ناب بودن یا یکنواخت بودن
تا چه اندازه با مفهوم متدولوژی استارت‌آپ ناب آشنا هستید؟
روش‌ها و راهکاری مهندسی به‌طرز شگفت‌آوری تضمین کننده موفقیت کارآفرینان و به ویژه شرکت‌های نوبنیان هستند. این حرف به معنای آن است که شرکت‌های نوبنیان از طریق به‌کارگیری استراتژی‌های درست می‌توانند از این موضوع مطلع شوند چه نکاتی از طریق یادگیری و چه نکاتی از طریق تفکر به دست می‌آیند. هر کارآفرینی به دنبال آن است تا یک استارت‌آپ ناب راه‌اندازی کند. اما متدولوژی استارت‌آپ ناب به چه معنا است.

1606683296_1_0.gif

متدولوژی ناب راهکاری توانمند است که در ابتدا بیشتر از سوی شرکت‌هایی که از فناوری‌های سطح بالا در انجام کارها استفاده می‌کردند به کار گرفته شد. اما به فاصله کوتاهی از سوی افراد، تیم‌ها و شرکت‌هایی که در صدد عرضه یک محصول یا خدمتی نو به بازار بودند، به خدمت گرفته شد. به‌طوری که امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ از این متدولوژی در جهت توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. این مفهوم اولین بار توسط اریک ریس در سال 2008 میلادی معرفی شد. ریس با معرفی این متدولوژی سعی کرد، فرآیند سنتی راه‌اندازی کسب و کارها را مورد نکوهش قرار داده و نشان دهد، رویکرد سنتی باعث هدر رفت زمان و وقت افرادی می‌شود که در نظر دارند به دنیای کارآفرینی وارد شوند.

استارت‌آپ‌های ناب تحول‌آفرین هستند

راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید، خواه یک استارت‌آپ فناوری، یک کسب و کار کوچک یا یک واحد ابتکاری درون یک سازمان بزرگ، همگی به عنوان یک گزاره توام با اتفاق و تصادف شناخته می‌شوند. گزاره‌ای که در اصلاح عامیانه به آن یک کار شانسی (hit or miss) می‌گویند. دستورالعملی که نزدیک به چند دهه برای کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها پیش‌نهاد می‌شد به این شکل بود که ابتدا یک طرح کسب و کار بنویسید. این طرح را به سرمایه‌گذاران نشان دهید. تیم خود را ایجاد کنید. محصول را معرفی کنید و در انتها فرآیند فروش را آغاز کنید. اما این طرح، سلسله‌ای زنجیره‌وار از رویداد‌ها و ضربات مهلک را به پیکره کسب‌وکار وارد می‌کند. اگر بخواهیم تعداد استارت‌آپ‌هایی که در چند دهه اخیر بر مبنای این طرح حرکت کرده و از میان رفته‌اند را شمارش کنیم؛ فهرستی طولانی خواهیم داشت. در نتیجه اگر مدل کسب و کار خود را بر مبنای این چنین استراتژی قرار داده‌اید باید به شما بگوییم در معرض تهدید جدی قرار دارید. شیکار قوش از مدرسه کسب و کار هاروارد پژوهش گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد 75 درصد استارت‌آپ‌هایی که به این شکل کار خود را آغاز کرده‌اند با شکست روبرو شده‌اند.

چند سالی است، راه‌کار جدیدی پا به عرصه ظهور نهاده است که توانایی کاهش ریسک فرآیند آغاز به کار یک استارت‌آپ را دارد. این راه‌کار جدید متدولوژی استارت‌ آپ‌ ناب نامیده می‌شود. این متدولوژی به شما می‌گوید، فرآیند آزمایش را به جای برنامه‌ریزی سنگین، بازخورد مشتری را به جای شهود و طراحی تکرار شدنی را به جای راه‌کار سنتی توسعه "طرحی کامل و عالی در ابتدا" مورد استفاده قرار دهید. در حالی که متدولوژی استارت‌آپ ناپ قدمت چندان زیادی ندارد، اما مفاهیمی همچون کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) و چرخش (pivoting) که همراه با این متدولوژی معرفی شدند به سرعت به دنیای استارت‌آپ وارد شدند. به‌طوری که اکنون بسیاری از مشاوران راه‌اندازی کسب و کار این چنین فاکتورهایی را به کارآفرینان پیشنهاد کرده و در کلاس‌های خود آموزش می‌دهند.

ناب (Lean) چیست؟

با فرض گذر از معنای لغوی این واژه در دستور زبان فارسی، ناب در دنیای استارت‌آپ‌ها نماینده یک مفهوم است. اما این مفهوم به معنای کمتر کردن هزینه‌ها( پول کمتری خرج کردن) نیست. ناب تنها درباره شکست سریع یا ارزان شکست خوردن صحبت نمی‌کند. بلکه ناب سعی دارد به ما درباره اعمال یک فرآیند، یک متدولوژی که پیرامون توسعه یک محصول قرار دارد، نکات ارزشمندی یاد دهد.

استارت‌آپ ناب (Lean Startup) چیست؟

متدولوژی استارت‌آپ ناب در نظر دارد از طریق یک رویکرد علمی این امکان را برای ما فراهم کند تا فرآیند ساخت و مدیریت استارت‌آپ‌ها و دست یافتن به محصول مورد تقاضای مشتری را در سریع‌ترین زمان ممکن محقق کنیم. استارت‌آپ ناب به ما یاد می‌دهد چگونه استارت‌آپ خود را که به نوبه خود خاص بوده و به بالندگی و رشد حداکثری در حوزه کسب و کار خود رسیده است را همچنان به سمت رشد سریع سوق دهیم. متدولوژی استارت‌آپ ناب رویکردی اصولی در ارتباط با توسعه یک محصول جدید است. این رویکرد چند سالی است به شدت مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس به جذاب‌ترین بازیگر دنیای کارآفرینی تبدیل شده است. زیرساخت‌های کلیدی یک استارت‌آپ ناب را مشتری مداری (توسعه متشری)، آموخته‌های ساخت ناب، متدولوژی چابک و بهره‌مندی از تجارب به دست آمده از استارت‌آپ‌های نابی که در گذشته موفق بوده‌اند شکل می‌دهد. امروزه بسیاری از استارت‌آپ‌ها کار خود را بر مبنای فرضیه طراحی محصولی که تصور می‌کنند مردم به دنبال آن هستند، آغاز می‌کنند. آن‌ها ماه‌ها و در بعضی  موارد سال‌ها وقت خود را صرف کامل کردن یک محصول می‌کنند. بدون آن‌که حتی این محصول را در ابتدایی‌ترین شکل خود به مشتریان احتمالی که ممکن است تمایل به خرید محصول داشته باشند، نشان دهند. اما در بسیاری از موارد این چنین استارت‌آپ‌هایی در زمینه جذب مشتری با شکست روبرو می‌شوند. به دلیل این‌که هیچ‌گاه با مشتریان فرضی خود صحبت نکرده‌اند. این عدم صحبت کردن، باعث از دست رفتن فرصت ارزشمندی می‌شود که آن‌ها بدانند آیا محصول طراحی شده توسط آن‌ها واقعا جذاب بوده است یا خیر.

پیروی از چنین استراتژی در نهایت بی تفاوتی مشتریان را به همراه خواهد داشت و در نهایت به ورشکستگی یک استارت‌آپ خواهد انجامید. جالب آ‌ن‌که این جمله برای استارت‌آپ‌هایی که در نظر دارند، کسب و کار خود را بر مبنای وب راه‌اندازی کنند، مصداق عینی دارد. بنیان‌گذار یا بنیان‌گذاران سایت بر مبنای ذهنیات خود اقدام به طراحی و قرار دادن محتوا روی سایت می‌کنند. اما با گذشت زمان مشاهده می‌کنند سایت آن‌ها در زمینه جذب حداکثری مخاطبان موفق نبوده است. به‌طوری که در نهایت مجبور می‌شوند سایت خود را تعطیل کرده یا آن‌را به حالت نیمه فعال درآورند. اما متدولوژی استارت‌آپ ناب به ما یاد می‌دهد، چگونه می‌توانید یک استارت‌آپ را اداره کنید. چه زمانی باید چرخشی در استارت به وجود آورید و چه زمانی به کار خود ادامه دهید. به‌طوری که به کسب و کار خود شتاب ببخشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟