، حقوق بالاتری نسبت به همتایان خود دریافت می‌کنند و هر چه سطح تسلط شما بالاتر باشد، منفعت مالی بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. در این سطح از مهارت، انتظار می‌رود تجربه و مهارت خود را در SQL و مدیریت بانک اطلاعاتی به نمایش بگذارید. حقوق و دستمزد یک تحلیل‌گر متوسط بانک اطلاعاتی، تفاوتی با سایر سمت‌های ارشد مهندسی نرم‌افزار ندارد. به‌طور مثال این مقدار در ایالات متحده حدود 80 هزار دلار است که البته با توجه به سطح مهارت می‌تواند متفاوت باشد. پس مهم است که برای افزایش دانش خود سرمایه‌گذاری کنید.

 کارشناس: تحلیل‌گر سرپرست یا ارشد بانک اطلاعاتی 

تحلیل‌گر سرپرست یا ارشد بانک اطلاعاتی در واقع در اوج جایگاه شغلی این حوزه قرار دارد. آن‌ها مهارت زیادی در ارتباط با کار با بانک‌های اطلاعاتی دارند، زیرا زمان قابل توجهی را صرف پیشرفت حرفه‌ای خود کرده‌اند. آن‌چه تحلیل‌گران خبره بانک اطلاعاتی را از هم متمایز می‌کند، تمایل آن‌ها به کمک به جامعه حرفه‌ای است. آن‌ها راهنمایی‌هایی را ارائه می‌کنند که برای سایر افراد باتجربه بانک اطلاعاتی مفید و سودمند هستند. تحلیل‌گر خبره بانک اطلاعاتی بیشتر وقت خود را صرف کارهای سطح بالا می‌کند که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •      پیاده‌سازی و توسعه الگوهای مدل بانک اطلاعاتی
  •      کار با مدیران پروژه برای تخمین‌های سطح بالا
  •      رهبری فنی یا تیمی
  •      پیاده‌سازی استانداردهای بانک اطلاعاتی
  •     ایجاد مسیرهای شغلی برای تحلیل‌گران تیم
  •      ایجاد معیارهای اجرایی بانک اطلاعاتی

از تحلیل‌گران ارشد بانک اطلاعاتی، انتظار می‌رود یک پروژه بکر بانک اطلاعاتی را از ابتدا تا زمان واگذاری، مدیریت کنند. آن‌ها معمولاً در تخمین‌های سطح بالا که می‌تواند هزاران ساعت نیروی کار انسانی را به همراه داشته باشد از مدیران پروژه پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها با ارائه یک رهبری فنی و با اجرای استانداردهای مختلف موجب بهتر شدن کیفیت مدل و کدهای بانک اطلاعاتی می‌شوند. آن‌ها بهترین الگوی مدل بانک اطلاعاتی را برای هر هدف انتخاب می‌کنند- به عبارت دیگر بین انتخاب یک مدل کیم‌بال (Kimball) غیرطبیعی یا یک دیتا والت

 (Data Vault) بسیار طبیعی تصمیم‌  می‌گیرند. مصاحبه کاری با یک تحلیل‌گر خبره بانک اطلاعاتی، بیشتر از آن جهت صورت می‌گیرد که بفهمند آیا آن فرد از نظر فرهنگی مناسب سازمان است یا خیر، زیرا به لحاظ علمی، این افراد از قبل با ارائه مقالات و گفتگوهای فنی مختلف، دانش عمیق خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند. هر تحلیل‌گر خبره‌ حداقل یک پروژه شکست خورده در کارنامه خود دارد. تمایل آن‌ها برای اعتراف به این شکست (و درس گرفتن از اشتباهات) همان چیزی است که یک متخصص واقعی را از یک تحلیل‌گر عادی متمایز می‌کند. کمی‌سازی حقوق و دستمزد در سطح کارشناسی، کار دشواری است. بسیاری از تحلیل‌گران خبره بانک اطلاعاتی حقوق بسیار خوبی دریافت می‌کنند. این افراد در شرکت‌های مهم کار می‌کنند یا ممکن است کسب و کار خودشان را داشته باشند یا جزو مشاوران پردرآمد باشند. به‌طور مثال، در ایالات متحده حد پایین درآمد برای این افراد حدود 100 هزار دلار در سال است. 

آیا  شغل تجزیه و تحلیل بانک اطلاعاتی برای شما مناسب است؟

کار کردن با داده‌ها یک انتخاب شغلی عالی است. تحلیل بانک اطلاعاتی مستلزم به‌کارگیری مجموعه‌ای از مهارت‌ها است. در نتیجه انتخاب خوبی برای مهندسان فناوری اطلاعاتی است که در زمینه هوش تجاری صاحب دانش هستند. اگر علاقه زیادی به داده‌ها دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار به‌دست بیاورید، این حرفه مفید و ارزشمند است. تحلیل‌گران بانک اطلاعاتی به‌طور کلی چشم‌انداز شغلی مثبتی دارند، زیرا:

  •      این جایگاه همیشه متقاضی دارد.
  •     صنعت بانک اطلاعاتی در حال رشد و پایدار است.
  •      تعادل خوبی بین کسب و کار و جنبه‌های فنی این شغل وجود دارد.
  •      فضای کافی برای رشد و تخصص وجود دارد.

برای آن که به یک تحلیل‌گر بانک اطلاعاتی خوب تبدیل شوید، از همان آغاز کار سعی کنید با مربیان و متخصصان آگاه و کاربلد همکاری کنید. به دنبال روش‌هایی باشید تا دیدگاه‌های خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارید. مهم‌تر از همه، قوانین طلایی موفقیت که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند را به عنوان یک تحلیل‌گر بانک اطلاعاتی دنبال کنید. 

  •     روی دانش خود سرمایه‌گذاری کنید.
  •      جایگاه خود را درک کنید.
  •     کارهای خود را به دقت بررسی کنید.
  •     همه چیز را آزمایش کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟