حرکت به سمت دیجیتالی شدن و خودکارسازی
گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت Box در مورد چشم‌انداز دورکاری و محیط‌های کاری آینده
با شیوع ویروس کرونا بیشتر مشاغل مجبور شدند به سرعت خود را با شرایط دورکاری وفق دهند. آرون لووی مدیرعامل شرکت Box می‌گوید: «این تغییر سرآغازی بر یک تحول بزرگ است. در گام بعدی شاهد انجام فعالیت‌های کاری به شکل کاملا خودکار و دیجیتال خواهیم بود. فرقی نمی‌کند کارمند سازمان دولتی یا خصوصی باشید، طی دو سال آینده این دگرگونی به تحول بزرگی در محل کارتان منجر خواهد شد.» در این مقاله با دیدگاه‌های مدیرعامل این شرکت در ارتباط با آینده مشاغل و تغییراتی آشنا می‌شویم که کسب‌وکارها برای ادامه بقا مجبور هستند به فکر پیاده‌سازی آن‌ها باشند. تجربه‌های کسب شده آرون لووی، ارزش والایی دارند که با رعایت امانت‌داری مطالبی را از زبان خودش به فارسی انتقال می‌دهیم.

1606683296_1_0.gif

به دنبال موفقیت فصلی مالی شرکت Box در زمینه برنامه‌های ابری، نشریه Computerworld مصاحبه‌ای با آقای لووی در مورد چشم‌انداز دورکاری و تاثیر آن بر کسب‌وکارها داشته و نقطه نظرات مدیرعامل این شرکت مبنی بر این‌که چرا آینده کار کردن صرف‌نظر از این‌که کارمندان در دفتر کار یا در خانه حضور داشته باشند به سمت دیجیتالی شدن پیش خواهد رفت را جویا شده است.

از زمان معرفی یک اپلیکیشن ساده اشتراک‌گذاری فایل در ابر در سال 2005 تا به امروز، شرکت Box موفق شده نزدیک به 97000 هزار کسب‌وکار مختلف را به مجموعه مشتریان یا همکاران خود اضافه کند و در چند سال گذشته طیف گسترده‌تری از قابلیت‌های سازمانی را ارائه کند. Box Shield برای امنیت و Box Relay برای خودکارسازی چرخه‌کاری دو نمونه از تلاش‌های این شرکت در یک سال گذشته هستند. شرکت Box نه تنها از مشتريان راه دور پشتیبانی می‌کند، بلکه همسو با بسیاری از شرکت‌های بزرگ به 2000 کارمند خود اجازه داده حداقل تا ابتدای سال 2021 از راه دور وظایف کاری خود را انجام دهند. لووی پیش‌بینی می‌کند طی سال‌های آینده شاهد رویکرد ترکیبی انجام کارها خواهیم بود، اما معتقد است دفاتر و محیط‌های فیزیکی همچنان نقش مهمی‌ خواهند داشت. به باور آقای لووی در چند سال آینده تعداد کارمندانی که وظایف خود را از راه دور انجام می‌دهند دست‌کم دو برابر بیشتر از زمان حال خواهد بود.

به باور آقای لووی در چند سال آینده تعداد کارمندانی که وظایف خود را از راه دور انجام می‌دهند دست‌کم دو برابر بیشتر از زمان حال خواهد بود 

چگونه Box از یک ابراز اشتراک‌گذاری فایل به یک پشتیبان قدرتمند بهره‌وری سازمانی و مشارکتی تبدیل شد؟

  • ما سرمایه‌گذاری خود در حوزه‌هایی مثل خودکارسازی چرخه‌کاری و یکپارچه‌سازی با ابزارهای ثالث مثل WebEx ، Slack، Zoom و Office 365 را دو برابر افزایش دادیم. چشم‌انداز کاری ما کمک به مردم است تا بتوانند از هر کجا و با هر کسی که تمایل دارند کار کنند. در ادامه به دنبال خودکارسازی فرآیندهای تجاری حیاتی سازمان‌ها هستیم. فرآیندهایی که بخش عمده‌ای از آن‌ها در محدوده سازمانی و توسط نیروی انسانی انجام می‌شوند. 

آیا پیشرفت‌های روزافزون Box تغییری در استراتژی‌ها و نحوه رقابت شما با شرکت‌های دیگر داشته و قصد دارید روی چه حوزه‌ای متمرکز شوید؟

  • فکر می‌کنم رقابت ما بیشتر با شرکت‌های سنتی و قدیمی‌، سیستم‌های مستقر در محل مثل شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل و ابزارهای مدیریت اسناد است. چیزی که واقعا روی آن تمرکز کرده‌ایم کمک به شرکت‌ها است تا بتوانند داده‌ها را به ابر منتقل کنند، اطلاعات را امن نگه دارند، فرآیندهای تجاری را خودکارسازی کنند و آن‌را با هر اپلیکیشنی که استفاده می‌کنند یکپارچه کنند. نکته حائز اهمیت در مورد راه‌حل‌های Box این است که به جای آن‌که مجبور به استفاده از انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها برای مدیریت فرآیندها و چرخه‌های کاری باشید همه این کارها تحت یک راه‌حل جامع ارائه می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا دورکاری به میزان چشم‌گيری افزایش پیدا کرده است. به نظر شما شرکت‌ها باید بر مبنای چه راهبردی خود را با شرایطی که احتمال می‌رود در آینده نیز تداوم پیدا می‌کند هماهنگ کنند؟ 

  • به نظر من شرکت‌ها ابتدا باید استراتژی محصولات خود را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنند تا با بهبود امنیت داده‌ها، شناسایی تهدیدات پیش‌رو، طبقه‌بندی اسناد و تشخیص بدافزارها به مشتريان اجازه دهند با امنیت بیشتری از هر کجایی به محیط کاری خود دسترسی داشته و فایل‌های خود را به اشتراک بگذارند. به همین دلیل لازم است محصولات امنیتی و سرویس‌های امنیتی ابرمحور به سرعت به‌روزرسانی شوند تا امنیت داده‌ها حفظ شود. در ادامه تمرکز باید روی بهبود وضعیت همکاری و تجربه یکپارچه‌سازی با محصولات و فناوری‌هایی همچون زوم، اسلک یا نرم‌افزارهای بومی باشد تا امکان یکپارچه‌سازی خدمات با پلتفرم‌های سازمانی فراهم شود. به همین دلیل شرکت‌ها باید در سه حوزه امنیت داده‌ها، همکاری و چرخه کاری سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. این سرمایه‌گذاری عمدتا روی جذب نیروهای متخصصی است که به فناوری‌های مختلف مسلط هستند. در ادامه لازم است شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری نقشه راه محصولات برای پاسخ‌گویی به نیاز شرکت‌هایی که مجبور می‌شوند کارهای خود را از راه دور انجام دهند ترسیم کنند تا بتوانند به نیازهای جدید مشتريان پاسخ دهند.

شما اخیرا اعلام کردید که نیروی کار شما حداقل تا ژانویه 2021 به کار از راه دور ادامه خواهد داد. تجربه شما با این شیوه کار از راه دور چگونه بوده و این تغییرات چه تاثیراتی روی بهره‌وری شما گذاشته است؟

  • تا به اینجا که مشکل خاصی با این شیوه کار نداشته‌ایم و همه چیز بدون مشکل پیش رفته است. البته در گذشته نیز تقريبا تمامی فرآیندهای کاری خود را روی ابر مستقر کرده بودیم. ما برای اداره کسب و کار خود از ابزارهایی مثل اسلک، زوم و اوکتا استفاده می‌کنیم. به همین دلیل شرایط برای ما محیا بود تا به سرعت کار خود را به محیط ابر منتقل کنیم. در واقع به بالاترین سطح از بهره‌وری رسیدیم که یک شرکت در چنین شرایطی می‌توانست به آن دست پيدا کند. در ادامه نرم‌افزارهای خود را حتا سریع‌تر از گذشته آماده‌ و در اختیار مشتریان قرار دادیم و در مرحله بعد با برگزاری جلسه‌های ویدیویی توانستیم تعامل بیشتری با مشتريان داشته باشیم و تصمیمات را سریع‌تر اتخاذ کنیم. من واقعا از عکس‌العمل و نحوه برخورد سازمان‌مان با این رویداد غیر منتظره راضی و خوشنود هستم. اکنون باید اطمینان حاصل کنیم محصولات ما در آینده با همین سرعت و کیفیت به دست مشتريان می‌رسد. ما به این نتیجه رسیدیم که شیوه‌های مختلف کار در محیط اداری ناکارامد و کند هستند . وقتی به دورکاری روی آوردیم، اولويت اول نحوه انجام کارها به شکل دیجیتالی بود. زمانی‌که از فناوری‌های نوین برای انجام کارها کمک می‌گیرید به مزایای زیادی دست پيدا می‌کنید. دنیای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا هر کجای دنیا که هستید با بخش‌ها و لایه‌های مختلف سازمانی همکاری داشته باشید. در این شیوه دیگر تنها با فردی که کنار شما نشسته همکاری نمی‌کنید، بلکه می‌توانید با تمام سازمان‌ها و تمام مردم جهان به شیوه‌ای یکپارچه و دیجیتالی تعامل و همکاری داشته باشید.

به نظر شما شرکت‌ها و در حالت کلی مشاغل چگونه خود را با فرآیندهای کاری مبتنی بر دفاتر کار که به محیط‌های دیجیتال منتقل شده‌اند وفق می‌دهند؟ 

  • خیلی از شرکت‌ها به خوبی توانسته‌اند خود را با تغییرات جدید وفق دهند و بدون مشکل و به شیوه کار از راه دور فعالیت‌های تجاری را ادامه می‌دهند. در حال حاضر بیشتر بحث بر سر این است که آیا مردم مثل گذشته به دفاتر کار خود برمی‌گردند یا دورکاری ادامه خواهد داشت؟ به باور من بازار کار در آینده به سمت الگوی ترکیبی خواهد رفت. کسب‌و‌کارهای بزرگ هنوز هم تمایل دارند دفاتر کار حضوری داشته باشند تا کارمندان بتوانند رو در رو با مردم در ارتباط باشند و در محیط کار از سیستم‌های دیجیتال قوی‌تر و سریع‌تر از محیط خانه استفاده کنند. با این‌حال، همین سازمان‌ها و شرکت‌ها به انتخاب‌های بیشتر و انعطاف‌پذیرتری برای اداره کارمندان خود نیاز دارند. تصور می‌کنم در آینده ایده کار از هر کجا و از طریق محیط‌های کاری دیجیتال که دفاتر کاری فیزیکی را به دفاتر کاری مجازی پیوند می‌دهند گسترش خواهد یافت. این‌جا است که آینده کار ترکیبی شکل خواهد گرفت. هر فرآیندی که بتواند به شکل دیجیتال انجام شود سرانجام دیجیتالی می‌شود. شما تنها کافی است یک دستگاه داشته باشید و با مردم گوشه و کنار دنیا گفت‌وگو کرده و در هر زمان و مکانی با آن‌ها همکاری کنید. ابزارهایی همچون آفیس 365، زوم، اسلک تکامل پیدا خواهند کرد و حتا دولت‌ها به سراغ ساخت نرم‌افزارهای بومی خودکارسازی وظایف سازمانی خواهند رفت. 

این خط‌مشی کار ترکیبی چه تاثیری روی شرکت‌ها خواهد داشت؟ 

  • آمارها نشان می‌دهند حدود 15 درصد از کارمندان شرکت‌ها در گذشته هم از راه دور وظایف خود را انجام می‌دادند. انتظار دارم این میزان به 25 یا شاید 30 درصد افزایش پیدا کند. من رقم نهایی را نمی‌دانم، اما تصور می‌کنم رویکرد فوق انعطاف‌پذیری بیشتری برای کارمندان ایجاد می‌کند و بر این باور هستم افراد بیشتری از این انعطاف‌پذیری استقبال کنند. با این‌حال، تصور می‌کنم اتفاقی که خواهد افتاد این است که وقتی شما به دفتر کارتان برمی‌گردید با تفاوت‌های آشکاری مواجه خواهید شد. دیگر قرار نیست اتاق‌های کنفرانس طولانی مدت و جلسات رو در رو تشکیل شود. هم اکنون نیز بسیاری از شرکت‌ها به سراغ راه‌حل‌هایی همچون ایستگاه‌های کاری خود‌کار رفته‌اند، به گونه‌ای که حتا زمانی که در دفتر کار حضور داریم از طریق کامپیوتر خود کنفرانس ویدیویی برگزار کنیم. تصور من این است که وابستگی محیط‌های اداری به تجهیزات دیجیتال برای انجام کارها بازهم بیشتر خواهد شد. 

آیا ممکن است کمی‌ بیشتر در استراتژی‌ احتمالی کسب‌وکارها در جهت ارائه قابلیت‌های اضافی با هدف پشتیبانی از دورکاری صحبت کنید؟

  • برای بهبود تجربه نیروی کار در زمان‌های الزام به دورکاری لازم است برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شود. یک چنین محیط کاری و سناریویی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول انتقال فوری به محیط کار از راه دور است. در چنین شرایطی مردم باید به‌طور موثری به چنین تحول بزرگی پاسخ دهند. به همین دلیل شرکت‌ها باید تمرکز اصلی خود را روی ساخت قابلیت‌های زیاد متمرکز کنند تا بتوانند به کارمندان و مشتریان اجازه دهند به سرعت به محیط کار از راه دور وارد شوند. بخش دوم در ارتباط با شرکت‌هایی است که قصد دارند فرآیندهای کسب‌و کار دستی یا فیزیکی خود را به سمت دیجیتالی شدن پیش ببرند. این فرآیند ممکن است شامل بیمارستانی باشد که با دیجیتالی شدن به سمت پزشکی از راه دور می‌رود. در چنین مواردی شرکت‌ها باید با ارائه امکانات به مشتريان خود کمک کنند تا فرآیندهای تجاری خود را تغییر داده و به سمت پلتفرم‌های تجاری بیشتری پیش بروند.

آیا مطلب دیگری هست که بخواهید در مورد تحولات آینده شرکت‌ها به خوانندگان اعلام کنید؟

  • بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری و توسعه‌دهندگان آزاد از شرایط پیش آمده استقبال کرده‌اند، زیرا این اولین باری است که مشاهده می‌کنیم شرکت‌ها و حتا مردم از دورکاری استقبال می‌کنند و به سراغ جذب متخصصانی هستند که شاید هیچ‌گاه آن‌ها را از نزدیک ندیده‌اند. تصور می‌کنم وقتی شرکت‌های بیشتری به سمت ابر بروند، لازم است در مورد نحوه کار، چگونگی به‌اشتراک‌گذاری داده‌های‌شان و نوع حفاظت از اطلاعات خود بازنگری کنند. در آینده نزدیک شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری به سراغ جذب متخصصان کارشناسان ابری می‌روند که در مسیر انتقال داده‌های مشتریان به ابر و نحوه مدیریت آن‌ها راه‌حل‌های مفیدی ارائه دهند. این مسیری است که بسیاری از شرکت‌ها از هم اکنون روی آن متمرکز شده‌اند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟