‌مقابله با تهدیدات فراگیر
آیا پس از کرونا نحوه انجام کارها برای همیشه تغییر خواهد کرد؟
بیشتر کسب‌وکارها و سازما‌ن‌هایی که از تجهیزات فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند به شکل جدی در تلاش هستند از زرادخانه فناوری خود برای مقابله با اختلالات شدیدی که ویروس کرونا به وجود آورده استفاده کنند. قانون نانوشته‌ای می‌گوید، افراد و شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت وسواس شدیدی دارند به شکل عجیبی غافل‌گیر می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

در دو هفته اول بحران کرونا در کشورهای مختلف بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تصور نمی‌کردند که ممکن است ناگهان با سیل بی سابقه‌ای از کاربران اینترنتی روبرو شوند. کاربرانی که در یک چشم بر هم زدن پهنای باند اینترنتی را مصرف کرده و سرورها را با فشار سنگینی روبرو می‌کنند. همین موضوع باعث شد تا سازمان‌ها در اقدامی سریع و شتاب‌زده به فکر طراحی مجدد فرآیندها، نرم‌افزارها و زیرساخت‌های خود بیافتند تا بتوانند به درستی به نیازهای کاربران و کارمندان خود پاسخ دهند. در این میان توسعه‌دهندگان، کارمندان و سایر افرادی که به نوعی با فناوری اطلاعات در ارتباط هستند دفتر کار خود را به منازلشان انتقال دادند تا کارهای روزانه و حرفه‌ای خود را در منزل انجام دهند.

در شرایط فعلی مهم نیست شما در یک کشور پیشرفته یا در حال توسعه زندگی کنید، در هر دو حالت مجبور به برقراری کنفرانس تلفنی، به‌کارگیری ابزارهای ارتباط جمعی، به‌کارگیری نرم‌افزارهای تماس تصویری مبتنی بر گوشی هوشمند و نرم‌افزارهای ویدیو کنفرانس هستید. تقریبا همه مردم به این جمع‌بندی کلی رسیده‌اند که ابزارهای ارتباطی نجات‌بخش هستند. همین موضوع باعث شده تا ابزارهای فوق به سرعت به یکی از ملزومات عادی کسب‌وکارها تبدیل شوند. در سطح شخصی، شبکه‌های اجتماعی کارکردی مفید دارند و وجود آن‌ها برای برخی از کاربران ضروری است، زیرا ما دوستان و عزیزانی داریم که دوست داریم جویای وضعیت زندگی آن‌ها باشیم، اتفاقات روزانه و پیشنهادات خود را با آن‌ها به‌اشتراک قرار دهیم، در مورد فعالیت‌های تجاری با یکدیگر به تبادل نظر بپردازیم و دوستان جدیدی در شبکه‌های اجتماعی به‌دست آوریم. البته دقت کنید در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی کارکرد خوبی دارند، اما در برخی موارد ما را با مفاهیمی نوظهور و اجتناب‌ناپذیر به‌نام  کلاهبرداری و حملات فیشینگ روبرو می‌کنند. در حال حاضر، جهان با مشکل بزرگ و مخربی به نام اطلاعات اشتباه و جعلی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روبرو است. در همین ارتباط سایت‌های بزرگ اطلاع‌رسانی دست به اقدام جالبی زده‌اند تا به مقابله با این تهدیدات بپردازند. به‌طور مثال، سایت‌های بزرگی همچون IDG - CIO، Computerworld ، CSO ، InfoWorld و Network World متعهد شده‌اند تا محتوای دقیق و کاربردی متناسب با پیشرفت‌های دنیای فناوری در اختیار کاربران قرار دهند.

چگونه بر معضل اختلال در تعاملات تجاری با اتکا بر فناوری غلبه کنیم؟

کلینت بولتون، نویسنده ارشد CIO می‌گوید: «اگر روزگاری تصور می‌کردید که نیازمند مستحکم کردن زیربنای کسب‌وکار خود هستید و باید خدمات تجاری را به شکل مداوم ارائه کنید، آن زمان از راه رسیده است. در شرایطی اضطراری همچون بحران کروناویروس در عصر ما، کسب‌وکارها نیازمند پیاده‌سازی یک استراتژی‌ تجاری به منظور تداوم کسب‌وکار خود هستند. بر همین اساس است که شرکت‌های بزرگی همچون AvidXchange و Snow Software دست به اقدامات گسترده‌ای زده‌اند تا خط‌مشی‌ها و زیرساخت‌های جامعی را تدوین کنند تا امکان انجام کارهای تجاری از درون منازل امکان‌پذیر باشد تا تجارت استمرار پیدا کند. زمانی‌که این شرکت‌ها با بحران فراگیر COVID-19 روبرو شدند به سرعت یک برنامه تجاری دقیق متناسب با مشکلات روز ترتیب دادند. اگر زمان شما برای تدوین یک برنامه کسب‌وکار محدود است، پیشنهاد می‌کنم برای عقب نمادن از بازار به سراغ راه‌کارها و خط‌مشی‌هایی بروید که توسط سازمان‌های مختلف تدوین شده‌اند. در این برنامه‌ها موارد مهمی همچون به‌کارگیری مکانیزم‌های ارتباطی و مدیریت ریسک به منظور به سرانجام رساندن هدف‌ها بررسی شده‌‌اند.»

برخی از مدیران شرکت‌ها به درستی از این موضوع اطلاع ندارند که تغییر گسترده در انجام کارها و انتقال فرآیندهای تجاری از محل کار به خانه کارمندان و به‌کارگیری مکانیزم‌های ارتباطی به منظور برقراری یک ارتباط از راه دور چه تاثیری بر فعالیت آن‌ها می‌گذارد. مایکل کانی از نویسندگان سایت Network World در مقاله‌ای تاثیر کروناویروس بر شبکه‌های راه دور و برقراری ارتباطات از راه دور را بررسی کرده است. او در مقاله خود به این نکته اشاره دارد که بسیاری از شرکت‌ها با یک تنگنای مهم که همانا حفظ امنیت است روبرو هستند و مجبور هستند به سراغ راه‌حل‌هایی همچون شبکه‌های خصوصی مجازی بروند. مسئله مهم دیگر ظرفیت است. گیت‌وی‌های شبکه‌های خصوصی مجازی ممکن است به راحتی نتوانند به تعداد زیادی از کاربران که به‌طور همزمان قصد اتصال به شبکه را دارند خدمت‌رسانی کنند. مشکل دیگر به‌کارگیری الگوهای امنیتی مختلف از سوی کاربران است که ممکن است حفظ امنیت و ضریب قابلیت اطمینان را کاهش دهد. البته قابلیت اطمینان و پایداری بالا زمانی تحقق پیدا می‌کند که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی پهنای باند مناسبی در اختیار مشترکان خود قرار دهند. نکته مهم دیگری که مایکل کان به آن اشاره دارد، شتاب در انتقال اطلاعات به سمت ابر است. او بر این باور است که شرکت‌ها در سه ماه آینده بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به سمت ابر خواهند برد.

به عبارت دقیق‌تر با ظهور پدیده‌ای به‌نام انجام کارهای تجاری در خانه، مشاهده خواهیم کرد که امنیت یکبار دیگر به یکی از مفاهیم مهم دنیای فناوری تبدیل خواهد شد. نیتین ناتاراجان، می‌گوید: «شرکت‌هایی که به دنبال انجام دورکاری هستند در اولین گام باید مخاطرات و آسیب‌پذیری‌های موجود در سطوح مختلف را ارزیابی کنند و به ویژه وابستگی‌های کلیدی سازمان خود را ارزیابی کنند. مهم است که بدانید کارمندان قرار است چه اطلاعاتی را از شبکه سازمانی خارج کرده و از چه مکانیزم‌های امنیتی برای برقراری ارتباط استفاده کنند. همچنین ضروری است که فردی به عنوان یک هماهنگ‌کننده، فعالیت‌ها را زیر نظر گرفته و به موضوعات مختلفی همچون مکانیزم‌های امنیتی و پاسخ‌گویی اضطراری به مشکلات کارمندان رسیدگی کند.»

استیون جی واگن-نیکلز یکی از مشاوران سایت Computerworld که تقریبا نزدیک به 30 سال است که بدون حضور در محیط‌های کاری به فعالیت اشتغال دارد و به عبارت دقیق‌تر از منزل کارهای تجاری خود را انجام می‌دهد بر این باور است که افراد باید بدانند که چگونه باید در خانه کار کنند و در زمان کار از درون خانه شایستگی خود را نشان دهند. مت آسای، همکار سایت InfoWorld به این موضوع اشاره دارد: «توسعه‌دهندگان متن باز به سرپرستی افراد شاغل در پروژه‌های طراحی هسته لینوکس از مدت‌ها قبل چنین تجربه‌ای را داشته‌اند و به عبارت دقیق‌تر پیشگام در حوزه انجام کارها از راه دور هستند. ما می‌توانیم از تجارب این افراد اطلاعات بسیاری کسب‌ کنیم.»

به نظر می‌رسد که نحوه کار و تعامل با کارمندان ممکن است برای همیشه دست‌خوش یک تغییر اساسی شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟